کد خبر: ۲۵۰۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی:

افزایش صادرات گاز ایران به 10 میلیارد مترمکعب در سال 93

با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و ورود روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز جدید به شبکه سراسری، ایران قصد دارد میزان صادرات گاز را به ١٠ میلیارد مترمکعب در سال 93 افزایش دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، با بهره برداری از فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی، روزانه 80 تا 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

حسن منتظر تربتی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به صادرات ٩ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته، از برنامه ریزی وزارت نفت برای افزایش صادرات گاز کشور به ١٠ میلیارد متر مکعب در سال جاری خبر می دهد.

در حال حاضر، خریدار ثابت گاز ایران، ترکیه است به طوری که براساس قرارداد 25 ساله، سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

تهران و آنکارا در سال ١٩٩٦ میلادی و در جریان سفر نجم الدین اربکان رئیس جمهوری سابق ترکیه به تهران قرارداد گازی را امضا کردند.

در سال های اخیر به طور متوسط روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر شده، البته در مقاطعی میزان صادرات گاز به ترکیه بین 27 میلیون مترمکعب تا 8 میلیون مترمکعب در روز در نوسان بوده است.

همچنین براساس قراردادی که اخیرا بین تهران و بغداد به امضا رسیده، روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر شود.

به گفته مدیران وزارت نفت، قرار است میزان صادرات به عراق به 40 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

پاکستان کشور دیگری است که تمایل خود را برای واردات گاز از ایران اعلام و قراردادی را نیز امضا کرده، اما تاکنون اقدامی برای احداث خط لوله انتقال گاز انجام نداده است.

براساس قرارداد گازی تهران – اسلام آباد، تا سال آینده ایران باید به طور متوسط روزانه حدود 21.5 میلیون مترمکعب گاز به پاکستان صادر کند و با وجود مراحل نهایی ساخت و آماده سازی خط لوله انتقال گاز ایران اما طرف پاکستانی هنوز ساخت لوله گاز در خاک کشور خود را آغاز نکرده است.

عمان مقصد دیگر گاز صادراتی ایران است. در جریان سفر اخیر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عمان، قرارداد صدور گاز به این کشور امضا شد، بدین ترتیب ایران با امضای این قرارداد وارد بازار خرده فروشی گاز شد.

براساس این قرارداد، سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به عمان صادر می شود.

صادرات گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز ٦٠ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

همچنین ایران، در قالب طرح سواپ، به نخجوان گاز صادر کرده و در مقابل از آذربایجان گاز دریافت می کند.

علاوه بر مورد فوق، مذاکرات اولیه ای نیز برای صادرات گاز به هند، چین و کشورهای اروپایی انجام شده که البته هیچ کدام از آنها تاکنون نهایی نشده اند.

با توجه به روند مذاکرات ایران و 1+5 مقامات ایرانی امیدوار هستند که موانع صادرات گاز به اروپا برطرف شده و مذاکرات برای صادرات به قاره سبز نهایی شود.

ایران در طرح بلندمدت قصد دارد تا در سال 1400 خورشیدی با در اختیار گرفتن بخش عمده بازار گاز، سالانه 80 میلیارد متر مکعب به کشورهای اروپایی و آسیایی صادرات گاز داشته باشد.

براساس آمارها با بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، ظرفیت تولید گاز تا پایان سال 1397 به یکهزار میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین