کد خبر: ۲۵۵۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳

دفاع رستم نفت از عملکردش در دولت دهم: بنزین با کیفیت یورو 5 تولید کردیم

وزیر سابق نفت با بیان اینکه در زمان ما مراکز فنی و آزمایشگاهی نفت، بنزین پتروشیمی را تأیید کردند گفت: در شرایط تحریم 20 فروند کشتی نفت‌کش به ناوگان حمل و نقل نفت خام کشور اضافه کردیم تا ایران صاحب یکی از بزرگترین ناوگان‌های نفتکش جهان شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رستم قاسمی گفت: در شرایطی که کشور با تحریم جدی مواجه شده بود طرح توسعه پالایشگاه‌ها آغاز شد ولی از سرعت خوبی برخوردار نبود که با تلاش شبانه‌روزی صنعتگران صنعت نفت توانستیم در مدت کوتاهی طرح‌های توسعه پالایشگاه‌ها را به اتمام برسانیم.

به گزارش فارس، او گفت: کیفیت بنزین قبل از اجرای طرح‌های توسعه پالایشگاه‌های کشور در دولت‌های نهم و دهم خوب نبود اما بعد از پایان طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه اراک، لاوان، تهران، آبادان، تبریز و اصفهان که عملاً در دولت دهم و مسئولیت بنده به پایان رسید یا در حال کار است و به زودی به پایان می‌رسد کیفیت بنزین کشور بسیار خوب شد و بخشی از آن به یورو 4 و یورو 5 رسید و بقیه آن نیز در آینده نزدیک به این استانداردها می‌رسد.

وزیر سابق نفت ادامه داد: به عنوان مثال تولید بنزین پالایشگاه اراک از 5 میلیون به 16 میلیون لیتر افزایش یافت و کیفیت آن نیز عالی شد که در سال 91 آن را افتتاح کردیم.

او گفت: بنزین‌های وارداتی در اغلب موارد کیفیت بهتری از اغلب تولیدات داخلی ندارد.
قاسمی با اشاره به تولید مواد اولیه بنزین در پتروشیمی‌ها گفت: تحریم بنزین در دوره آقای دکتر میرکاظمی شدت گرفت و تولید بنزین یا مواد اولیه آن در پتروشیمی‌ها آغاز شد.

او گفت: در آن زمان مراکز فنی و آزمایشگاهی نفت، بنزین پتروشیمی را تأیید کردند و گزارشی مبنی بر آلایندگی این بنزین از مراجع فنی نفت نداشتیم.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق گفت: 6 تا 7 میلیون لیتر در روز یعنی 10 درصد بنزین کشور از مواد اولیه پتروشیمی‌ها تولید می‌شد که ظرفیت خوبی بود و دشمنان با این اقدام از حربه مهمی که به عنوان تحریم بنزین در اختیار داشتند ناامید شدند.

او در ادامه با اشاره به دو مشکل اساسی صنعت نفت در دوره تحریم‌ها گفت: یکی از مشکلات ما بجز فروش نفت، حمل و نقل نفت خام بود که اکثراً توسط کشتی‌های خارجی انجام می‌شد و بعد از تحریم بیمه کشتیرانی، کشتی‌های خارجی به سمت ایران نیامدند.

قاسمی ادامه داد: اقدام بسیار موثری در زمان بسیار کوتاهی انجام دادیم و در شرایط تحریم 20 فروند کشتی نفت‌کش به ناوگان حمل و نقل نفت خام کشور اضافه شد تا ایران با بیش از 40 فروند صاحب یکی از بزرگترین ناوگان‌های نفتکش جهان و بزرگترین ناوگان نفتکش اوپک شود.

او مشکل مهم دوم در تحریم نفت را دریافت وجه فروش نفت دانست و گفت: ما توانستیم به روش‌های مختلف بخش قابل ملاحظه‌ای از وجوه فروش نفت را دریافت کرده و در اختیار دولت قرار دهیم که در زمان مناسب به آن اشاره خواهم کرد.

او گفت: در عین حال در راستای دیپلماسی انرژی در شرایط سخت شدن تحریم‌ها با سفر به کشورهای مختلف توانستیم فروش نفت را که به حداقل رسیده بود، بیشتر کنیم.


وزیر سابق نفت در ادامه با اشاره به مصاحبه خود با نشریه تجارت فردا گفت: متأسفانه مطالبی خلاف آنچه که گفته بودم به چاپ رسیده که لازم می‌دانم درباره آن صحبت کنم.

او گفت: اینجانب سالهاست به عنوان خادم مردم در بخش‌های اقتصادی و عمرانی مشغول خدمت هستم و افتخارم سربازی نظام است.

او گفت: سرداری و سربازی افتخاری است که به لطف خدا نصیب من شده و از این بابت خدا را شاکرم و به لباس مقدس سربازی می‌بالم.

قاسمی توضیح داد: در این مصاحبه بنده گفتم در حال حاضر مسئول ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق هستم که از جمله مجموعه‌های نظامی به شمار نمی‌رود و متعلق به دولت است و مسئولیت نظامی ندارم اما متأسفانه به صورت خلاف واقع اینگونه منعکس شده که بنده تأکید داشتم که سردار خوانده نشوم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین