کد خبر: ۲۵۳۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹

عبدالله عبدالله: دولت وحدت ملی نتیجه ˈبرد، بردˈ انتخابات افغانستان است

ˈعبدالله عبداللهˈ نامزد معترض به نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تشکیل دولت وحدت ملی را نتیجه برد برد دو کاندیدای ریاست جمهوری این کشور دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی اشرف غنی احمد زی برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری افغانستان روز پنج شنبه در نشست خبری در کابل گفت که هر دو تیم انتخاباتی تفاهمنامه ای را برای شکست بن بست انتخاباتی امضا کردند که بر اساس آن هر دو تیم برنده خواهند بود و این انتخابات بازنده ای نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، نامزد ریاست جمهوری افغانستان افزود: بر اساس تفاهمنامه ای که با میانجیگری سازمان ملل و آمریکا امضا شد، دو طرف موافقت کرده اند صد درصد آرای صندوق ها بازرسی و بازشماری گردد و پس از خارج شدن آرای ناپاک از داخل این صندوق ها، نفر اول بر اساس آرای مردم افغانستان، معرفی شود و وی با مشارکت نفر دوم دولت وحدت ملی را تشکیل دهد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 30 ساعت مذاکره بین دو تیم انتخاباتی برگزار شده است گفت:نمایندگان دو تیم انتخاباتی و همچنین ناظران بین المللی در روند بازرسی و شمارش آرا که از امروز آغاز شد، حضور خواهند داشت و بر تمام امور نظارت می کنند.

عبدالله در عین حال فضای بسیار مناسبی را بر همکاری دو تیم انتخاباتی رقیب حاکم دانست و گفت: بر اساس توافق پس از معرفی نفر اول انتخابات ریاست جمهوری، حکومت وحدت ملی بر اساس ارزش های مردم افغانستان تشکیل خواهد داد که همه در آن بر اساس شایسته سالاری حضور داشته باشند.

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با تاکید به اینکه در آینده جزئیات تشکیل دولت وحدت ملی منتشر خواهد شد، گفت کلیت طرح تشکیل دولت وحدت ملی بر اساس اصل همکاری مشترک قرار دارد که حدود و چارچوب همکاری دو تیم در این طرح مشخص شده است.

عبدالله با رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه توافقی برای تقسیم قدرت اتخاذ شده است، گفت: رییس جمهور آینده افغانستان بر اساس رای پاک مردم پس از بازشماری و بازرسی آرا انتخاب خواهد شد و پس از آن حکومت وحدت ملی بر اساس اصل شایسته سالاری با مشارکت تیم دوم تشکیل خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم پایبندی دو تیم انتخاباتی به تعهدات خود، گفت: با بازشماری و بازرسی آرا، حکومت آینده افغانستان از مشروعیت کامل برخوردار خواهد شد.

پیش از این با اعتراض عبدالله عبدالله به نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور که در 24 خرداد برگزار شد و بر اساس آن اشرف غنی احمد زی پیشتاز معرفی شد،، انتخابات ریاست جمهویر افغانستان به بن بست کشیده شد. 

عبدالله عبدالله خواستار باز شماری و بازرسی آرای صندوق ها شد و اعلام کرد در صورتیکه آرای ناپاک از صندوق های رای خارج نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد. 

ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در پی چند روز مذاکره با نمایندگان دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان که وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنان پیوست، طرحی را ارائه کرد که بر اساس آن صد درصد آرا بازشماری و بازرسی شود و کاندیدای اول دولت وحدت ملی تشکیل دهد. 

دو نامزد ریاست جمهوری با پذیرش این طرح سازمان ملل، بن بست انتخابات این کشور را شکستند و مذاکرات خود را برای چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کردند. 

بر اساس گزارش های اولیه در طرح تشکیل دولت وحدت ملی نامزد اول رییس جمهور و نامزد دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد که پس از 2 سال با تغییر در قانون اساسی به سمت نخست وزیر این کشور منصوب می شود.

در دور اول از سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله 45 درصد و اشرف غنی احمد زی 31.36 درصد آرا را کسب کرده بودند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین