کد خبر: ۲۵۲۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷

هر که با ماست دوست ما و هر که با ما نیست دشمن ماست...

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همچنان اصرار بر ممنوع البیان، ممنوع التصویر، ممنوع الخروج... نمودن برخی شخصیت های کشور دارند. بدیهی است که انتظار همگان از نمانیدگان، قبل از هر چیز دیگری حفظ و توسعه منافع کلی نظام به دور از سلایق شخصی و جناح بندی های سیاسی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - شهروز ابراهیمی*- تردیدی نیست که نمایندگان مجلس که وکالت ملت را بر عهده دارند، بیش از هر کس دیگری می بایست ظرفیت شنیدن صدای منتقد و حتی مخالف خود را داشته باشند. این در حالی است که به نظر می رسد برخی از نمایندگان در راستای اهداف خود که در سطح منافع کلان کشور نیز نیستند از هر حربه ای استفاده می کنند.

مصداق بارز آن را در مورد سیدمحمد خاتمی شاهد هستیم که گروهی از نمایندگان بدون توجه به این که حکمی برای وی صادر شده باشد به دستگاه قضایی فشار وارد می کنند تا وی را از حقوق معمولی شهروندی نیز محروم کنند. البته در این راه حتی به دنبال بستن زبان نمایندگان خوش سابقه و آزاد اندیشی چون مطهری هستند که همواره برطبق وظایف قانونی خود اظهار نظر می کند و موضوعات را صرفأ از دایره منافع ملی و منافع نظام، برزبان می راند.

واقعیت این است که اگر طیف تمامیت طلب را به اتخاذ رویکرد منطقی و غیر سلیقه ای قانع نکنیم کار به جایی خواهد کشید که به هر بهانه ای، جلوگیری از اظهار نظر شخصیت های نظام... را شاهد خواهیم بود که مصداق "هر که با ماست دوست ما و هر که با ما نیست دشمن ماست" خواهد بود.  چگونه است که گروهی که حق هر گونه اظهار نظر را دارند خواستار ممنوع البیان شدن دیگر شخصیت های نظام می شوند. بویژه نمایندگان مجلس می بایست بیش از دیگران تابع قانون و اصل احترام به حقوق قانونی دیگران باشند چه رسد به اینکه برای دیگران، قبل از قوه قضائیه حکم صادر کنند. اگر به هر بهانه ای از اظهار نظر و نقد ممانعت شود قطعا هیچ حرکتی در راستای خدمت به منافع ملی انجام نخواهد گرفت.

مطهری نماینده ایست که همواره به طور فراجناحی، در موضوعات موضع گیری کرده است و کسی نیست که جز بیان حقیقت چیزی را مطرح کرده باشد. آیا این درست است که ادعا می شود که چنین نماینده ای نیز ممنوع البیان گردد! آیا بهتر نیست آن گروه از نمایندگان که تنها به محدود کرد افراد غیر همسو با خود، فکر می کنند رفتار و منش خود را تغییر دهند.

انتظار می رود به جای القای تنش و شکاف میان نیروهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، ضمن پذیرش نقد و انتقاد نیروهای درون نظام، از این فرمایش مولای متقیان علی(ع) تبعیت کنیم: «من از شما [مردم] می‌خواهم که مرا با سخنان زیبای خود ستایش نکنید تا از عهده‌ی وظایفی که نسبت به خدا و شما دارم، برآیم». (شهیدی، نهج‌البلاغه، خطبه‌ی ۲۵۰)

•    استادیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین