کد خبر: ۲۵۳۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
در نشست خبری:

افخم: قسط آخر 4.2 میلیارد اموال بلوکه ایران پرداخت شد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: قسط آخر از 4.2 میلیارد دلار اموال بلوکه ایران پرداخت شده است و امیدواریم که مراحل اداری آن نهایی شده باشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، افخم همچنین درباره اقدامات ایران درخصوص غزه گفت: وزیر امور خارجه کشورمان دیشب با رهبران مقاومت فلسطین رمضان عبدالله و خالد مشعل گفتگوی تلفنی داشت و حمایت و مواضع اصولی ایران را اعلام کردند.

همچنین افخم درباره اعلام تاریخ بعدی مذاکرات ایران و 5+1 در اوایل سپتامبر و سطح این مذاکرات گفت: چون هنوز مشخص نشده روی سطح قید مشخصی نیاوردند اولین دیدارها می تواند زودتر از اوایل سپتامبر در سطح کارشناسی باشد از آنجا که جدول قطعی نیست دو سه هفته تنفس وجود دارد و نحوه شروع کار در تماس های خانم اشمید و آقای عراقچی مشخص می شود.

افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اقدامات عملی ایران در خصوص کشتار در غزه با توجه به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر حمایت تمام عیار ایران از غزه گفت:  رایزنی ها و حمایت های سیاسی انجام داده ایم که ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت ایران به عنوان کشور مهم منطقه ای همکاری های سیاسی را داشته است و تماسها و گفتگوهایی با کشورها برقرار کرده است.

وی ادامه داد: همچنین ایران در جایگاه ریاست جنبش عدم تعهد در فعال کردن کشورهای عدم تعهد که نقش موثری دارند این مساله را مورد نظر قرار داده و گفتگو با این کشورها را دنبال می کند.

افخم گفت:  آن چه مسلم است امروز همبستگی کشورها و ملت های مختلف با مردم فلسطین بیش از گذشته شده و افکار عمومی جهانی دروغ های رژیم صهیونیستی را باور نمی کند و هر روز این رژیم نزد افکار عمومی جهان منفورتر می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بخش زیادی از این مساله به دلیل هوشیاری و حساسیت زیادی است که در افکار عمومی جهانی ایجاد می شود و ملت های مسلمان و غیرمسلمان نسبت به وضعیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان دادند. به نظر می رسد که دست رژیم صهیونیستی رو شده  و تبلیغات در مظلوم نمایی این رژیم تاثیری ندارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسیر تلاش دارد که این نوع حساسیت را در سطح حضور سیاسی دولتمردان کشورهای مختلف حفظ کند و همبستگی لازم برای رسیدن به یک تصمیم جمعی شکل بگیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه به عراق بیان کرد: در بحث بحران عراق جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه و دوست عراق نسبت به موضوع هم حساسیت کامل و هم توجه لازم را نشان داد و فعالیت های گروه های تروریستی در عراق را محکوم کرد و در این موضوع که تروریسم نباید وسیله ای برای تاثیرگذاری بر ساختار سیاسی عراق باشد تاکید کرد. همچنین این دیدگاه را با کشورهای مختلف مطرح کردیم که نباید به تروریست ها جایزه داد و تروریسم نباید به عنوان یک ابزار فشار برای رسیدن به اهداف برخی کشورها و تنظیم راهکارهای سیاسی در عراق به کار گرفته شود.

افخم ادامه داد: در همین زمینه و در ادامه تماس ها با کشورها برنامه سفر دبیر شورای امنیت ملی به عراق تنظیم شد و دیدار با مراجع و رهبران و طیف های مختلف در دستور کار قرار گرفت و دیدگاهها تبادل نظر شد. کمکی که ایران می تواند در این مرحله برای عبور عراق از بحران و توقف اقدامات تروریستی به عنوان یک عضو جامعه بین المللی داشته باشد در این دیدارها گفته شد.

وی تاکید کرد: گفتگوها را با دیگر کشورها ادامه می دهیم که هم اهداف تروریست ها روشن شود و هم این رویکرد که از تروریسم به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی استفاده شود از بین برود و به یک اقدام جمعی در سطح منطقه دست پیدا کنیم.

این خبر تکمیل می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین