کد خبر: ۲۵۰۹۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
وین 6

ظریف: با آمادگی کامل برای توافق آمده ایم/ زیاده خواهی را نخواهیم پذیرفت

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه با بیان اینکه «اگر در طرف مقابل اراده سیاسی برای توافق وجود داشته باشد، ما با آمادگی کامل برای توافق آمده ایم»، گفت: این دور از مذاکرات، آخرین مرحله تا 20 جولای (29 تیر) خواهد بود و تلاش می کنیم در این مرحله به توافق دست یابیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به وین با بیان اینکه در مرحله قبلی کار نگارش متن (برنامه اقدام مشترک جامع) آغاز شد، هرچند موارد توافق زیاد نبود، اظهار داشت: در این دوره هم باید دوستان یک دور دیگر درباره مفاهیم صحبت کنند تا وارد نگارش شویم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دیدار با خانم اشتون، بعد از ظهر امروز به وقت وین انجام می شود، گفت: همکاران بنده نیز دیدارهای دو جانبه و چند جانبه خواهند داشت و بحث ها را ادامه می دهیم تا به جلسات رسمی برسیم.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید، انتظارات زیاد طرفین مذاکره مانع پیشرفت در مذاکرات و دستیابی به توافق نخواهد شد؟ گفت: به طور طبیعی اگر با زیاده خواهی مواجه شویم، این مانع پیشرفت مذاکرات خواهد بود و آن را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش ایرنا، ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 15 و 30 دقیقه بعد از ظهر امروز به وقت وین با یکدیگر دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

در پنجمین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 که از26 تا 30 خرداد ماه در وین برگزار شد، دو طرف وارد نگارش متن توافق نهایی شدند که نام آن را «برنامه اقدام مشترک جامع» گذاشته اند.

طرفین در وین 5 چارچوب متن برنامه اقدام مشترک جامع را تعیین کردند اما در مورد محتوا و حتی مقدمه دارای اختلافاتی هستند. این اختلافات ماهوی از جمله درباره میزان، سطح و اندازه غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها و مدت زمان توافق است که طرفین موارد اختلافی را در درون پرانتز قرار داده اند تا در طول مذاکرات وین 6 به این موارد بپردازند.

ظریف در مذاکرات وین5 گفت: هنوز نمی توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است روی قسمت هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما در بسیاری از موارد، اختلاف نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: این متن بیش از کلمه پرانتز دارد. تعداد پرانتزها در متن در این مرحله بسیار طبیعی است.

به گزارش ایرنا، مذاکرات وین 6 سخت ترین، فنی ترین و پیچیده ترین مرحله گفت و گو ها میان ایران و1+5 و در عین حال طولانی ترین دوره مذاکراتی خواهد بود که طرفین مصمم هستند تا در این مرحله، مذاکرات هسته ای را به نتیجه برسانند.

دیپلمات های کهنه کار و حرفه ای ایرانی به ریاست ظریف قرار است طی20 روز آینده همزمان با روزهای ماه مبارک رمضان با نمایندگان1+ 5 برای دستیابی به توافقی جامع، نبردی تمام عیار دیپلماتیک داشته باشند تا در این ماراتن، طرفین به نتیجه برد - برد دست یابند.

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه ششمین دور مذاکرات با گروه 1+5 درباره راه حل جامع هسته ای از11 تا 29 تیرماه در شهر وین برگزار خواهد شد، گفت : این مذاکرات طولانی مدت برای رسیدن به توافق جامع انجام می شود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه تدوین متن توافق جامع در نشست ها به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود، گفت: درصورتی که توافقی حاصل شود همچون مذاکرات ژنو 3 ، وزرای خارجه 6 کشور نیز برای توافق نهایی در وین حضور خواهند داشت.

براساس توافق موقت ژنو، ایران و گروه 1+5 تا 20 جولای (29تیرماه) برای دستیابی به توافق نهایی فرصت دارند و چنانچه در فرصت باقی مانده این اتفاق رخ ندهد، احتمال تمدید توافق ژنو به مدت شش ماه دیگر وجود دارد.

وزیر امور خارجه ایران و معاونش در روزهای گذشته تاکید کرده اند که زیاده خواهی طرف مقابل مانع از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای خواهد شد.

ظریف تاکید کرده است: ایران آماده رسیدن به راه حل است و در این رابطه پیشنهادهای معقولی ارائه داده، اما ممکن است طرف مقابل با زیاده خواهی مانع توافق شود که در آن صورت مانع به بن بست رسیدن مذاکرات برای همه دنیا مشخص خواهد شد.ˈ

مجید تخت روانچی معاون وزیرامورخارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز در دیدار هیات پارلمانی فرانسه درباره مذاکرات هسته ای گفت : ˈتوافق زمانی حاصل می شود که طرف مقابل ازمواضع حداکثری اجتناب کرده و به دور از توهمات، حقوق هسته ای کشورمان را مورد احترام قرار دهد.ˈ

به گفته معاونان وزیر امور خارجه ایران، میزان،سطح و اندازه غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها و طول مدت زمان توافق از موارد اختلافی است که در مذاکرات وین 6 باید درمورد آنها گفت و گو شود.

وزیرامور خارجه ایران همچنین درجدیدترین مقاله خود با عنوان «غنیمت شمردن فرصت ها و رها کردن خیالبافی ها» که در روزنامه فرانسوی لوموند منتشر شده، از طرفین مذاکره کننده با ایران خواسته است که از خیالبافی دست برداشته و واقع نگر باشند.

در بخشی از مقاله ظریف در این روزنامه فرانسوی آمده است:ˈ دور آینده مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 این هفته در وین از دوم جولای آغاز خواهد شد. این آخرین دور- البته طولانی- قبل از اولین مهلت زمانی (20 جولای) توافق موقتی است که در تاریخ 24 نوامبر 2013 مورد موافقت قرار گرفت.

وزیرامور خارجه ایران در مطلب خود تاکید کرده است: ایران اراده سیاسی جهت دستیابی به یک راه حل جامع دراز مدت مورد توافق طرفین را دارد اما گفت وگوها تنها زمانی می تواند به نتیجه موفقیت آمیزی برسد که همه طرف ها به یافتن راه حل های قابل قبول طرفین که در راستای اهداف توافق شده مندرج در توافق موقت ما می باشد، متعهد باشند.

ظریف از تضمین اینکه برنامه هسته ای ایران انحصارا صلح آمیز است و برداشتن تمام تحریم های شورای امنیت، همچنین تحریم های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته ای ایران به عنوان اهداف توافق شده در توافق موقت نام برده است.

آخرین دور مذاکرات هسته ای قبل از پایان مهلت توافق موقت ژنو(20 جولای) در حالی امروز با دیدار ظریف و اشتون آغاز می شود که براساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، «ویلیام جوزف برنز» قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه این کشور نیز تیم مذاکره کننده آمریکایی را در این مرحله از مذاکرات همراهی می کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، وندی شرمن مدیر امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، جیک سولیوان معاون دستیار رییس جمهور و مشاور امنیت ملی معاون رییس جمهوری، بروک اندرسون مشاور ارشد وزیر خارجه و قائم مقام امور خارجی در مذاکرات هسته ای، جیمز تیمبی مشاور ارشد قائم مقام کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل، رابرت مالی مدیر ارشد امور ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس در شورای امنیت ملی، پائول اروین مدیر عدم اشاعه شورای امنیت ملی، آدام زوبین مدیر دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری، ریچارد نفیو معاون هماهنگ کننده سیاست های تحریمی وزارت خارجه، ریچارد ویل مدیر دفتر پادمان ها و ایمنی هسته ای اداره ملی امنیت هسته ای وزارت انرژی، اعضای هیات آمریکایی هستند.

ماری هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه، دیو تیانتاوچ مسوول امور عمومی ایران در وزارت خارجه، مصطفی پوپال دستیار ویژه معاون وزیر خارجه،کارلوس دخوآنا دستیار ویژه قائم مقام وزارت خارجه نیز دیگر اعضای هیات آمریکایی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین