به گزارش فارس، وی با بیان اینکه کاهش استقبال خطوط کشتیرانی خارجی از بنادر ایران، موجب کاهش بهرهوری و راندمان عملکرد بنادر شده بود، اظهار داشت: در چند ماه اخیر اقدامات گستردهای درباره ورود لاینرهای خارجی و خطوط کشتیرانی دنیا به بندر شهید رجایی به عنوان بندر کانتینری ایران، داشتهایم.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه موانع ورود خطوط کشتیرانی به بندر شهید رجایی برداشته شده است، بیان کرد: در قالب مذاکرات کتبی و اعلام رسمی به خطوط کشتیرانی دنیا اعلام کردیم که بندر شهید رجایی آماده پذیرش کشتیهای کانتینری و غیر کانتینری است.
وی یادآور شد: پس از رفع تحریمهای بندر شهید رجایی در اولین مورد یک کشتی کانتینری بزرگ (20.4 ونهای تایوانی) که چند ملیتی بوده اما درصد بالای آن متعلق به تایوان است از سنگاپور وارد بندر جبلعلی شده و از آنجا وارد بندرعباس و بندر شهید رجایی میشود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این کشتی کانتینری بزرگ در تاریخ 29 تیرماه وارد بندر شهید رجایی میشود.
جهاندیده اظهار داشت: یکی دیگر از کشتیهای همین شرکت تایوانی در تاریخ 3مرداد 93 از بندر شانگهای به بندر شهید رجایی میآید.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: غیر از این کشتیها، سه شرکت دیگر کشتیرانی دنیا نیز به زودی وارد بندر شهید رجایی خواهند شد که گزارش آن ارائه خواهد شد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: از کشورهایی نظیر هند، چین، تایوان و کره جنوبی شرکتهای کشتیرانی به بنادر ایران خواهند آمد.
وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی در قالب تفاهمنامه، درخواست مکتوب و اعلام بینالمللی، آمادگی بندر شهید رجایی را برای پذیرش کشتیها اعلام کرده است و برنامه دارد خطوط لاینری دنیا را به این بندر کانتینری جذب کند.
جهاندیده تأکید کرد: به هر حال به دنبال بازاریابی در خطوط کشتیرانی و لاینرها با برجستهسازی مزیتهای بندر شهید رجایی هستیم و قطعاً کشتیرانی دنیا نیز به عدم فعالیت شرکتهای مشمول تحریم در بندر شهید رجایی پی بردهاند.
* مکاتبه با خطوط کشتیرانی خارجی برای حضور در بندر شهید رجایی
جهاندیده پیش از این هم در اینباره گفته بود: سازمان بنادر سعی کرده است با لاینرهای خارجی مکاتبه کرده و رسماً از آنها دعوت کند برای حضور در بندر شهید رجایی استقبال کنند.
* رایزنی سیاسی برای جذب خطوط کشتیرانی خارجی
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی به رایزنیهای سیاسی برای جذب خطوط کشتیرانی دنیا اشاره کرده و گفته بود: از طریق سفارتخانههای ایران، وزارت امور خارجه و رایزنی با سفارتهای کشورهای مختلف در داخل ایران، مکاتباتی با کشورها انجام دادهایم که لاینرها وارد بندر شهید رجایی شوند.
* برجستهسازی مزیتهای بندر شهید رجایی برای خطوط لاینری/ صرفهجویی در هزینه و زمان
بنا به گفته وی هزینه خدمات دریایی و بندری، بانکرینگ، تخلیه و بارگیری از هر نظر، برای شرکتهای خارجی، در بندر شهید رجایی دارای مزیت است بنابراین سعی کردهایم مزیتهای بندر شهید رجایی را برای خطوط لاینری برجسته و به آنها اعلام کنیم.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفته بود: قطعاً حضور کشتیرانیهای خارجی در بندر شهید رجایی نسبت به دیگر بنادر منطقه برای خطوط لاینری صرفه اقتصادی بالایی دارد، فاصله تا بندر جبلعلی برای خطوط لاینری زیاد است، بنابراین حضور در بندر شهید رجایی برای آنها کاهش هزینه، صرفه اقتصادی و نیز صرفهجویی در وقت را به دنبال دارد.