کد خبر: ۲۴۹۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

صندلی های خالی منتقدان؛ پاسخ سعه صدر دولت!

شاید یافتن مقطعی برای یک معضل راهکار خوبی باشد اما توجیه کننده تمام مشکل نباشد چون پس از پایان تاریخ انقضای این راهکار مقطعی امکان این وجود دارد که معضل با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روز سه شنبه نمایندگان خواستار حضور وزیر کشور در مجلس شدند تا پاسخگوی سوالات درباره وضعیت حجاب و عفاف در کشور شود.

جالب اینکه یکی از سرسخت ترین منتقدان رحمانی فضلی یکی از حامیان سرسخت دولت به نام علی مطهری بود که درنهایت توضیحات وزیر کشور او را قانع نکرد و کار به رای گیری و کارت زرد به این وزیر رسید. 

موضوع مهمی که وزیر کشور در نطق خود در مجلس بدان اشاره کرد، مربوط به این بود که 22 نهاد در کشور وظیفه اصلاح حجاب را دارند که وزارت کشور یکی از آن 22 نهاد است اما نماینده ای برای او توضیح نداد چرا از نهادهای دیگر بازخواست نمی شود و با سکوت این سوال رحمانی فضلی را بدون پاسخ گذاشتند. 

شاید همین موضوع بود که دولت را بر آن داشت تا گزارشی از آنچه تمایل ندارد مانند دولت قبل در بوق و کرنا شود، ارائه دهد و نشان دهد که اگر دولت ساکت و آرام است اما دغدغه های جامعه را به خوبی درک می کند و در مسیر رفع این دغدغه ها گام برمی دارد.



**دعوت و غیبت منتقدان!

مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برای رفع دغدغه ها اقدام به برگزاری نشستی کرد و طی آن از کارشناسان و صاحبنظران و حتی مخالفان عملکرد دولت و منتقدان وضع حجاب و عفاف در کشور دعوت کرد تا با حضور در این نشست راهی برای رفع دغدغه ها بیایند. ازجمله چهره های شاخص دعوت شده می توان به کبری خزعلی رئیس محترم شورای فرهنگی اجتماعی زنان، حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک کاشانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، لاله افتخاری نماینده مجلس، علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده، زهرا شجاعی رئیس محترم اسبق مرکز امور مشارکت زنان، مریم مجتهدزاده رئیس محترم سابق مرکز امور مشارکت زنان، علی جنتی وزیر ارشاد، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، محمد حسینی وزیر سابق ارشاد، احمد مسجدجامعی وزیر سابق ارشاد، محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق ارشاد، حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، حجت الاسلام پناهیان استاد محترم حوزه و دانشگاه بودند اما چه کسانی به این نشست و موضوع آن اهمیت دادند تا در آن حضور پیدا کنند. 

لاله افتخاری نماینده مجلس، سردار افشار قائم مقام پیشین وزیر کشور، حسینی وزیر سابق ارشاد از لیست دعوت شدگان معروف که در نشست حضور یافتند. 

میزبان این نشست ها هم دیروز گفت: نشست تخصصی مرکز بررسی های استراتژیک نیز برای در پیش گرفتن چنین رویکردی تشکیل شده است و البته اولین نشست از مجموعه بررسی های مرکز در این حوزه بود. البته جای تأمل داشت که چرا برخی که بیش از هر چیز درخصوص حجاب دغدغه ابراز می کنند از شرکت در نشست خودداری کردند.



**چرا منتقدان نیامدند؟

طی روزهای اخیر برخی که به این نشست دعوت شده بودند، تندترین انتقادات را به وضعیت حجاب و عفاف داشتند و در بسیاری موارد دولت را در این مسیر مقصر می دانستند اما حالا که دولت از آنها دعوت کرده تا گلایه هایشان را مطرح کنند و با همفکری به رفع مشکل بپردازند از حضور در نشست خودداری می کنند! در اینباره می توان گمانه زد که برخی مخالفت ها با وضعیت حجاب و عفاف در جامعه رویکرد سیاسی دارد یعنی مخالفان دولت سعی دارند با پررنگ کردن این موضوع دولت را ناکارآمد معرفی کنند و خود بهتر می دانند وزارت کشوری که به آن کارت زرد دادند یکی از نهادهایی است که دغدغه فرهنگی دارد. 

البته امثال علی مطهری را باید از این جمع جدا کرد چراکه او از ابتدا حمایت خود را منوط به بیان انتقادات کرد و اگر امروز به وضع حجاب و عفاف ایراد می گیرد از سر دلسوزی است. 

این گمانه را هم می توان مطرح کرد که برخی از دعوت شدگان به نشست از حامیان رقیب روحانی در انتخابات بودند و اکنون برای خود شایسته نمی دانند که در نشست رقیب پیروز حضور داشته باشند!



**نشست 5 ساعته بدون حضور منتقدان

به هر حال این نشست برگزار شد و سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: تحقیقات، مشاهدات و بررسی ها نشان می دهد که طی یک دهه گذشته وضعیت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعیت عینی آن، تا 20 درصد تغییر کرده است. 

حسام الدین آشنا اظهار کرد: مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری روز یکشنبه با دعوت از حدود 30 نفر از افراد حقیقی و حقوقی یک نشست بسته و کارشناسی پنج ساعته در ارتباط با مسأله عفاف و حجاب، سابقه آن و آسیب شناسی کیفیت قانونگذاری و اجرای مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در این زمینه برگزار کرد که نتیجه این جلسه به زودی جهت استحضار رئیس جمهور و مسئولان قوه مقننه و قضائیه دراختیار آنها قرار می گیرد. 

وی افزود: تحقیقات پیمایشی شورای فرهنگ عمومی و ایسپا اعم از نظرسنجی های ملی و استانی و همچنین مشاهدات میدانی و بررسی های کیفی توسط استادان دانشگاه علامه طباطبایی و الزهرا نشان می دهد که در طی یک دهه گذشته وضعیت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعیت عینی آن، تا 20 درصد تغییر کرده است. 

حسام الدین آشنا درمورد علل این تغییر در نگرش و رفتار فرهنگی اظهار کرد: این تغییرات ناشی از عوامل متعددی ازجمله تغییر توازن جمعیت شهری و روستایی، موزاییکی شدن فرهنگ، تغییر الگوی تحصیل و اشتغال بانوان، مصرف نمایشی، تغییر نگرش های سیاسی و اجتماعی جنسی در جوانان و درمورد جوانان، تحولات عمیق و جنسیتی، مسأله بلوغ زودرس جسمی و ذهنی، تغییر جدی سبک زندگی و گذران اوقات فراغت و درنهایت میزان، کیفیت و تنوع مصرف فرهنگی به ویژه مصرف رسانه ای است. وی اضافه کرد: یکی دیگر از عوامل بسیار مؤثر در این زمینه، تغییر گروه مرجع جوانان و تحولاتی در جریان اعتماد بین نسلی است. 

برخی از شرکت کنندگان شواهدی ارائه کردند که نشان می دهد سال 1388 یک نقطه عطف در تغییر الگوی جامعه پذیری سیاسی جوانان بوده است و این مشکل با احاله مأموریت به وزارت کشور یا نشان دادن کارت زرد به وزیر کشور حل نمی شود. 

نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما همچنین گفت: متأسفانه صداوسیما با وجود نقش انحصاری و بی بدیل خود، مسئولیت چندانی در قبال الگوسازی از زن ایرانی متدین، موفق و اجتماعی نپذیرفته است. 

آشنا با بیان اینکه «تغییرات فرهنگی محصول تحولات عمیقی هستند که به مرور زمان حاصل می شوند و نتیجه 10 ماه و یک سال عملکرد دولت ها نیستند»، افزود: با این حال برخی می کوشند از این تحولات به اهداف سیاسی برسند و این بدترین شکل مواجه شدن با مسأله ای اجتماعی است. هرگونه بزرگنمایی مسأله هم مانع دیدن واقعیت ها می شود. بهتر است برای بررسی چنین مسائلی، منطق علمی و تخصصی رشته هایی که می توانند چنین پدیده هایی را مطالعه کنند بپذیریم و از مواجهه سیاسی با مسأله اجتناب شود. 

منبع: آرمان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین