کد خبر: ۲۵۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۱

دشمن فرضی، بهانه انگلیس برای تسلیحات هسته ای

آفتاب‌‌نیوز :  انگیزه ایران نیز از تلاش برای توسعه فن آوری هسته ای کاملا مبرهن است، ایران نیز از شمال با روسیه هم مرز بوده و در جنوب نیز کشتی های امریکایی را پیش رو دارد. این در حالی است که اسراییل نیز در غرب دارای موشک های هسته ای است. 

علت دستیابی پاکستان و هندوستان به تسلیحات هسته ای نیز چندان دور از ذهن نیست. 

اما در خصوص انگلیس، سوال این است که این کشور اروپایی چه نیازی به تسلیحات هسته ای دارد؟ انگلیس برای دفاع در مقابل کدام کشور به این فن آوری نیاز دارد؟ 

اخیرا زمانی که تونی بلر اعلام کرد قصد دارد تسهیلات هسته ای موجود را با تسهیلات مدرن تر جایگزین سازد، یکی از اعضای پارلمان انگلیس در خصوص تصمیم نخست وزیر گفت: دفاع هسته ای در شرایط فعلی و آن هم در زمانی که سایر زیر دریایی ها ما نیز در اقیانوس ها سرگردان هستند، کاری کاملا عبث و بیهوده است. 

حقیقت این است که انگلیس قصد دفاع از خود در برابر هیچ کشوری را ندارد. انگلیس نمی تواند ادعا کند قصد دفاع از خود در برابر روسیه یا هر کشور مجهز به فن آوری هسته ای دیگری را دارد. چرا که در حال حاضر هیچ کشوری در موضع خصومت آمیز با انگلیس قرار ندارد. 

پیش از این موضع دولت انگلیس عدم استفاده از یک فن آوری به عنوان اولین کشور استفاده کننده بود. البته اخیرا انگلیسی ها این سنت قدیمی را کنار نهاده اند. انگلیس اخیرا مانند ایالات متحده، هیچ گزینه ای را بی تحقیق و بررسی کامل از روی میز خود کنار نمی زند. یکی از این گزینه ها می تواند حمله احتمالی هسته ای به کشوری غیر هسته ای باشد. البته در عمل هیچ کشوری وجود ندارد که قصد حمله به انگلیس را در ذهن بپروراند.
حتی وزیر دفاع انگلیس نیز نمی تواند با توسل به تهدیدهای فعلی، سیاست جدید هسته ای انگلیس را توجیه سازد. جان رید نیز ترجیح می دهد از تهدید در آینده به عنون بهانه استفاده کند. 

جان رید در این خصوص می گوید: در اغلب موارد پیش بینی دشمن احتمالی کار بسیار مشکلی است. هیچ کس پیش از حمله صدام حسین به کویت نمی توانست چنین یورش غیر منتظره ای را پیش بینی کند. علاوه بر این پیش بینی این مطلب که انگلیس ظرف پانزده سال آینده، دشمن هسته ای خواهد داشت یا خیر نیز کار آسانی نیست. 

پاتول فلین که اظهار نظر وی در خصوص تصمیم تونی بلر را در ابتدای مطلب آوردیم، در این خصوص می گوید: هیچ راه کار منطقی برای استفاده از تسلیحات هسته ای در انگلیس در چند سال آینده وجود ندارد. چه کسی می تواند مقامات ایرانی را از دستیابی به تسلیحات هسته ای در شرایطی که انگلیس این کار را می کند باز دارد؟ 

از زمانی که دولت انگلیس اعلام کرده که جایگزینی تسهیلات هسته ای این کشور به حداقل چهارده سال زمان نیاز دارد، هیچ تصمیمی در خصوص نسل آینده تسلیحات هسته ای اتخاذ نشده است. 

حقیقت این است که ضرب لاجل نهایی برای جایگزینی این تسهیلات زمانی است که ایالات متحده به این فن آوری دست یابد.
 
انگلیس هرگز در طول تاریخ، کشور مستقل هسته ای مانند روسیه، ایالات متحده یا فرانسه نبوده است. بنابراین ژست کشور هسته ای قدرتمند که از سوی برخی مقامات انگلیسی اتخاذ می شود، شاید برای عموم مردم فرانسه جذاب باشد اما هیچ تاثیر بین المللی واضحی نخواهد داشت. در نسل گذشته هسته ای نیز، بسیاری از کشورها به کشورهایی که دارای تسلیحات هسته ای بودند، پشت کردند، به عنوان مثال اوکراین، بلاروس و قزاقستان همگی به روسیه، آرژانتین و برزیل پشت کردند. 

تونی بلر تاکنون هیچ قدمی مخالف میل رفیق قافله خود ـ جورج بوش ـ بر نداشته است و این در حالی است که پیش بینی می شود دوستی میان ایالات متحده و انگلیس نیز ظرف دو سال آینده درستخوش تحولاتی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین