کد خبر: ۲۵۰۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷

محصولی: احمدی نژاد عوض شده

وزیر کشور دولت احمدی نژاد در در پاسخ به این سوال که اگر احمدی نژاد بخواهد به عرصه سیاسی بازگردد، جبهه پایداری از وی حمایت می کند؟ گفت: اگر به همان شرایط سال 84 و آن نامزدها بازگردیم ما باز به آقای احمدی نژاد رای خواهیم داد اما با توجه به اینکه نامزدها عوض شده اند و آقای احمدی نژاد هم عوض شده بعید به نظر می رسد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، «صادق محصولی» بعد از ظهر امروز (جمعه) در برنامه تلویزیونی شناسنامه حضور یافت و از پشت صحنه انصراف از وزارت نفت، انتخابات ۸۸، جبهه پایداری و آینده سیاسی احمدی نژاد سخن گفت.

محصولی در ابتدای این برنامه تلویزیونی در مورد فعالیت های خود بعد از دوران وزرات گفت:«من الان مسولیت اجرایی برعهده ندارم و بیشتر در کارهای فرهنگی مشغول هستم. البته کار مطالعاتی هم دارم و اگر بتوانم ورزش هم می کنم و در کارهای منزل به خانواده کمک می کنم.»

وی ادامه داد:«از سال 83 به بعد از کارهای اقتصادی خارج شدم و دیگر مشغول کار اقتصادی نشدم.»

صادق محصولی در پاسخ به این سوال که در ابتدای دوران وزارت چه میزان دارایی داشتید هم اظهار داشت:«وقتی قرار است دوران وزارت یک نفر آغاز شود، رقم و میزان دارایی به قوه قضاییه اعلام نمی شود و صرفاً نوع دارایی اعلام می شود. در هر صورت طبق اصل 142 قانون اساسی ما موظف به اعلام دارایی های خود به قوه قضاییه بودیم که ما این کار را انجام دادیم.»

وی افزود:«خدا را شکر زمانی که از کارهای اجرایی استعفاء دادم و وارد فعالیت در بخش خصوصی شدم در بعضی از بخش ها از جمله مهندسی عمران موفق بودیم اما رقم های نجومی که در مورد دارایی های ما اعلام می شود بیشتر کاربرد سیاسی دارد و با واقعیت فاصله دارد.»

محصولی در واکنش به اینکه برخی می گویند وی فعالیت های نفتی هم داشته اینطور توضیح داد:«هم در بحث وزارت کشور و هم در بحث وزارت رفاه تمام این مطالب را در مجلس توضیح دادیم و قاعدتاً مجلس هم قانع شد که به من رای اعتماد داد. زمانی که من برای وزارت کشور معرفی شدم فضای بین دولت و مجلس بسیار تیره بود و به دلیل مسائلی که بین این دو قوه پیش آمده بود هم دولت از مجلس ناراحت بود و هم مجلس از دولت ناراضی بود اما با این تفاسیر توضیحات بنده برای مجلس قانع کننده بود به من رای اعتماد دادند.»

وی افزود:«این که بنده سوآپ داشته باشم یک دروغ است. سوآپ در اختیار دولت بود و کار به این صورت بود که دولت به استانداری اجازه سوآپ داده بود و ما هم قرار بود به انجام شدن این کار کمک کنیم. جالب است بدانید که در نهایت نه تنها به ما سودی نرسید بلکه دولت در آن زمان حتی هزینه ای که ما متقبل شده بودیم را پرداخت نکرد و در نهایت دولت آقای خاتمی و از طریق استانداری با من نامه نگاری های رسمی داشتند و گفتند ما حاضریم 2-3 برابر دولت قبلی به شما سود پرداخت کنیم تا شما این کار را با ما ادامه دهید. به هرحال این کار یک مقدار پیچیده بود و من موفق شده بودم این کار را انجام دهم.»

محصولی همچنین گفت:«همه مجوزها از طریق دولت صادر شده بود چون به نفع دولت بود. دولت آقای هاشمی از ما پرسید چقدر از این سوآپ سود نصیب شما می شود گفتیم 10 درصد هزینه است و مابقی سود ماست. به ما گفتند سود باید 50-50 بین شما و دولت تقسیم شود. ما هم علی رغم اینکه برای کمک دولت آمده بودیم قبول کردیم .مجوزها صادر و کار آغاز شد و ما هم اعتماد کردیم و گفتیم چون دولت جمهوری اسلامی است انشالله به وعده ای که داده اند عمل خواهند کرد. اما وقتی کار آغاز شد یک سند مکتوب نوشتند که 10 درصد از سود به ما و 90 درصد به استانداری خواهد رسید. گفتیم دلیل این کار چیست؟ در پاسخ گفتند شما که در جبهه ها از جان خودت گذشته ای نمی خواهی برای استان اردبیل که از ابتدا به آبادانی آن کمک کرده ای از مالت بگذری؟ خودت گفته ای 10 درصد هزینه داری، ما هم هزینه ات را پرداخت می کنیم و سودی به شما نمی دهیم! جالب است بدانید که من هنوز هم همان مبلغ 10 درصد هزینه را (335 میلیون تومان) طلب دارم.»

وی ادامه داد گفت:«حدود 5میلیارد تومان سود این سوآپ بود که اگر می خواستند 10 درصد از سود را به من بدهند باید 500 میلیون تومان پرداخت می کردند. در صورتی که همانطور که گفتم نه تنها سودی به من پرداخت نشد بلکه هنوز هزینه ای که خودم متقبل شده بودم هم دریافت نکرده ام! با این تفاسیر این چه امتیازی برای من به حساب می آید؟ آیا به جز اینکه برایم ضرر مالی در پی داشت چیز دیگری نصیبم کرد؟»

وزیر کشور دولت احمدی نژاد در بخش دیگری از «شناسنامه» در پاسخ به این سوال که برخی می گویند شما معوقات بانکی زیادی هم دارید اظهار داشت:«این مباحث هرازچندگاهی به صورت شایعه به وجود می آید که بیشتر جنبه سیاسی دارد. اگر یادتان باشد سال 88 هم بعضی از رقبای نامزد پیروز اعلام کردند که فلانی معوقه بانکی دارد و به همین دلیل هم لیست معوقه های بانکی اعلام نمی شود. همان موقع هم اعلام شد که بنده حتی یک ریال وام بانکی نگرفته ام که بخواهم معوقه داشته باشم. من همیشه به چیزی که داشتم قانع بودم و با همان کار می کردم و به همین دلیل هم هیچ وقت وام دریافت نکرده ام. اخیراً هم دوباره این شایعه توسط یکی از عناصر فتنه که مدتی دستگیر شده بود و الان فرار کرده مطرح شده که دروغ محض است.»

محصولی در مورد قانون رسیدگی به اموال مسولین هم گفت:«بحث رسیدگی به اموال مسولین در اصل 140 قانون اساسی آمده است. برای نظام جمهوری اسلامی برازنده نیست که این قانون بعد از 35 سال روی زمین باقی مانده باشد. اگر این قانون زودتر عملیاتی می شد ما کمتر شاهد رانت خواری و سوء استفاده های مالی بودیم. اخیراً هم که این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده، عنوان شده که فقط از فرزندان تحت تکلف مسولین تحقیق و تفحص بشه! درصورتی که این پیشنهاد بیشتر شبیه به جوک است چون اگر قرار است به اموال مسولین رسیدگی شود باید از همه فرزندان او تحقیق و تفحص شود. مشخص است که فرزند 15 ساله رانت خواری نمی کند!»

صادق محصولی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در پاسخ به این سوال که با چه انگیزه ای از سپاه و کارهای اجرایی خارج و وارد کارهای خصوصی شده هم اظهار داشت:«ما به خاطر انجام وظیفه وارد سپاه شدیم. شرایط کشور طوری بود که باید همه نیروهای وفادار به انقلاب و اسلام در جبهه ها حضور پیدا می کردند. وقتی جنگ تمام شد با توجه به اینکه بنده در رشته مهندس عمران تحصیل کرده بودند حس کردم دیگر نیازی به اینکه به صورت سخت افزاری با دشمن مقابله داشتیم نیست. به همین دلیل در بخش خصوصی بیشتر فعالیت داشتم. ضمن اینکه همزمان مشغول کارهای فرهنگی و تدریس و همچنین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز بودم.»

وی در مورد حضورش در استانداری ارومیه در سن 21 سالگی گفت:«در آن زمان در استان آذربایجان غربی به دلیل اینکه تازه انقلاب شده بود و عوامل استان بیشتر از یاران بنی صدر بودند، فضا زیاد خوب نبود. تشخیص آیت الله مهدوی کنی در آن زمان این بود که بنده در آن برهه زمانی استاندار آذربایجان غربی باشم.»

وزیر رفاه دولت محمود احمدی نژاد در مورد حضورش در سپاهم گفت:«در زمان فرمانداری من جنگ آغاز شد. اتفاقاً انتقال من از فرمانداری به معاونت سیاسی استانداری هم برهمین اساس بود و بنده موظف شدم به عنوان نماینده دولت هماهنگی های لازم برای پاکسازی منطقه را بین سپاه و ارتش انجام دهم. نیاز انقلاب به اینکه نیروهای انقلاب سپاه را شکل دهند باعث شد بنده وارد سپاه شوم.»

محصولی در مورد وضعیت جبهه ها در روزهای آخر جنگ هم اظهار داشت:«شما خبر دارید که بودجه لشکر در آن زمان چقدر بود؟ 360 هزار تومان بودجه ماهانه لشکر بود که حتی برای تهیه آب خوردن بچه ها هم کافی نبود. در چنین شرایطی واقعاً جنگیدن سخت بود اما رزمندگان با همین امکانات کم در مقابل دشمن ایستادند تا اینکه در نهایت حقانیت ملت ایران به اثبات رسید.»

وی در مورد حمایتش از ناطق نوری در انتخابات سال 76 هم اینطور توضیح داد:«بنده در انتخابات 76 از آقای ناطق نوری حمایت کردم و برای ایشان در آذربایجان غربی ستاد زدم. آقای احمدی نژاد هم در آن زمان در اردبیل مسولیت اجرایی داشت و من خبر زیادی از ایشان نداشتم که در فعالیت های انتخابی آن دوره چه عملکردی داشتند.»

محصولی افزود:«آن زمان احساس ما این بود که باید از آقای ناطق نوری حمایت کنیم و همین کار را هم کردیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا الان هم با آقای ناطق در رابطه هستید هم گفت:« متاسفانه الان با آقای ناطق رابطه ای ندارم. افراد برای ما ملاک نیستند و ما بر اساس شعارهایی که مسولین می دهند و برداشتی که خودمان از میزان پایبندی افراد به شعارها داریم باید از افراد حمایت کنیم. در آن زمان وقتی حس کردیم آقای ناطق نوری با مواضع اصولگرایانه تری می خواهد عمل کند برای حمایت از ایشان احساس تکلیف کردیم اما بعداً نه تنها در ایشان بلکه در خیلی دیگر از آقایان تغییر مواضع ایجاد شد. زمان آقای احمدی نژاد هم همین اتفاق افتاد. ما از ایشان حمایت کردیم اما ملاک ما ارزش های انقلاب و اسلام و منویات مقام معظم رهبری و امام است.»

محصولی در مورد حضور خود در ستاد انتخابات محمود احمدی نژاد در سال 84 گفت:«در آن زمان من مامور ایجاد وفاق بین نامزدهای اصولگرا بودم که علی رغم تلاشی که انجام شد این اتفاق نیفتاد و در نهایت بنده در آن انتخابات به آقای احمدی نژاد رای دادم. البته من در ستاد ایشان نبودم و در حد توانم فقط کمک می کردم.»

وی در مورد انتخابات 84 و شانس پیروزی احمدی نژاد هم اظهار داشت:«یکی از اصلی ترین دلایل رای آوردن آقای احمدی نژاد شرایطی بود که مردم در دولت های سازندگی و اصلاحات دیده بودند. مردم به دنبال فردی بودند که ارزش های اسلامی و انقلابی را یک بار دیگر احیاء کند و این موضوع را در مواضع آقای احمدی نژاد دیدند و در مقابل از مواضع رقیب ایشان که آقای هاشمی بود چنین احساسی نداشتند. به همین دلیل وقتی فضای رسانه ای برای نامزدها فراهم شد گرایش مردم به سمت آقای احمدی نژاد افزایش پیدا کرد.»

محصولی همچنین گفت:«شاید اوایل شانس پیروزی آقای احمدی نژاد را کم می دانستیم اما وقتی بحث های تلویزیونی مطرح شد احساس شد شعارها و مواضع آقای احمدی نژاد مورد استقبال مردم واقع خواهد شد.»

وزیر کشور دولت احمدی نژاد در واکنش به صحبت هفته پیش دکتر نوبخت در «شناسنامه» که گفته بود ما هنوز منتخب سال 84 را مظهر جمهوریت نظام نمی دانیم و دلمان هم هنوز با ایشان صاف نشده، اظهار داشت:«این باعث تاسف است که افرادی که ادعای دلبستگی به نظام را دارند چنین مواضعی را مطرح می کنند. بعضی ها هستند که قانون را فقط وقتی قانون می دانند که به نفعشان باشد. مثلاً در زمینه معوقات بانکی همانطور که دادستان محترم هم گفت متولیان دولتی در این زمینه رغبت و انگیزه چندانی برای پیگیری وصول معوقات بانکی ندارند چون افرادی که وام های کلان دریافت کرده اند از عناصر دولتی هستند! اگر جایی که مورد نظرمان است بگوییم قانون خوب است اما جایی که اتفاق باب میل ما نمی افتد بگوییم قانون اشکال دارد که اتفاق خوبی نمی افتد! »

وی افزود:«آقای روحانی با حدود 50+0.7 درصد آراء رئیس جمهور شدند و به عقیده ما ایشان منتخب مردم هستند و ایشان را دعا می کنیم و با نگاهی حمایتی عمل می کنیم. اما این را نمی گوییم که چون ایشان مورد حمایت ما نبوده، توسط مردم انتخاب نشده اند. به نظرم دوستان باید در این نوع نگاهشان تجدید نظر داشته باشند.»

صادق محصولی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد آغاز نقطه اختلافی احمدی نژاد و آیت الله هاشمی رفسنجانی هم گفت:«اینطور نیست که مواضع افراد ثابت باشد و اگر مدتی در موضع حق بودند تا آخر عمر هم در این موضع باقی بمانند. بین دوره ای که آقای احمدی نژاد استاندار آقای هاشمی بود با دوره ای که این دو با یکدیگر رقابت انتخاباتی داشتند هشت سال فاصله بود. هشت سال زمان کمی نبود. آقای هاشمی در انتخابات 76 مواضع خاص خودشان را داشتند و طبیعتاً بین آقای هاشمی با حزب الهی ها اختلافاتی به وجود آمد که این اختلافات در انتخابات 84 بروز پیدا کرد.»

محصولی در پاسخ به این سوال که چرا در کابینه ابتدایی احمدی نژاد حضور نداشته هم گفت:«علت این بود که بنده بنای ورود به مسولیت های اجرایی را نداشتم به همین دلیل جزو وزرایی که در ابتدا به مجلس معرفی شدند نبودم. اما وقتی عده ای از وزرا، مثل وزیر نفت پیشنهادی رای نیاوردند سراغ من آمدند و گفتند مسولیت وزارت نفت را قبول کنم. من در پاسخ گفتم به دولت بر حسب وظیفه کمک خواهم کرد اما مسولیت نمی پذیرم. در نهایت با اصرار آقای احمدی نژاد و دوستانی مثل آقای فتاح که در دولت بودند قبول این مسولیت را مشروط به استخاره دانستم. من از نماینده قم در مجلس شورای اسلامی (آقای میرمحمدی) خواهش کردم از آقای بهجت (ره) بخواهد برای من استخاره ای بگیرد. استخاره انجام شد و دوست نماینده ما گفت آقای بهجت فرمودند آن هایی که پیشنهاد داده اند، خودشان پیشنهادشان را پس می گیرند.»

وی ادامه داد:«من به دیدار آقای احمدی نژاد رفتم و گفتم جواب استخاره منفی است. ایشان بازهم اصرار کردند اما من گفتم نه! از طرف دیگر آقای میرمحمد به آیت الله بهجت گفتند که محصولی گفته که جواب استخاره منفی آمده است. ایشان گفته بودند که محصولی باید بگوید جواب مثبت است اما نتیجه همانی است که گفتم و خیر محصولی هم در همین است. من هم چون قبلاً گفته بودم نتیجه استخاره منفی است دیگر در این مورد صحبتی انجام ندادم. بعد از دو هفته آقای احمدی نژاد دوباره به سراغ من آمد و اصرار کرد که تو باید این مسولیت را قبول کنی. برو و دوباره استخاره کن! من هم متقاعد شدم که اگر آقای بهجت بگویند که جا برای استخاره دوباره وجود دارد این کار را انجام دهم. آقای میرمحمدی موضوع را با ایشان در میان گذاشته بودند و بعد از انجام استخاره فرموده بودند که این بار جواب مثبت است که البته این مثبت همان مثبتی بود که دفعه قبل به من گفته بودند بگو و من نگفته بودم!»

محصولی افزود:«عید فطر بود که در حیاط بیت منتظر بودیم که خدمت حضرت آقا برسیم. آنجا آقای حداد را دیدم که به من گفتند چه عجب آقای احمدی نژاد یک بار به حرف ما گوش کرد! گفتم چطور؟ ایشان گفتند ما شما را برای وزارت نفت به ایشان پیشنهاد دادیم. آنجا بود که تازه متوجه شدم پیشنهاد از طرف دوستان دیگری بوده است. در همان ایام افراد زیادی سعی داشتند بامن تماس داشته باشند، ازجمله برخی از همین آقازاده های فتنه گری که در آن زمان در مافیای نفت فعالیت داشتند با من تماس گرفتند تا جلسه ای با من داشته باشند اما من وقت ندادم. چون این ملاقات صورت نگرفت این ها شخصی را نزد من فرستادند که تکلیف ما را مشخص کن، اگر هوای ما را داری ما در مجلس حمایتت کنیم اگر نه هم که تکلیفمان را بدانیم! من هم در جواب گفتم من آمده ام که روند این هوا داشتن ها را بهم بزنم. از همانجا موضوعاتی مثل اینکه محصولی رانت خوار و فاسد و... است مطرح شد. اگر بنده یک جواب مثبت به این افراد داده بودم دیگر کار به اینجا نمی رسید!.»

وی همچنین گفت:«چون این موضوع به اصولگرایان تعمیم داده می شد درصدد انصراف از وزارت بودم.وقتی به دیدار آقای احمدی نژاد رفتم و گفتم می خواهم انصراف دهم ایشان قبول نکردند. شب قبل از رای گیری حدود 10 نفر از نمایندگان مجلس که برخی از افراد هیات رئیسه هم در بین آن ها دیده می شدند به دیدار آقای احمدی نژاد آمدند و اصرار کردند شما نباید با انصراف محصولی موافقت کنید چون ایشان در فراکسیون اصولگرایان توضیحات خود را بیان کرده و نمایندگان قانع شده اند. روزی که من به مجلس رفتم سه نفر از نمایندگان (آقای مفتح، دکتر محمدصادقی و آقای محبی نیا) تعداد رای هایم را اعلام کردند که بین 175 تا 200 رای بود. اما از آنجایی که مطرح شدن این بحث ها در دولت باعث می شد از طریق من بین بعضی از اصولگرایان و دولت انشقاق ایجاد شود، انصراف دادم.»

محصولی در بخش دیگری از «شناسنامه» در مورد مسولیتی که برای انتخابات مجلس هشتم داشت نیز اظهار داشت:«در آن زمان برای اینکه اصولگرایان انسجام انتخاباتی داشته باشند جلساتی داشتند. آقای احمدی نژاد هم در آن برهه زمانی قانع شده بود که همه اصولگرایان به صورت واحد در انتخابات شرکت داشته باشند و قرار بر این شد که جبهه متحد اصولگرایان شکل بگیرد. بنده و آقای مصلحی از طرف طرفداران دولت در آنجا بودیم و فکر می کنم در نهایت کار به نتیجه خوبی هم ختم شد.»

وی در مورد دخالت دولت در انتخابات مجلس هم گفت:«دخالت دولت قطعاً خلاف قانون، شرع و عقل است. اما اینکه طرفداران دولت در یک مجموعه ای بدون دخالت عوامل اجرایی دولت، ساز و کارهایی را برای معرفی افراد داشته باشند اشکالی ندارد. مشکلی که در کشور ما وجود دارد بحث احزاب است. اگر موفق شویم احزابی با شاخصه های بومی در کشور تشکیل دهیم دیگر چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد.»

صادق محصولی در مورد اینکه آقای احمدی نژاد چند بار گفته بود که لاریجانی با حمایت من رئیس مجلس شده هم اینطور توضیح داد:«نظر من در این مورد همسو با نظر آقای احمدی نژاد نیست. آقای احمدی نژاد چنین نظری داشتند و همین را هم به دوستانشان منتقل کردند. شاید یکی از عوامل موثر در این زمینه نامه سرگشاده ای بود که آقای حداد (ریاست وقت مجلس) در رابطه با دولت منتشر کردند که تاثیر منفی بر روابط دولت ومجلس داشت. برداشت آقای احمدی نژاد در آن زمان این بود که اگر آقای لاریجانی رئیس مجلس شود رابطه دولت و مجلس بهتر از گذشته خواهد شد که در عمل شاهد چنین چیزی نبودیم.»

وزیر کشور دولت نهم درمورد ارزیابی عملکرد خود در انتخابات 88 هم گفت:«وقتی من وزیر کشور شدم فضای بسیار منفی و پرتنشی بین مجلس و دولت وجود داشت و من در این فضا رای گرفتم. حتی آقای محصولی گفت رای محصولی خیلی بیشتر از این است اما فضای دولت موجب شد رای بالاتر نرود. ما در مدت کمی موفق شدیم فضای عدم ثبات وزارت کشور را به فضای ثبات و آرامش و کار تبدیل کنیم و به فضل الهی موفق شدیم در همان مدت کم وزارت کشور را برای آن انتخابات بزرگ آماده کنیم. اگر یادتان باشد در آن زمان ما همایشی برگزار کردیم و سه شعار را به عنوان شعارهای اساسی وزارت کشور اعلام کردیم. مشارکت حداکثری،رفتار قانونی و اخلاق انتخاباتی سه شعار اصلی وزارت کشور بود که هر سه جزو چالش های آن انتخابات بود که ما پیش بینی کرده بودیم و روی آن کار کردیم.»

وی ادامه داد:«اینکه بگوییم نیروهای امنیتی پیش بینی چنین فتنه بزرگی را کرده بودند و آن را به ما انتقال داده بودند، متاسفانه اینطور نبود اما ما چون در گذشته شرایط بحرانی را تجربه کرده بودیم روز به روز می دیدیم که فضا به سمت و سوی دیگری حرکت می کند و حس کردیم کسانی هستند که به دنبال ایجاد فتنه هستند. پیش بینی که ما در مورد این انتخابات داشتیم باعث شد در اعلام نتایج شفاف عملکرد مناسبی داشته باشیم.»

محصولی در واکنش به اینکه یکی از انتقادات به وزارت کشور شما این است که خیلی زود موضوع اعلام نتایج انتخابات 88 را کلید زدید هم اظهار داشت:«ما تعامل خوبی با نمایندگان کاندیداها داشتیم اما آن ها چیزی فراتر از قانون از ما انتظار داشتند و ما هم مطابق قانون عمل می کردیم. قانون می گفت نامزدها می توانند پای صندوق رای نماینده داشته باشند که همه این چهار نامزد نمایندگان خود را پای صندوق ها فرستاده بودند. آقای موسوی که در راس آن فتنه قرار داشت هم بیش از همه نامزدهای دیگر پای صندوق ها نماینده داشت.»

وی افزود:«هیچ کدام از نامزدها برای دیدار با من درخواستی نداشتند که من بخواهم آن را رد کنم چون مشکلی نداشتیم که نخواهیم با آن ها دیدار داشته باشیم. ما در این انتخابات برای اولین بار در کشور و شاید هم دنیا نتیجه آرای صندوق به صندوق را در کل کشور در معرض دید عموم قرار دادیم. حتی یک مورد هم وجود نداشت که این ها بتوانند بگویند رایی که شما اعلام کردید خلاف چیزی است که با حضور نماینده ما صورت جلسه شده است. انتخابات بسیار شفاف بود اما موضوع چیز دیگری بود و از ابتدا بنا بر این بود که در کشور ما هم چیزی شبیه به انقلاب های رنگی که در کشورهای دیگر انجام شده را راه اندازی کنند.»

محصولی همچنین گفت:«کسانی که در وزارت کشور فعالیت داشتند و نتایج انتخابات را جمع آوری می کردند عموماً در زمان مسولیت آقای تاج زاده در وزارت کشور آمده بودند و همه از نتایج انتخابات با خبر بودند. اینکه ما نتایج به دست آمده از انتخابات را اعلام نمی کردیم شبه زا بود. ما وظیفه داشتیم مرحله به مرحله نتایج انتخابات را به مردم اعلام کنیم.»

وی با بیان اینکه من از قصد آقای موسوی برای مصاحبه پیش از اعلام نتایج باخبر نبودم گفت:«آن زمان هنوز برخی از شعب در حال رای گیری بودند و شمارش آراء شروع نشده بود. البته اگر ایشان آن مصاحبه را هم انجام نمی داد طبق پیش بینی هایی که از قبل انجام داده بودیم قصد داشتیم نتایج انتخابات را مرحله به مرحله به اطلاع مردم برسانیم. حتی یک مورد هم نبود که این ها بخواهند اعتراض کنند و به همین دلیل هم حاضر به بازشماری نشدند.»

صادق محصولی در پاسخ به این سوال که آیا از تیم وزارت کشور در انتخابات 88 راضی بودید نیز اظهار داشت:«شرایطی که در هر دولتی پیش می آید عوامل مختلفی دارد. یک زمانی هست که دست شما برای انتخاب مسولین کاملاً باز است اما گاهی هم مباحث دیگری مثل تنگی زمان و طول کشیدن گرفتن موافقت بالا برای استفاده از افراد به وجود می آید. اما در هر صورت انتخاباتی که وزارت کشور در سال 88 برگزار کرد انتخابات نمونه ای بود اما عده ای می خواستند حماسه بزرگی که به وجود آمده بود را به کام ملت تلخ کنند که با درایت مقام معظم رهبری این طرح شکست خورد.»

وی در مورد عدم معرفی به عنوان وزیرکشور دولت دهم نیز گفت:«هم آقای احمدی نژاد تمایلی برای معرفی من نداشتند و هم من گفته بودیم دیگر نیستم. بنده به ایشان عرض کرده بودم که نمی خواهم در دولت بعدی باشم. علتش هم عدم تطابق سلیقه های ما دو نفربود. در مدتی که در دولت نهم بودیم در مباحث مختلف نظرات متفاوتی داشتیم. به همین دلیل هم به دوستان گفتم که تمایلی برای حضور در دولت دهم ندارم و اگر اصرار زیادی در این زمینه باشد حاضرم به عنوان مشاور در کنار دولت باشم.»

محصولی ادامه داد:«آقای احمدی نژاد علی رغم نظرمن اصرار داشت که من مسولیت یکی از وزارتخانه ها را بپذیرم. ایشان وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت دفاع را به من پیشنهاد داد اما چون قصد نداشتم در دولت حضور داشته باشم هیچ کدام را نپذیرفتم. بعد از اینکه آقای احمدی نژاد نامزدهای وزارتخانه ها را به مجلس معرفی کردند و چند نفر از جمله وزیر رفاه و تامین اجتماعی رای نیاوردند، ایشان مجدداً به سراغ من آمدند و گفتند ما می خواهیم قانون هدفمندی یارانه ها را پیاده کنیم، این کار شماست، بیا و این کار را انجام بده. من هم در آن لحظه احساس تکلیف کردم و قبول کردم به وزارت رفاه بیایم.»

وی در مورد جلسات دوره ای احمدی نژاد با برخی از وزرایش هم گفت:«من در مورد این جلسات اطلاعی ندارم و در چنین جلساتی شرکت نداشته ام. البته اشکالی نمی بینم افرادی که با هم کار کرده اند با هم جلسه داشته باشند و کار سیاسی کنند.»

محصولی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از دولت دهم رابطه ای با آقای احمدی نژاد دارید یا خیر هم گفت:«جلسه ای با ایشان نداشته ام اما یک بار در مجلس ختم پدر بنده ایشان بزرگواری کردند و آمدند.»

وزیر کشور دولت نهم در مورد سکوت احمدی نژاد هم اظهار داشت:«باید از خودشان بپرسید چون من سخنگوی ایشان نیستم. البته شاید دلایلی در ذهن داشته باشم اما ترجیح می دهم در این مورد اظهار نظر نکنم.»

وی در مورد علت تشکیل جبهه پایداری هم گفت:«جبهه پایداری بر مبنای این اعتقاد که باید بر مبنای ارزش ها پایداری کرد، تشکیل شد. افراد مختلف از جهت میزان وابستگی به اصول شرعی و ارزش های انقلاب متفاوتند و اینطور نیست که همه در یک حد باشند. ما اعلام کرده ایم هرکسی که به اندازه ای به اصول و ارزش ها پایبند است را هم افزا با خودمان می دانیم و رقابتی با آن ها نداریم. بنابراین طبیعی است که جریانات سیاسی به جبهه پایداری اتهاماتی بزنند. مگر زمان امام از این اتهامات نمی زدند؟ حضرت امام یک بار گفتند اگر مبارزه با آمریکا ارتجاع است، بله ما مرتجع هستیم. الان هم ما نباید از این که بگویند شما تندرو، مرتجع و... هستید از اصول و ارزش های خود دست برداریم.»

محصولی در مورد ارزیابی عملکرد جبهه پایداری در انتخابات 92 هم اظهار داشت:«حتماً می توانستیم بهتر از این عمل کنیم. ما در این انتخابات نهایت سعی مان را کردیم که به تکلیف خودمان عمل کنیم و به جای اینکه از کسی حمایت کنیم که حتماً رای بیاورد، از کسی حمایت کردیم که اگر روز قیامت پرسیدند چرا به اصلح رای ندادید، جواب قانع کننده ای داشته باشیم.»

وی افزود:«قطعاً روند جبهه پایداری در ادامه راه نیز از نظر اصول به همین شکل خواهد بود اما از نظر تاکتیک با همفکری و استفاده از تجارب گذشته زمینه های بهتری نسبت به قبل فراهم کنیم.»

محصولی در بخش دیگری از «شناسنامه» و در پاسخ به این سوال که اگر روزی آقای احمدی نژاد بخواهد به عرصه سیاسی بازگردد آیا جبهه پایداری بازهم پشت او خواهد ایستاد یا خیر اینطور اظهار داشت:«اگر دوباره به سال 84 وهمان شرایط و همان نامزدها بازگردیم ما بازهم به آقای احمدی نژاد رای خواهیم داد اما اینکه مجدداً شرایطی به وجود بیاید که به همان تصمیم قبلی برسیم، با توجه به اینکه نامزدها عوض شده اند و آقای احمدی نژاد هم عوض شده بعید به نظر می رسد.»

وی در مورد رابطه اش با دکتر ولایتی (باجناق محصولی) نیز گفت:«ما با آقای ولایتی دوست بودیم و هستیم و کارهای مشترک سیاسی هم با یکدیگر داشته ایم. در زمان وزارت خارجه ایشان چند بار اصرار داشتند که من به وزارت خارجه بروم و معاون ایشان شوم اما به دلیل عدم تطابق سلایق بنده نپذیرفتم اما ایشان همیشه مورد احترام من هستند و رابطه خوبی با یکدیگر داریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین