کد خبر: ۲۵۱۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

ارتش عراق زادگاه صدام را پس گرفت/تخریب بیش از 60 پایگاه داعش در تکریت

سخنگوی دفتر فرمانده کل ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور منطقه العوجه، زادگاه صدام در استان صلاح‌الدین را به صورت کامل تحت کنترل خود درآوردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از سایت سومریه نیوز عراق، قاسم عطا، سخنگوی دفتر فرمانده کل ارتش عراق، با بیان این خبر افزود: نیروهای امنیتی با کمک نیروهای هوایی توانستند 30 فرد مسلح در العوجه را به هلاکت رسانده و ده‌ها بمب را خنثی کنند و چندین روستا در استان صلاح‌الدین را پاکسازی کنند.

وی خاطرنشان کرد که ارتش در حال حاضر 50 کیلومتر از جاده اصلی از شهر سامرا به العوجه را تحت کنترل خود درآورده است.

ناظران بر این باور هستند افراد مسلحی که از العوجه بیرون رانده شده‌اند از اعضای "ارتش نقشبندیه" هستند که متشکل از افسران سابق ارتش و حامیان حزب منحل شده بعث در عراق است.

در همین حال، دستگاه مبارزه با تروریسم از هلاکت تعدادی از اعضای "دولت اسلامی" در شهر قائم در غرب استان الانبار خبر داد.

پیشتر داعش نام خود را تغییر داده و کلمات "در عراق و شام" را برداشته و نام دولت اسلامی را برای خود انتخاب کرد.

صباح النعمان، سخنگوی دستگاه مبارزه با تروریسم عراق خاطرنشان کرد که این دستگاه با هماهنگی نیروی هوایی ارتش پنجشنبه شب ساختمانی در قائم را در هنگام برگزاری نشست سرکرده‌های این گروه منهدم کرد و بر اثر آن تعدادی از سرکرده‌های این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در استان صلاح‌الدین خاطرنشان کرد که ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای دفاع مردمی و با کمک نیروهای هوایی توانست بیش از 60 پایگاه اعضای داعش در شهر تکریت را منهدم سازد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهای ارتش عراق همچنان به عملیات گسترده‌ای برای پاکسازی کامل شهر تکریت می‌پردازند.

از سوی دیگر، جمیل شمری، رئیس پلیس دیالی از پاکسازی منطقه دوالیب، در 30 کیلومتری شرق بعقوبه خبر داد.

وی در مصاحبه با سومریه نیوز گفت: پس از اینکه شش فرد مسلح کشته شدند که بیشترشان لباس افغانی به تن داشتند نیروهای امنیتی توانستند منطقه دوالیب را تحت کنترل خود درآورند.

همزمان منابع در استان نینوا اعلام کردند که خودروهایی که لوازم حفاری داشتند از اقلیم کردستان به تعدادی از مناطق مختلف در استان نینوا رفته تا آن را جدا ساخته و خندق‌هایی را در اطراف آن حفر کنند.

منابع در مصاحبه با پایگاه خبری المسله، عنوان داشتند، نیروهای پیشمرگ کرد در خصوص دستورات مقامات عالی رتبه در اقلیم کردستان سخن می‌گویند که براساس آن تعداد زیادی از لوازم حفاری و با حمایت شدید امنیتی به سمت مناطق مختلف استان نینوا رفتند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند: این لوازم حفاری به مناطق سنجار، الحمدانی و زمار در استان نینوا رسیده و فعالیت خود را عملا در حفر خندق‌ها در اطراف این مناطق آغاز کردند تا این مناطق را به صورت نهایی از این استان جدا سازند.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد: افراد مسلح ناشناس به دو مسجد در مرکز موصل حمله برده و اثاثیه موجود در آن را ربودند.

یک منبع آگاه در استان نینوا پیشتر اعلام کرده بود: اعضای داعش مرقد امام السبطان عبدالله بن عاصم بن عمر بن الخطاب را با تعدادی بمب در جنوب شرق موصل منفجر کردند.

یک مقام دیگر نیز پیشتر اظهار کرده بود که اعضای داعش مسجد نبی یونس را در شرق موصل تحت تصرف خود درآورده و امام جماعت آن را از منزلش بیرون رانده‌اند.

اعضای گروه تکفیری داعش در صفحه خود در پایگاه ارتباط اجتماعی توییتر ده‌ها عکس انفجار در تعدادی از مرقدها و ضریح‌های مقدس در استان‌های نینوا و صلاح‌الدین را منتشر ساختند.

اعضای داعش در 25 ژوئن گذشته نیز با بمب‌هایی مرقد امام عباس در روستای الکبه (10 کیلومتری شمال موصل) را منفجر کرده بودند.

در همین حال کمیساریای حقوق بشر عراق از اقدام داعش در کشتن چهار کودک در تکریت خبر داد.

فاضل الغراوی، از اعضای این کمیساریا عنوان داشت، اعضای داعش پس از اینکه خانه‌های خانواده این کودکان را در تکریت منفجر کردند چهار کودک را به قتل رساندند.

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در استان صلاح‌الدین اعلام کرد، بر اثر انفجار یک عامل انتحاری که مقر ارتش در جنوب تکریت را هدف قرار داده بود، 10 سرباز کشته و 35 تن دیگر زخمی شدند.

در همین حال، بر اثر وقوع یک انفجار انتحاری که پایگاه ارتش عراق در اطراف بغداد را هدف قرار داد، 15 تن کشته شده و 25 تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، یک منبع در ائتلاف اتحاد ملی اعلام کرد که رهبران این ائتلاف، عصر امروز در دفتر ابراهیم جعفری جمع خواهند شد تا آخرین تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی و مذاکرات جاری جهت انتخاب رئیس جمهور،‌ رئیس پارلمان و نخست وزیر عراق را مورد بررسی قرار دهند.

این در حالی است که اخباری از سوی برخی منابع امنیتی عراق مبنی بر احتمال زخمی شدن ابوبکر البغدادی در حمله هوایی نیروهای ارتش عراق منتشر شده است.

منابع امنیتی عراق به شبکه سومریه نیوز اعلام کردند که احتمال می‌رود ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در حمله هوایی که نیروهای ارتش عراق، شب گذشته در شهر القائم، در غرب استان الانبار انجام دادند، زخمی شده باشد.

به گزارش ایسنا، به گفته این منابع، این حمله هوایی در این شهر نزدیک مرزهای سوریه رخ داده و احتمالا منجر به مرگ بسیاری از رهبران داعش شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین