کد خبر: ۲۵۵۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
رضا حاجی‌آبادی مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس:

شب‌نامهِ مصائب ناشران را بنویسند/ رانت‌خواری تیراژ کتاب را پایین آورد

رضا حاجی‌آبادی مدیر مسئول انشارات هزاره ققنوس رانت‌خواری ناشران دولتی، تبعیض بین ناشران، اخد مالیات غیرقانونی از ناشران و ورشکستی فعالان حوزه نشر را ناشی از عملکرد غلط دولت احمدی‌نژاد در حوزه کتاب می‌داند و معتقد است معضلات حوزه کتاب و فرهنگ هرگز مورد توجه منتقدان امروز دولت نیست و آنها فقط دنبال اهداف سیاسی خود می‌گردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رضا حاجی‌آبادی مدیر مسئول انشارات هزاره ققنوس رانت‌خواری ناشران دولتی، تبعیض بین ناشران، اخد مالیات غیرقانونی از ناشران و ورشکستی  فعالان حوزه نشر را ناشی از عملکرد غلط دولت احمدی‌نژاد در حوزه کتاب می‌داند و  معتقد است معضلات حوزه کتاب و فرهنگ هرگز مورد توجه منتقدان امروز دولت نیست و آنها فقط دنبال اهداف سیاسی  خود می‌گردند.
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، این سخنان به دنبال آن صورت گرفت که در روزهای اخیر شب‌نامه‌ها و بولتن‌های منتقدان دولت با عنواینی «نگرانیم...،‌»، «چه داده‌ایم؟ چه گرفته‌ایم؟» «روحانی زیر ذره‌بین امام خمینی» و «بی‌ادبانه‌های کدخدا» بین مردم پخش شدند. شب‌نامه‌نویسی علیه وزارت فرهنگ و ارشاد نمونه برخوردهای منتقدان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. فهرستی از عملکرد فرهنگی دولت یازدهم همانند بازگشایی نشر چشمه، سخنان رئیس‌جمهور درباره هنر، ‌سخنان حسن روحانی پیرامون ماهواره،‌ تلاش دولت برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی برخی از ادعاهای افراطیون در شبنامه مذکور بود. خواسته‌هایی که به باور حاجی‌آبادی، با دردودل‌های ناشران هیچ همخوانی ندارد.

رضا حاجی آبادی این شبنامه‌ها را نمونه برخوردهای غیرقانونی و سنگ‌اندازی در امور فرهنگی می‌داند و می‌افزاید: «عده‌ای نمی‌دانند بی‌قانونی چه بلایی بر سر ناشران آورده است. درد و دل‌های ما در این شبنامه‌ها منتشر نمی‌شود. مالیات غیرقانونی از ناشران در دولت قبل کمر ما را شکست. رانت‌خواری و تبعیض بین ناشران دولتی و غیر دولتی و نوسان قیمت کاغذ، تیراژ کتاب را پایین آورد و در بسیاری از انتشارات‌ها را بست. اما در آن زمان کسی حق شبنامه‌نویسی نداشت. قهر کردن مردم با کتاب و سرانه پایین مطالعه نتیجه این سیاست‌های اشتباه و حمایت نکردن از ناشران و پرداختن به حواشی اینچنینی است.»

این فعال حوزه نشر به «خرداد» می‌گوید: «متاسفانه عده‌ای خود را متولی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته  و با وجودی که انتقاد سازنده و یا ابراز نظر جرم نیست و حتی مفید است، باید گفت که  این افراد انتقاد یا ابراز نظر را قبول ندارند و با توجه به ارتباطاتی که دارند می‌خواهند در امور قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دخالت کنند.»
 
این فعال حوزه نشر به نمونه برخوردهای غیرقانونی در دولت گذشته اشاره کرده و گفت: «کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا نوشته عبدالحمید ضیایی در دوره آقای احمدی‌نژاد به نمایشگاه بین‌المللی کتاب رسید. کتابی که با مجوز ارشاد چاپ شده بود، به علت فشار برخی‌ها از سوی هیات خرید وزارت ارشاد مورد تحریم قرار گرفت و خریداری نشد و با این که این کتاب 5 نوبت تجدید چاپ شده بود اما در زمان نمایشگاه عده‌ای به ما اعتراض می‌کردند و می‌گفتند شما حق فروش این کتاب را ندارید. اعتراضات بی‌مورد در حالی بود که نویسنده کتاب فردی معتقد و علاقمند به امام حسین بود و به شکل علمی به بحث مهم خرافه در اشعار پرداخته بود.»
 
این فعال حوزه کتاب ادامه این مسیر را به صلاح  جامعه فرهنگی نداسته و تاکید کرد: «وقتی عده‌ای با توسل به روش‌های غیرمنصفانه فقط به قصد تخریب و حاشیه‌سازی کار می‌کنند، نمی‌توان نام این عده را منتقد گذاشت زیرا این کار سنگ‌اندازی در مسیر قانون است. سنگ‌اندازی که نتیجه منفی‌اش فقط به ما می‌رسد و دودش چشم اهالی فرهنگ را به ناحق می‌سوزاند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین