آفتابنیوز : آفتاب: باتوجه به راه اندازی سامانه ثبت چک های برگشتی و اخبار منتشر شده در این
خصوص عده ای در خصوص نحوه رفع سوء اثر چک های برگشتی سوالاتی برایشان پیش
آمده است.
به گزارش بانکی دات آی آر، بانک مرکزی تمام مراحل را به دقت درسایتش توضیح داده است که برای رفع ابهامات آن را می آوریم:
ﺑﺮ
اﺳﺎس ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰي ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﻛﻠﻴﻪ اﻣﻮر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رﻓﻊ
ﺳﻮءاﺛﺮ از ﭼﻜﻬﺎي ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ اﺷﺨﺎص از ﻃﺮﻳﻖ ﺷﻌﺐ و واﺣﺪﻫﺎي ﺗﺎﺑﻌﻪ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎ و ﺑﻪ ﺻﻮر
ذﻳﻞ اﻣﻜﺎن ﭘﺬﻳﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ:
1. ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻮﺟﻮدي
ﻣﺸﺘﺮي
ﻣﺒﻠﻎ ﻛﺴﺮي موجودی را به حساب جاری واریز کرده و پس از دریافت ﻣﺒﻠﻎ ﻣﺰﺑﻮر
ﺗﻮﺳﻂ ذي ﻧﻔﻊ ﭼﻚ، ﺑﺎﻧﻚ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻓﻊ ﺳﻮءاﺛﺮ از ﺳﺎﺑﻘﻪ ﭼﻚ ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ اﻗﺪام ﻣﻲ
ﻧﻤﺎﻳﺪ؛
2. اراﺋﻪ ﻻﺷﻪ ﭼﻚ ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ:
ﻣﺸﺘﺮي ﻻﺷﻪ ﭼﻚ ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ را ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻚ اراﺋﻪ می نمایدﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﺑﻮطه ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮي دراضای دریافت لاشه چک رﺳﻴﺪ اراﺋﻪ ﻣﻲ دﻫﺪ؛
3. اراﺋﻪ رﺿﺎﻳﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺤﻀﺮي ذي ﻧﻔﻊ ﭼﻚ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻚ:
در
ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻣﻜﺎن اراﺋﻪ ﻻﺷﻪ ﭼﻚ ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻚ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ دﻻﻳﻠﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﻣﻔﻘﻮد
ﺷﺪن، ﺑﻪ ﺳﺮﻗﺖ رﻓﺘﻦ و ﺳﻮﺧﺘﻦ، ذي ﻧﻔﻊ ﭼﻚ (ﺷﺨﺼﻲ ﻛﻪ ﮔﻮاﻫﻲ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﺪم ﭘﺮداﺧﺖ وﺟﻪ
ﭼﻚ ﺑﻪ ﻧﺎم او ﺻﺎدر ﺷﺪه اﺳﺖ) ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در دﻓﺘﺮﺧﺎﻧﻪ اﺳﻨﺎد رﺳﻤﻲ،
رﺿﺎﻳﺖ ﺧﻮد را اﻋﻼم ﻧﻤﻮده و ﺑﺎﻧﻚ ﺑﺎ درﻳﺎﻓﺖ رﺿﺎﻳﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺰﺑﻮر، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻓﻊ
ﺳﻮء اﺛﺮ از ﭼﻚ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ و اﺑﻄﺎل آن اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﺪ؛
- ﺗﺒﺼﺮه : ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ
ذﻳﻨﻔﻊ ﭼﻚ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﻲ دوﻟﺘﻲ و ﻳﺎ ﻧﻬﺎد ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ
اراﺋﻪ ﻧﺎﻣﻪ رﺳﻤﻲ رضاﻳﺖ ﺧﻮد را اﻋﻼم ﻛﺮده و ﺑﺎﻧﻚ ﺑﺎ درﻳﺎﻓﺖ رﺿﺎﻳﺖ ﻧﺎﻣﻪ
ﻣﺰﺑﻮر، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻓﻊ ﺳﻮء اﺛﺮ از ﭼﻚ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ و اﺑﻄﺎل آن اﻗﺪام ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ؛
4. واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه
چنانچه
ارائه لاشه چک یا رضایت نامه محضری ذی نفع به بانک امکان پذیرنباشدمشروط
به اینکه حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط دستگاه قضایی مسدود نشده
باشدمشتری می تواند با واریز معادل کسری به حساب جاری خود درخواست مسدود
شدن وجه مزبور را برای پرداخت چک برگشتی زی ربط تا زمان تعیین تکلیف قطعی
چک برگشتی یا حد اکثر به مدت 24 ماه به بانک ارائه و سپس نسبت به رفع سوء
اثر چک برگشتی اقدام نماید بانک موظف است ظرف مدت 5 روز کاری تامین مبلغ
رابه فردی که چک برگشتی برایش صادر شده اعلام و وی نسبت به دریافت وجه
اقدام نماید.
5. ارائه حکم قضای مبنی بر رفع سوء اثر چک برگشتی
*
در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻗﺪام ﻣﺸﺘﺮي ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻓﻊ ﺳﻮءاﺛﺮ، ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻫﺮ ﭼﻚ ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ ﺻﺮًﻓﺎ ﭘﺲ
از اﻧﻘﻀﺎي ﻣﺪت ﻫﻔﺖ ﺳﺎل از ﺗﺎرﻳﺦ ﺻﺪور ﮔﻮاﻫﻲ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﺪم ﭘﺮداﺧﺖ آن ﺑﻪ ﺻﻮرت
ﺧﻮدﻛﺎر از ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰي رﻓﻊ ﺳﻮء اﺛﺮ ﻣﻲ ﮔﺮدد .
در
ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺮي ﻇﺮف ﻣﺪت ده روز ﻛﺎري ﭘﺲ از ﺑﺮﮔﺸﺖ ﭼﻚ، اﻗﺪام ﺑﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﺴﺮي
ﻣﻮﺟﻮدي ﺣﺴﺎب ﺟﺎري ﻳﺎ اراﺋﻪ ﻻﺷﻪ ﭼﻚ ﻳﺎ رﺿﺎﻳﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺤﻀﺮي از ذي ﻧﻔﻊ ﻧﻨﻤﺎﻳﺪ،
ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮔﻮاﻫﻲ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﺪم ﭘﺮداﺧﺖ را ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ
ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰي ارﺳﺎل ﻧﻤﺎﻳﺪ .
ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻜﻠﻒ اﺳﺖ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮي و ﺑﻪ
ﻣﻨﻈﻮر آﮔﺎﻫﻲ وي از ﺳﻮاﺑﻖ ﭼﻚ ﺗﻮﺿ ﻴﺢ ﻫﺎي ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ ﺧﻮد در ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺎﻧﻚ
ﻣﺮﻛﺰي، اﻗﺪام ﺑﻪ اراﺋﻪ ﺻﻮرت ﻛﺎﻣﻞ ﺗﻌﺪاد و ﻣﺸﺨﺼات ﭼﻚ ﻫﺎي ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ وي ﺑﺎ درج
ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﭼﻚ ﻧﻤﺎﻳﺪ.