کد خبر: ۲۵۱۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲

«نوری مالکی» بر سر دو راهی داعش

رئیس دوره ی گذشته پارلمان عراق و عضو ائتلاف العراقیه، روز جمعه اعلام کرد که نامزد ریاست پارلمان جدید عراق نمی شود؛ النجیفی که از عرب های سنی عراق است علت این تصمیم را شرط مالکی خواند و گفت: به خاطر منافع ملی از این پست چشم می پوشم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وی که در اظهاراتی تلویزیونی خطاب به مردم عراق سخن می گفت با اشاره به اینکه بر اساس انتخابات عراق، ریاست پارلمان جدید حق من است، افزود: نوری مالکی دریافته است که دیگر در عراق جایی به عنوان نخست وزیر ندارد و به همین دلیل کناره گیری از پست نخست وزیری را به عدم کاندیداتوری من برای ریاست پارلمان منوط کرده است و من نیز به خاطر منافع ملی از این پست چشم می پوشم.

اما این همه داستان نیست؛ عراق درماه ها و هفته های اخیر روزهای ناآرامی را سپری کرده است. گروه تروریستی داعش بخش های شمالی و غربی عراق را تصرف کرده و در حال تجهیز بیشتر خود به سلاح و مهمات و نیرو است و سودای فتح بغداد و پس از آن منطقه را در سر می پروراند و هرروز نقشه، بیانیه و فیلم و عکس منتشر می کند.

این اتفاقات در شرایطی رخ داد که نهال دموکراسی در عراق در حال جوانه زدن است؛ این کشور همیشه بحران زده در سایه خروج نیروهای خارجی پس از حمله سال 2003 ، سومین انتخابات پارلمانی خود را برای تشکیل دولت جدید برگزار و نمایندگان خود را راهی مجلس کرد؛ به این امید که شاید احزاب سیاسی عراق پایانی باشند بر آمالِ سال های بسیاری که در سایه دیکتاتوری صدام از سر گذرانده بودند.

«نوری المالکی» اما اکنون بار دیگر به محور اختلافات احزاب سیاسی و شخصیت های مذهبی عراق تبدیل شده است. در انتخابات سال 2010 مجلس عراق، حزب العراقیه توانست اکثریت کرسی ها را در اختیار بگیرد اما در نتیجه لابی ائتلاف مالکی با دیگر احزاب پارلمان از تشکیل دولت جدید باز ماند؛ در نهایت مالکی برای چهارسال دیگر نخست وزیر عراق شد تا همه تسویه حساب های سیاسی به تابستان امسال ختم شود. زمانی که داعش در شهرهای تحت کنترل خود در عراق رژه نظامی برگزار می کند، خلافت اسلامی و خلیفه اعلام می کند و رهبرش در مسجد شهر موصل به منبر خطابه می رود.

آمریکا و انگلیس باز هم تصمیم گیرنده آینده عراق می شوند؟

عراق ملتهب است؛ وزرای خارجه آمریکا و انگلیس یکی پس از دیگری به بغداد و به کردستانی رفتند که بر طبل جدایی میزند. رسانه ها نوشتند که جان کری پشت درهای بسته از مالکی خواسته است دیگر نامزد نخست وزیری عراق نشود؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در خبری تایید نشده نوشت که مقامات تهران به دنبال جایگزینی مالکی هستند؛ کسی که به زعم منطقه و غرب از متحدان نزدیک ایران است و تهران تنها عامل بقای مالکی در چند سال اخیر در قدرت در عراق بوده است.

از سوی دیگر شخصیت های مذهبی عراق با شدت گرفتن بحران امنیتی در این کشور خواستار تشکیل هرچه سریعتر دولت شدند؛ آیت الله سیستانی در سخنانی تشکیل دولت وحدت ملی در عراق را خواستار شد و بر اهمیت حل و فضل اختلافات سیاسی در عراق تاکید کرد.

مقتدی صدر، دیگر روحانی شیعه عراق نیز بدون اشاره به فرد خاصی خواستار تشکیل دولت جدید در عراق شد و در اظهاراتی که تلویحا به عدم حمایت از مالکی اشاره دارد گفت که از هر فردی که از سوی ائتلاف دولت قانون نامزد تصدی پست نخست وزیری شود حمایت خواهد کرد.

مالکی اما این روزها چهره مغمومی دارد؛ از یک سو داعش و از سوی دیگر نیروهای سیاسی عراق وی را به شدت تحت فشار قرار داده اند؛ در این روزها که دولت عراق وظیفه سخت حمایت و محافظت از مردم این کشور و مرزهای عراق را در قبال داعش دارد شاید حضور مجدد مالکی در سمت نخست وزیری به آتش اختلافات دامن زند و در این میان معرفی گزینه ای با چهره موجه تر از سوی ائتلاف دولت قانون میتواند به یکپارچگی عراق و وحدت و اتحاد این کشور در قبال تروریست های منطقه کمک کند. 

منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین