کد خبر: ۲۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۲:۰۱

عبور حصار امنيتي اسرائيل از بيت المقدس

آفتاب‌‌نیوز : اين حصار، بيت المقدس شرقي و بزرگترين شهرك يهودي نشين كرانه باختري را از بقيه كرانه باختري جدا مي كند و بيت لحم را به دو قسمت تقسيم خواهد كرد.

فلسطيني ها مي گويند كه اقدامات يكجانبه اسرائيل مي تواند به تلاشها براي احياء مذاكرات صلح لطمه بزند.

صائب عريقات، نماينده بلندپايه فلسطين در مذاكرات صلح، رفتار اسرائيل را تحكم آميز دانست كه با شيوه مذاكره و گفتگو سازگاري ندارد و نتيجه مذاكرات را با پيش داوري روبرو خواهد كرد.

اسرائيل مي گويد كه اين حصار امنيتي براي دور نگه داشتن مهاجمان فلسطيني ساخته مي شود اما فلسطيني ها آن را به منظور اشغال و تصرف اراضي مي دانند.

مسير حصار امنيتي، سرزمين هايي را كه فلسطيني ها براي برپايي دولت آينده خود در نظر دارند، در سمت اسرائيلي حصار قرار خواهد داد.

موقعيت بيت المقدس شرقي، حساسيت ويژه اي را بر مي انگيزد زيرا فلسطيني ها آن را به عنوان پايتخت خود در نظر دارند.

اسرائيل، بيت المقدس شرقي را به خاك خود ضميمه كرده است هرچند كه براساس حقوق بين الملل اين منطقه در زمره اراضي اشغالي محسوب مي شود.

طرحي كه از سوي شوراي امنيت ملي اسرائيل آماده شده و به تصويب شارون رسيده است، به معناي آن خواهد بود كه بزرگترين شهرك يهودي نشين كرانه باختري، معاليه ادوميم در پشت حصار قرار خواهد گرفت، هرچند گذرگاه هايي كه ساخته خواهند شد، عبورومرور را امكان پذير مي كنند.

جامعه بين المللي همه شهرك هاي نوار غزه و كرانه غربي، از جمله مناطق يهودي نشين در بيت المقدس شرقي را مغاير با مقررات بين المللي و غيرقانوني تلقي مي كند اما اسرائيل با اين نظر مخالف است.

اين بخش از حصار امنيتي قرار است تا پايان سال جاري تكميل شود.

تظاهركنندگان فلسطيني روز دوشنبه همزمان با ديدار دبيركل سازمان ملل، در مقابل مقر تشكيلات فلسطيني در رام الله تجمع كردند تا به اين طرح اعتراض كنند.

اين تظاهركنندگان خواستار اجراي حكمي شدند كه سال گذشته از سوي دادگاه بين المللي لاهه صادر شد و با غيرقانوني دانستن حصار امنيتي اسرائيل، راي به تخريب آن داد.

در همين حال مقامات اسرائيل گفتند: ارتش اين كشور روز چهارشنبه همين هفته كنترل امنيتي شهر اريحا در كرانه باختري رود اردن را به فلسطينيان واگذار خواهد كرد.

اريحا نخستين شهر از پنج شهر فلسطيني كرانه غربي رود اردن است كه كنترل امنيتي آن به فلسطينيان واگذار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین