کد خبر: ۲۵۵۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

وقتی صداوسیما به کفاشیان پول‌ درآوردن را یاد می‌دهد/ جزییات نامه عجیب صداوسیما به فدراسیون

صداوسیما در نامه‌ای جالب به فدراسیون فوتبال ضمن تعیین حق پخش تلویزیونی لیگ امسال به مبلغ 20 میلیارد تومان، نحوه درآمدزایی‌های گذشته فدراسیونی‌ها را هم به یادشان آورد و احقاق درآمد 160 میلیاردی تبلیغات محیطی را هم در گرو پذیرش بسته پیشنهادی‌اش دانست.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، صداوسیما در بسته پیشنهادی‌اش به فدراسیون فوتبال برای پرداخت حق پخش تلویزیونی فصل 94 - 93 مسابقات لیگ برتر، مبلغ حدودی20 میلیارد تومان را تعیین کرده و در نامه‌ای جالب به فدراسیون ارتقای سطح و شیوه درآمدزایی فدراسیون و سازمان لیگ را مدیون زحمات خود دانسته و با پایانی محترمانه اما در عین حال تهدیدآمیز حصول تمام درآمدها تبلیغاتی کنونی را در گرو پذیرش پیشنهاد خود قلمداد کرده است!

** چه کسی درآمد 4 میلیاردی فدراسیون از صندوق حمایت از قهرمانان را محقق کرد؟!
صداوسیما در ابتدای این نامه به مقاطع زمانی مختلفی اشاره کرده که فدراسیون از محل‌هایی چون صندوق حمایت از قهرمانان ورزشی تغذیه می‌کرد؛ محلی که سالانه حداکثر 3 تا 4 میلیارد تومان از آن به فدراسیون و سازمان لیگ پول تزریق می‌شد. این سازمان مدعی شده با ورودش به موضوع، این شانس را به فدراسیون داده که از این محل درآمد بیشتری نسبت به سال‌های اولیه بدست آورد!

** صداوسیما درآمدش از تبلیغات محیطی را لو داد؟
صداوسیما همچنین عنوان کرده با ورود دوباره‌اش به موضوع ارتقای درآمدهای فوتبال، کمک‌حال فدراسیون بوده و طی 3 سال از فصل 91 - 90 تاکنون مبلغ 42 میلیارد تومان را تحت عنوان حق پخش تلویزیونی پرداخت کرده است. همینطور در این مدت حق بهره‌برداری از تبلیغات محیطی را به فدراسیون واگذار کرده و در عین حال می‌داند که آنها در این زمان حدود 50 میلیارد تومان درآمدزایی داشته‌اند!
در این بخش از نامه، صداوسیما با قبول درآمد 50 میلیارد تومانی از محل تبلیغات محیطی، به نوعی اعلام کرده که خودش در گذشته درآمدی در همین حدود را از این محل بدست می‌آورده اما مبلغ اضافه‌تری به خاطر این درآمد، به فدراسیون پرداخت نشده است!

** این ما بودیم که شما را از درآمدزایی سنتی نجات دادیم!
صداوسیما گفته که ورود آنها به مساله باعث شده تا فدراسیون دیگر از محل درآمدزایی سنتی استفاده از بودجه صندوق حمایت از قهرمانان، ارتزاق نکند و پا به عرصه شیوه‌های جدید درآمدزایی گذارد!
اما آنچه در دنیا رواج دارد میان این دو محل درآمدی برای فوتبال تفکیک وجود دارد. معمولا سهم تبلیغات محیطی حدود 30درصد مجموع درآمدهای تبلیغاتی و سهم حق پخش تلویزیونی حدود 70 درصد آن است و عملکرد فیفا هم همین را نشان می‌دهد.

** تلویزیون خواهان قرارداد 3 ساله با افزایش میانگین 25 میلیاردی
صداوسیما مبلغ پیشنهادی یا بهتر بگوییم تعیین شده از سوی خود برای حق پخش تلویزیونی در فصل 93 - 92 را 20 میلیارد تومان اعلام کرده و این در حالی است که این درآمد در فصل گذشته 18 میلیارد تومان بود!
همچنین افزایش 2 میلیاردی صداوسیما در حق پخش در حالی است که آنها درخواست عقد قرارداد سه ساله و افزایش رقم حق پخش طی این مدت با میانگین حدودی 25 میلیارد تومان را در نظر گرفته که این نشان از افزایش 25 درصدی سالانه دارد.

** آیا تهدید صداوسیما عملی می‌شود؟!
در انتهای نامه هم صداوسیما در بیانی محترمانه اما در عین حال تهدیدآمیز تاکید کرده اگر فدراسیون پیشنهاد صداوسیما را نپذیرد و مسابقات فوتبال لیگ برتر از تلویزیون پخش نشود، طبیعتا تبلیغات محیطی در استادیوم‌ها هم دیگر ارزشی نداشته و فدراسیون از این محل درآمدزایی هم محروم می‌شود!

** مقاومت امسال کفاشیان را در چه حدی می‌دانید؟
سال گذشته هم موضوع توافق فدراسیون و صداوسیما بر سر مبلغ حق پخش تلویزیونی در میان بود و علی کفاشیان رییس فدراسیون بارها تهدید می‌کرد که اگر مبلغ درخواستی‌ فدراسیون محقق نشود اجازه ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌ها را نمی‌دهد. صداوسیما پای حرفش ایستاد و نظر فدراسیون هم در حد تهدید در رسانه‌ها باقی‌ ماند و چاره‌ای جز تسلیم شدن نداشت. حداکثر اقدام فدراسیون تبدیل قرارداد 3 ساله به یک ساله بود تا شاید بتواند چانه‌زنی را پس از جام جهانی با قدرت بیشتری دنبال کند. الان فدراسیون همان موضع پارسال را دارد و نامه صداوسیما هم نشان می‌دهد از چه موضعی با فدراسیون مذاکره می‌کند!
حال باید دید تهدید امسال کفاشیان در شرایطی که همچنان بعضی باشگاه‌ها از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، چقدر جدی و مقاومتش در چه حدی است، هرچند شکل صحیح کار قطع ورود بودجه‌های دولتی به فوتبال و خصوصی‌شدن واقعی و کامل تمامی باشگاه‌های ایران از یک طرف و احصای درآمدهای قانونی و طبیعی فوتبال از محل حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی و... در طرف دیگر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین