کد خبر: ۲۴۹۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷

هاشمی شاهرودی: حکومت ایران مخالف تجزیه عراق است

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری در ارزیابی خود از تحولات عراق گفت:‌ هدف تروریست‌ها و رهبران پشت پرده آن‌ها عقیم ماندن انتخابات قانونی و مشروع عراق و ناتوان جلوه دادن حکومت نوری مالکی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیت الله هاشمی شاهرودی که ریاست جلسه مشترک هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری را در غیاب آیت‌الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان به عهده داشت، با اشاره به این‌که مساله عراق در ظاهر تسلط گروه داعش بر برخی استان‌های این کشور است، گفت: اما در واقع پس از پیروزی شیعیان در انتخابات عراق، کشورهای عربی، آمریکا و اسرائیل شروع به سنگ‌اندازی کردند چون راضی نبودند که شیعیان در عراق یک حکومت مردم‌سالار را تشکیل دهند.

وی همچنین افزود: هیچ کشور عربی نمی‌توانست چنین انتخابات با شکوه و آزادی را برگزار کند. آرای کرسی‌های مربوط به گروه‌های شیعه از انتخابات دوره قبل بیشتر بود که این اتفاق صدمه‌ای برای آمریکا و برخی کشورهای منطقه بود زیرا آن‌ها نمی‌خواستند عراق در اختیار شیعیان و مخالفان اسرائیل قرار بگیرد.

هاشمی شاهرودی همچنین با بیان این‌که داعش و تروریست‌ها قبل از انتخابات پارلمان عراق در بخش‌هایی از این کشور موضع گرفته بودند، خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات برای دشمنان حکومت مرکزی عراق غیرمنتظره بود. اتفاقات عراق یک پشت پرده اصلی دارد که داعش پیاده‌نظام آن و سه ضلع آمریکا، اسرائیل، کشورهای مثل عربستان، قطر، ترکیه و حزب کردها هستند.

نایب رییس مجلس خبرگان همچنین با اشاره به این‌که آمریکا می‌خواست پس از صدام عراق با عربستان هماهنگ باشد، اما این کشور با ایران هماهنگ شد افزود: حزب پارتی کرد مدت‌ها در فکر استقلال بخش کردنشین عراق بود. آن‌ها هم‌اکنون خودمختار هستند و آزادی زیادی هم دارند، اما چون استان کرکوک که استانی نفت‌خیز است را نتوانستند دراختیار بگیرند با حکومت نوری مالکی مخالفت کردند. درواقع حکومت مرکزی مانع زیاده خواهی آن‌ها شد. آن‌ها اظهار می‌کردند ما در صورتی در انتخابات مشارکت می‌کنیم که نوری مالکی در قدرت نباشد.

رییس سابق قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش استاندار استان موصل گفت: وی از سنی‌های مخالف حکومت مرکزی بود که با کارشکنی خود مانع مقاومت ارتش دربرابر گروه داعش شد و این استان بدون هیچ درگیری دراختیار تروریست‌ها قرار گرفت.

شاهرودی در ادامه با اشاره به این‌که بعثی‌ها مثل عزت‌الدوری و دختر صدام هم نقش موثری در تحولات عراق دارند افزود: سنی‌ها در عراق دو بخش هستند. بخش اعظم آن‌ها با شیعیان هماهنگ بوده و امکانات خوبی هم دارند اما بخش دیگر از آن‌ها زیاده خواه هستند. مخصوصا استاندار موصل با داعش برنامه‌ریزی کرد و سپس به منطقه کردنشین رفت و بارزانی هم کاخ مجللی در اختیار او قرار داد. بارزانی پس از سقوط موصل اعلام کرد که عراق رو به تجزیه است و ما درصددیم که بحث استقلال کردستان عراق را پیگیری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به موضع‌گیری مهم مرجعیت نجف در قبال تحولات عراق گفت: مراجع نجف با هوشیاری کامل خطر را درک کردند و فتوای جهاد را صادر و بر وحدت عراق تاکید کردند و گفتند هرکس در راه مقابله با تروریست‌ها کشته شود شهید محسوب می‌شود. مرجعیت نجف برای خود تشکیلاتی ایجاد نکرد و مردم را برای کمک به دولت بسیج کرده و آن‌ها را زیر پرچم دولت به جنگ با تروریست‌ها فرستاد.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین اظهار کرد: آمریکا وقتی قانون دموکراسی را به عراق آورد گمان نمی‌کرد که یک حکومت شیعی با رای اکثریت مردم در عراق تشکیل شود پس آن‌ها با اصل حکومت شیعی در عراق مخالف هستند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که هیچ‌کس حق ندارد عراق را تقسیم کند گفت: تقسیم شدن عراق موردقبول حکومت عراق و ایران نیست و فقط به نفع آمریکاست. مردم عراق باید وحدت خود را حفظ کنند.

به گفته شاهرودی بسیاری از علمای سنی هم به علمای شیعه نزدیک شده‌اند زیرا آن‌ها هم خطر را درک کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رییس سابق قوه قضاییه در پایان با بیان این‌که وضعیت امنیتی و نظامی عراق وضعیت خوبی است خاطرنشان کرد: ارتش، مردم و نیروهای بدر توانسته‌اند بسیاری از مناطق مهم را از اختیار داعش خارج کنند و پالایشگاه بی‌جی هم در اختیار حکومت مرکزی عراق است ولی عراق از نظر سیاسی تحت فشار است نه از نظر نظامی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین