کد خبر: ۲۵۴۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵

"گردش مغزها" به جای "فرار مغزها" در برنامه وزارت علوم

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با بیان اینکه در طول چهارسال آینده یک تحول جدی در بین المللی شدن دانشگاه‌های داخل کشور خواهیم داشت، گفت: طبق اعلام یکی از موسسات معتبرعلمی نام 24 استاد ایرانی در بین 3200 دانشمند برجسته دنیا قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین سالار آملی در نشست خبری عملکرد یک ساله وزارت علوم، افزود: همکاری‌های بین المللی وزارت علوم با مراکز علمی داخل و خارج از کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و در سه محور صورت خواهد گرفت. یکی از محورها توسعه کیفی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در کشور است که در این باره با یکسری از کشورهای دوست سطح فناوری بالایی داریم و سعی داریم به وسیله آن موجب ارتقای سطح آموزشی کشور شویم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر گسترش دیپلماسی علم و فناوری در کشور، اظهارکرد: دیپلماسی علم و فناوری از جنس قدرت نرم است که اثری بلند مدت خواهد داشت. دراین مسئله شاهد ترافیک سنگین علم و فناوری در کشور هستیم به گونه‌ای که تهران کانون رفت و آمدهای بین المللی علم و فناوری در منطقه شده است.

سالار آملی افزود: بخشی از این توسعه مربوط به تحولات به وجود آمده پس از به روی کار آمدن دولت یازدهم بوده است.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با تاکید بر حضور ایران در هنجارسازی بین المللی در بخش قوانین جهانی اظهارکرد: هنجارسازی بین المللی در حوزه قوانین جهانی توسط دانشمندان شکل می‌گیرد و به مرور زمان قدرت‌ها به آنها سمت و سو می‌بخشد. به همین منظور اگر بتوانیم دانشمندان خود را در این حوزه‌ها وارد کنیم تا در قانون گذاریهای جهانی شرکت کنند توانسته‌ایم منافع ملی خود را حفظ کنیم.

سالارآملی با بیان اینکه سالانه در حوزه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشد 26 درصدی داشته‌ایم افزود: در حال حاضر 4.5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و 19 هزار و 500 نفر دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده علمی در کشور اظهار کرد: در کشور 119 دانشگاه دولتی ، 550 واحد پیام نور، 185 واحد دانشگاه آزاد و 739 شعبه و موسسه دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که روی هم رفته یک ظرفیت عظیم علمی را ایجاد کرده است که به نسبت جمعیت کشور چنین ظرفیتی در آسیا وجود ندارد.

وی با اشاره به تقسیم بندی آموزش عالی در حوزه‌های علمی اظهارکرد: حدود 45 درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی، 36.4 درصد دررشته مهندسی، 6.3 درصد در رشته هنر، 6.84 در رشته علوم پایه و 6.3 در رشته‌های کشاورزی و 1.55 درصد در گروه پزشکی تحصیل می‌کنند.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با اشاره به شرایط جهانی از نظر تعداد استناد به مقالات ایرانی اظهارکرد: موسسه تامسون رویته طبق اظهار نظری 24 نفر از اساتید ایرانی را در لیست 3200 دانشمند برجسته دنیا قرار داده است که از این تعداد 10 نفر در داخل کشور و 12 نفر در کشور آمریکا، یک نفر در کانادا و یک نفر در انگلستان حضور دارند.

رئیس همکاری‌های بین المللی وزارت علوم با اشاره به میزان ترافیک علمی در طول چهار ماه گذشته گفت: حدود 247 نفر از اندیشمندان دنیا یا سیاستگذاران علمی دنیا به کشور ایران آمده‌اند که از این افراد می‌توان به مدیر کل یونسکو، مدیر پژوهشهای کشور ایتالیا و اتریش اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دراین مدت 127 نفر از اعضای هیئت علمی برای حضور در کنفرانس‌های بین المللی از کشور خارج شده‌اند، گفت: در حال حاضر 20 نفر از اعضای هیئت علمی توانسته‌اند فرصت مطالعاتی بگیرند و در ماه‌های آینده اعزام شوند.

تعداد کرسی زبان فارسی تا پایان سال افزایش می‌یابد

سالار آملی با اشاره به کرسی‌های زبان فارسی به عنوان یکی از مهمترین محورهای حوزه همکاریهای بین المللی اظهارکرد: معتقدیم با گسترش زبان فارسی در دنیا می‌توانیم اهداف جمهوری اسلامی را محقق کنیم. در حال حاضر در 27 کشور دنیا نماینده زبان فارسی و 36 کرسی زبان فارسی داریم که امیدواریم تا پایان سال به 52 کرسی افزایش پیدا کند.

ایجاد اولین کرسی شیعه شناسی در آلمان تا اول مهر

وی با اشاره به ایجاد اولین کرسی شیعه شناسی در آلمان اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده بناست برای اولین بار در دانشگاه مانستن آلمان که یکی از دانشگاه‌های درجه اول اروپاست اولین کرسی شیعه شناسی تا اول مهرماه ایجاد شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به طرح‌های توسعه علمی کشور گفت: دو طرح در دست اجراست که توسط شورای معاونین مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از این طرح‌ها طرح توسعه همکاریهای بین المللی در زمینه پژوهش‌های کاربردی است (ایکاد) که در حال حاضر 29 طرح در داخل و خارج کشور در این زمینه طراحی شده و امیدواریم در ماه‌های آتی اجرایی شود. همچنین حدود 30 طرح با دانشگاه فرانسه تحت عنوان جندی شاپور طراحی شده است.

وی با اشاره به طرح همکاری‌های بین المللی در زمینه افزایش کیفیت آموزش عالی (آیسد)، اظهارکرد: دراین طرح ایرانیان خارج از کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند و برنامه‌های گسترده‌ای برای آنها طراحی شده است.

سالار آملی با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای سیاستگذاری‌های همکاریهای بین المللی 10 دانشگاه برتر کشور در طی چهار سال آینده باید جزو دانشگاه‌های برتر آسیا قرار بگیرند، گفت: همچنین دانشگاه‌هایی که از توانمندی‌های بالایی نیز برخوردار هستند، باید طی روند چهار سال آینده جزو 100 دانشگاه برتر دنیا باشند.

وی با اشاره به اینکه ما نسبت به سالهای گذشته بطور کلی شاهد پیشرفت 100 تا 150 درصدی در این حوزه بوده‌ایم، گفت: البته نباید منکر زحمات دوستان در دوره‌های گذشته شویم، چرا که بخشی از این پیشرفت‌ها علت تغییر کردن شرایط بین المللی نیز بوده است.

حرکت فرار مغزها به سمت گردش مغزها

وی با اشاره به اینکه اهداف طرح‌های برنامه‌ریزی شده در وزارت علوم در جهت حرکت فرار مغزها به سمت گردش مغزها اظهارکرد: هر ایرانی که در خارج از کشور بتواند یک طرح تحقیقاتی با دانشگاه‌های داخل داشته باشد یا بتواند حداقل هفته‌ای 12 ساعت تدریس در کشور داشته باشد می‌تواند حرکت فرار مغزها را به سمت گردش مغزها ترسیم کند.

سالار آملی با تاکید بر اینکه در تمام 27 کشور دنیا کرسی زبان فارسی توسط اساتید ایرانی اداره می‌شود، افزود: اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور می‌توانند چند کرسی را عهده دار باشند و لزوما فقط در یک دانشگاه حضور ندارند.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل با ابراز امیدواری نسبت به عملیاتی شدن تمام طرح‌ها تا آخر سال افزود: در رابطه با ایرانیان مقیم خارج از کشوراین طرح در اواخر سال 92 به تصویب رسید و در سال 93 مراحل مقدماتی اجرایی شدن را طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی اساتید ایرانی خارج از کشور تهیه شده است، گفت: 12 هزار ایرانی برجسته خارج از کشور در بانک اطلاعاتی ما وجود دارند و سعی داریم از این پتانسیل‌ها به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به تعداد رایزن‌های علمی در کشورهای خارجی گفت: هفت رایزن علمی در کشورهای خارجی وجود دارد که در پی آن هستیم تا رایزن‌های علمی علاوه بر پیگیری امور دانشجویی دانشجویان ایرانی خارج از کشور در زمینه‌های مسائل دانشگاهی و ارتباطات بین المللی نیز ورود پیدا کند.

سالار آملی با اشاره به دسته بندی کشورها در همکاری‌های بین المللی گفت: کشورها به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول کشورهای استراتژیک هستند که از اهمیت خاصی برخوردارند. دسته دوم کشورهای هدف و مابقی کشورها در دسته سوم قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه به غیر از رژیم صهیونیستی با هیچ کشور دیگری محدودیتی برای ارتباطات بین المللی نداریم، اظهار کرد: البته با برخی کشورها با احتیاط برخورد می‌کنیم تا اگر یک سری برنامه‌ها اجرایی شود سطح روابط با آنها را توسعه دهیم.

وی با اشاره به نقش دیپلماسی علمی فناوری در کمتر شدن فراز و نشیب‌های تحریم‌های علمی گفت: در تحریم‌های علمی یک سری سیاست‌های کلان را باید مدنظر قرار داد؛ اما همکاری‌های بین المللی در حوزه علمی می‌تواند بستر مناسبی ایجاد کند تا در فراز و نشیب‌های سیاسی دچار حوادث نشویم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین