کد خبر: ۲۵۰۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸

جان کری: موفقیت در کشمکش هسته ای مستلزم نیات اثبات شده است

جان کریˈ وزیر خارجه آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت:همیشه این فرصت وجود ندارد که راه حلی صلح آمیز برای حصول یک توافق در برگیرنده خواست دو طرف مناقشه وجود داشته باشد، حصول موفقیت بزرگ مستلزم اراده و نیاتی اثبات شده است نه ظرفیتهایی اثبات شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کری در یادداشت روز سه شنبه واشنگتن پست نوشته است: 20 ژوییه / 29 تیر/ ضرب الاجل تعیین شده برای دست یابی به توافق جامع بر سربرنامه هسته ای ایران بسرعت در حال نزدیک شدن است.

ایران به دفعات و به طور شفاف بیان داشته است که تصمیم به ساخت سلاح هسته ای ندارد و فعالیتهای هسته ای اش منحصراˈ برای تامین نیازهای غیر نظامی است، اثبات صحت و سقم این مدعا کار دشواری نیست.

در طول مدت مذاکرات برای حصول ˈطرح اقدام مشترک ˈ ( توافق موقت ) ما دستمان را به سوی ایرانیان دراز کردیم و با آنها مستقیماˈ ملاقات کردیم تا دریابیم واقعاˈ آنها از برنامه هسته ای شان چه می خواهند. ما با همراهی شرکای بین المللی مان کمک کردیم راهی ایجاد شود تا از طریق آن ایران یک برنامه بومی هسته ای منحصراˈ با اهداف صلح آمیز داشته باشد . ما ثابت کردیم در پیشنهاد دادن برای اعطای کمکهای مالی انعطاف پذیریم.

ˈطرح اقدام مشترکˈ هم زمان و هم فضای کافی را برای مذاکرات جهت نیل به توافق جامع و نهایی را مهیا ساخت.

در طول مدت گفت وگوها، مذاکره کنندگان ایرانی هم جدی بودند.

در سراسر مدت مذاکرات جهت نیل به توافق جامع و نهایی, جهان چیزی بیشتر از این از ایران نخواسته است که ˈکلام خود را با اقداماتی محکم و قابل اعتماد ˈ غنی کند.

ما در چند ماه گذشته یک سری اقدامات معقول و قابل تایید که به سهولت قابل دسترسی است را به ایران پیشنهاد دادیم که تضمین می دهد ایران نمی تواند سلاح هسته ای داشته باشد و برنامه هسته ای اش هم صلح آمیز است. در ازای این اقدامات، تحریمهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران هم به صورت مرحله ای حذف خواهد شد.

تنها چیزی که ما می دانیم این است که هنوز میان آنچه که مذاکره کنندگان ایرانی می گویند مایل هستند، انجام دهند و آنچه که باید برای رسیدن به یک توافق جامع انجام دهند؛ شکافی عمیق وجود دارد.

ما با همکاری نزدیک با ایران راهی را طراحی کردیم که یک برنامه هسته ای با همه ملزومات یک برنامه صلح آمیز و غیرنظامی به ایران عرضه می کند.

9 ماه قبل؛ ˈحسن روحانیˈ رئیس جمهور ایران در یادداشتی در واشنگتن پست نوشت: ˈ سیاست بین الملل دیگر یک بازی با حاصل جمع صفر نیست؛ یک عرصه چند بعدی است که در آن همکاری و رقابت توأمان با هم کار می کنند ... انتظار می رود رهبران جهان تهدیدهای قابل برگشت را به فرصت تبدیل کنند ˈ.

با همین منظر؛ ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهور آمریکا هم با همین روحیه آمریکا را متعهد ساخت راه حلی از طریق مذاکره برای کشمکش هسته ای ایران پیدا کند. ما وارد فرآیند این مذاکرات شدیم زیرا باورمان این بود که شانس واقعی برای حصول موفقیت وجود دارد. این شانس هنوز هم وجود دارد ؛ منتها زمان در حال از دست رفتن است.

ایران باید در مدت زمان باقیمانده , اراده و میلی واقعی را برای مرتفع کردن نگرانیهای مشروع جامعه بین الملل از خود نشان دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین