کد خبر: ۲۵۱۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
نعمت احمدی:

درخواست ممنوع‌البیان شدن خاتمی غیرقانونی است

یک وکیل دادگستری گفت که نمایندگان نمی‌توانند ممنوع‌البیان شدن یک فرد را خواستار شوند؛ چرا که این درخواست غیرقانونی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تذکر تعدادی از نمایندگان مجلس به وزیر دادگستری درباره ممنوع‌البیان و ممنوع‌التصویرشدن سیدمحمد خاتمی اظهار کرد: اصولا هر حرکتی که منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی انسان‌ها شود باید به وسیله مقام قضایی صورت گیرد. در مورد این که چه کسی می‌تواند این درخواست را داشته باشد، یا از سوی شاکی خصوصی باید صورت گیرد یا جنبه عمومی دارد و دادستان به عنوان مدعی‌العموم درخواست تعقیب موضوع را می‌کند.

وی افزود: شرح وظایف نمایندگان مجلس در قانون اساسی آمده و بر اساس اصول 84 و 86 قانون اساسی نمایندگان مجلس می‌توانند در همه مسایل کشور اظهارنظر کنند ولی اینکه درخواست غیرقانونی داشته باشند خلاف قانون اساسی است.

این حقوقدان خطاب به نمایندگان مجلس گفت که در کدام قانونی دیده‌ شده که افراد می‌توانند ممنوع‌البیان و ممنوع‌التصویر فردی را خواستار شوند؟

احمدی با اشاره به ماده 62 قانون سابق مجازات اسلامی که محرومیت از حقوق اجتماعی افراد را بیان کرده است، گفت: طبق این ماده، زمانی مقام قضایی تصمیمی را منطبق با قانون مجازات اسلامی گرفته و مجازات تعیین می‌کند، پس از مدتی متوجه می‌شود که مجازاتی که در نظر گرفته شده برای متهم کم است و بر همین اساس مجازات تکمیلی و تتمیمی را در نظر می‌گیرد. در اینجا هم ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیان شدن دیده نشده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آقای خاتمی 8 سال رییس جمهور، 10 سال وزیر و چند دوره نماینده مجلس بوده‌اند. این گونه برخورد کردن نشان می‌دهد که ما به سمتی می‌رویم که نه چارچوب حقوقی دارد و نه عملکرد درست است که به این موضوع "دفاع بد" می‌گویند و دفاع بد از هر نوع حمله‌ای بدتر است و نمایندگان مجلس حمله‌ای را کرده‌اند که بدترین دفاع است.

وی با بیان این‌که نمایندگان مجلس نمی‌توانند درخواست خلاف قانون را از یک مقام مسئول داشته باشند و آن‌ها نمی‌توانند حکم صادر کنند، ادامه داد: بین حکم صادر کردن و اجرای حکم فاصله بسیار است. اگر نمایندگان خواستار این موضوع شوند که حکم اجرا شود یعنی قبلا دادگاهی تشکیل و حکم صادر شده است و خواستار اجرای آن می‌شوند و اگر خواستار این موضوع شوند که حکم را صادر کنند یعنی دادگاهی برگزار شود.

احمدی درباره تذکر نمایندگان نیز گفت: این که نمایندگان محترم خواستار ممنوع‌البیان شدن آقای خاتمی شده‌اند باید بگویند که منظورشان از این حرف چیست. آیا آقای خاتمی در مجامع عمومی، منزل و... باید ممنوع‌البیان باشد؟

این وکیل دادگستری در پایان، اظهار کرد: صرف‌نظر از ماهیت حقوقی و خلاف قانون بودن تذکر نمایندگان مجلس در خصوص آقای خاتمی، چنین تذکری درست نیست و امکان اجرای آن وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین