کد خبر: ۲۵۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - ۱۳:۴۶

در بحث خزرانعطاف نشان دهیم

آفتاب‌‌نیوز : این استاد دانشگاه درسخنرانی خود در نشست علمي «رژيم حقوقي درياي خزر، چالش‌ها و چشم‌اندازها» در مركز مطالعات عالي بين‌المللي دانشكده‌ حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران ،با انتقاد از چگونگی برخورد با منافع ایران در دریای خزر گفت : مساله‌ خزر يك مساله‌ي تكنيكي و جغرافيايي بود كه در مقاطعي به "فوتبال سياسي داخلي" تبديل شده بود. ناگهان دريايي فراموش شده در طول تاريخ موضوع داغي شد كه آمريكا عامل آن بود.

رييس موسسه‌ يوروسويك لندن افزود: پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق بار ژئوپلتيك منطقه دستخوش تغييرات عظيمي شد و در اين تحول قطب باقي مانده در عرصه‌ي جهاني تلاش كرد تا نظامي جديد را ايجاد كند و ايران از اين بحث غفلت كرد.

وي ادامه داد: آمريكا آمده بود تا صحنه‌هاي جديدي را ايجاد كند و علنا ثابت كرد در پي محروم كردن ايران از اين عرصه است و حتي به زبان آورد كه نمي‌خواهد شاهد ايران در حيطه‌ي خزر باشد.

اين استاد دانشگاه با ابراز اين‌كه آمريكا در صدد جاانداختن تك‌قطبي خود بود، ابراز داشت: آن‌ها اين تصور را ايجاد كردند كه خزر و خليج‌فارس مي‌تواند بزرگ‌ترين منبع تامين نفت براي آينده باشد، اما به واقع اين موضوع صحت نداشت.

رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن در ادامه اظهاراتش با اشاره به آن‌چه كه "جنجال‌آفريني در مطبوعات بر سر مساله‌ي خزر" خواند، از اين مساله انتقاد كرد و اظهار داشت: بحث‌هاي فني بايد در اتاق مذاكرات باشد نه در مطبوعات و اين را بايد بدانيم كه اين مساله با جيغ و داد به نتيجه نمي‌رسد.

مجتهدزاده معتقد است: ما نمي‌توانيم به نتيجه رسيم، مگر آن‌كه جمهوري آذربايجان و تركمنستان [بر سر حق‌شان در درياي خزر] از خودگذشتگي نشان دهند، چرا كه اگر به مدل‌ها بازگرديم، نمي‌توانيم به آن‌چه كه مي‌گوييم، برسيم؛ بنابراين بايد آن‌ها را در بحث‌هاي دور از احساسات و زياده‌خواهي قانع كرد.

وي سپس با اشاره به ايده‌ي ابتدايي روسيه مبني بر مشاع بودن درياي خزر، اين ايده را براي ايران مفيد دانست، اما گفت: عملا در اين‌باره بحث نكرديم كه مشاع چه معنايي دارد، چرا كه بحث مشاع ساحل به ساحل، اقدامي عاقلانه نيست و لذا در درياها نمي‌توان در دريا‌ها هيچ مشاع كاملي را داشت و حتي خود روسيه نيز از اين ايده منصرف شد.

اين استاد دانشگاه در ادامه‌ي اين بحث خاطرنشان كرد: زماني‌كه ما بحث 20 درصد را مطرح مي‌كرديم، اگر قرار بود به مشاع بودن تن دهيم، 20 درصد از سهم جغرافيايي، بي معنا مي‌بود، چرا كه در مشاع مي‌توان منافع را تقسيم كرد ولي جغرافيا را خير.

رييس موسسه‌ي يوروسويك لندن افزود: بايد در بحث خزر انعطاف نشان دهيم، رفتن به بحث درصد حتي مي‌تواند باعث به راه افتادن جنگ جهاني سوم شود و نبايد حرف آخر را اول بزنيم و يا مساله را سياسي داخلي يا سياسي خارجي كنيم.

مجتهدزاده هم‌چنين اظهار داشت: آمريكا كار خود را كرد، ولي نهايتا به اين نتيجه رسيد كه خزر و نفتي در كار نيست و حتي بايد بشكه‌هاي نفت اين دريا را با سوبسيد به بازار تحويل دهد.

وي در پايان اظهاراتش ابراز عقيده كرد: خزر به عنوان ژئوپلتيكي كه آمريكا شلوغش كرده بود و حتي ما هم از آن پيروي مي‌كرديم، وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین