کد خبر: ۲۵۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

باید هوشیار بود، سوریه، عراق، غزه...

حملات گروه تکفیری داعش به همراه برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، چتر رسانه‌ای مناسبی برای حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه و به خاک و خون کشیدن دهها تن از مردم غیر مسلح در منطقه بوده است. هر چند شورای امنیت ملی سازمان ملل از این موضوع مهم بی تفاوت عبور کرد ولی جمهوری اسلامی ایران فاز جدیدی از پرونده همکاری‌های سیاسی را در منطقه گشود که موجب گسترش همکاری های سیاسی و نزدیکی مواضع سیاسی کشورهای اسلامی در روزهای اخیر شده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس بین الملل - این تحولات در شرایطی در حال وقوع است که کارشناسان مسایل منطقه ای حملات گسترده به غزه را فاز سوم توطئه بزرگ می‌دانند که از سوریه  شروع شد و به عراق رسید واینک در غزه ادامه دارد. این گروه از کارشناسان بی تفاوتی کشورهای مسلمان به وقایع اخیر و خنثی  بودن در مقابل تروریست های تکفیری را رفتاری خطرناک می‌دانند که فاز چهارم توطئه را به سمت بعضی دیگر از کشورهای مسلمان سوق خواهد داد.

اما دکتر روحانی در دیدار کارگزارن نظام با رهبر معظم انقلاب در گزارشی که ارائه داد از دو نوع تعامل متفاوت با کشورهای منطقه سخن گفت. وی ضمن بیان این مطلب که ما برای رونق اقتصادی به یک ارتباط سازنده خوب با همه همسایگان در منطقه نیاز داریم، به طور ضمنی از لزوم افزایش تعامل سیاسی خبرداد تا بتواند کشورهای مسلمان را به صدر تصمیم گیری‌های تاثیر گذار منطقه ای باز گرداند.

هرچند با روی کار آمدن دولت یازدهم همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه در شراطی خوبی قرار گرفت ولی شکل گیری بحران های پی در پی در منطقه از تعامل سیاسی گسترده بین ایران و همسایگان مسلمان جلوگیری کرد. البته ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و گسترش جنایت های ضد بشری آن باعث شد کشورهای مسلمان فاز جدیدی از همکاری‌های سیاسی را با مدیریت ایران آغاز کنند.

در همین راستا اولین اقدام در نزدیکی مواضع کشورهای اسلامی با تماس رئیس جمهور ایران با امیر قطر برداشته شد به طوری که روحانی مسأله افراط‌ گری و تروریسم را معضل بزرگی برای همه کشورهای منطقه دانست و راه رهایی از بحران های موجود دنیای اسلام را همکاری اصولی آنها بر شمرد. رییس جمهور در این تماس که قبل از حملات رژیم صهیونیتی به غزه انجام شد تمامی این تحرکات را به نفع اسرائیل دانست و از آمادگی ایران برای همکاری با تمام کشورهای منطقه خبر داد.

حمله رژیم صهیونیستی به غزه، آن هم در شرایطی که سوریه و عراق با بحران داخلی به سر می‌برند و لبنان نیز درگیر چالش‌های کابینه جدید است نشان داد که موج سوم توطئه علیه مسلمان آغاز شده است. پیوستگی این وقایع و کشتار وحشتناک مردم عراق و فلسطین منجر شد تا ایران به عنوان کشور حامی مقاومت، پیگیر اتخاذ مواضع واحد در بین کشورهای مسلمان در مقابل این جنایت ها باشد. لذا حسن روحانی در ادامه در گفتگوی تلفنی با اردوغان گفت: باید به هر قیمتی شده توقف حملات صهیونیست ها را دنبال کرده و راهی پیدا کنیم تا کشورهای منطقه بتوانند به مردم غزه کمک های انسان دوستانه، به ویژه در زمینه پزشکی انجام دهند.

استقبال اردوغان از سخنان رییس جمهور با این جمله اردوغان که هیچ گونه شک و نگرانی نداشته باشید که در موضوع فلسطین ما با تمام توان در ارتباط با شما هستیم و امروز زمانی است که بایستی کشورهای اسلامی همکاری و همیاری و یکدستی خود را نشان دهند، مورد تایید قرار گرفت و امیدواری‌ها را برای کنترل وضعیت اسفناک منطقه بیشتر کرد.

موج بعدی هم آوایی سیاسی در مورد غزه را شیخ الجابر الصباح در پاسخ به روحانی داد و خبر از تصمیم دولت کویت برای حل بحران موجود داد و گفت: وزیر امور خارجه را مأمور نمودم تا با اتحادیه کشورهای عرب و سازمان ملل متحد ارتباط برقرار کند تا راهی برای حل و فصل این مشکل و حداقل برقراری آتش‌بس بیابد.
 
با وجود اینکه بحران موجود در سوریه اختلافات اساسی در بین کشورهای اسلامی ایجاد کرده است به نحوی که حتی جنایت‌های داعش نتوانست مواضع سیاسی دول مسلمان را به هم نزدیک کند، اما  به نظر می‌رسد حملات جنگنده‌های صهیونیستی به غزه و کشتار و آوارگی تعداد زیادی از مسلمانان فلسطینی باعث شده تا برخی از کشورهای مسلمان بدانند که معظل اساسی کشورهای اسلامی نه تقویت داعش و استقلال کردستان عراق و رفتن بشار اسد، بلکه سناروهایی متفاوتی است که هر روز خاور میانه را با یک فاجعه جدی روبرو می‌کند.

در ادامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه سریعا غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در نیویورک را مامور پیگیری موضوع و تنظیم جلسه فوری با اعضای جنبش عدم تعهد کرد و اگر استقبال کشورهای اسلامی برای انجام اقدامات معقول دراین راستا وجود داشته باشد نه تنها کمک اساسی برای مردم غزه خواهد بود بلکه آغازی بر نزدیکی سیاسی دول اسلامی و نیز بطلانی بر توطئه سوم خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین