کد خبر: ۲۵۵۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
متکدیان براحتی جریمه نقدی خود را پرداخت می کنند

تکدی‌گری در پوشش دستفروشی

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه روزانه حدود 150 متکدی از سطح شهر جمع آوری می‌شوند گفت: در موضوع برخورد و جمع آوری متکدیان خلاء قانونی وجود دارد که برای حل این معضل نیازمند همکاری و حمایت مجلس هستیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رضا جهانگیری فر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار کرد: درباره موضوع جمع آوری و برخورد با متکدیان چالش ها و خلاء های قانونی وجود دارد که باعث می شود عملکرد شهرداری تهران در زمینه جمع آوری این افراد چندان به چشم نیاید.

وی ادامه داد: هر روز در سه شیفت کاری و در هر شیفت حدود 50 تا 60 متکدی از سطح شهر جمع آوری می شود اما در این زمینه مشکلات و خلاء های قانونی وجود دارد.

جهانگیری با بیان اینکه متاسفانه قوانین موجود برای برخورد با متکدیان بازدارنده نیست، گفت: متکدی براساس قانون مجرم محسوب می شود و هر روز مدیریت شهری تهران نسبت به جمع آوری این افراد اقدام می کند. متکدیان در مراکز موقت نگهداری می شوند تا حکم قضایی برایشان صادر شود. در اکثر موارد حکم متکدیان جریمه نقدی است که به دلیل درآمد بسیار بالا مشکلی برای آنها وجود ندارد و پس از پرداخت جریمه بلافاصله این افراد به سطح شهر بازمی گردند و به کار خود ادامه می دهند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از خلاء های قانونی در این زمینه آن است که براساس قانون ما تنها مجاز به جمع آوری افرادی هستیم که تکدی گری می کنند و کسانی که حتی چند برگ فال و یا هرچیز دیگری در دست داشته باشند جزو متکدیان محسوب نمی شوند. چون به راحتی ادعا می کنند که در حال دستفروشی بوده اند.

معاون توسعه خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت: در واقع اکثر متکدیان زیر پوشش دستفروشی در شهر تکدی گری می کنند اما قانونی برای برخورد و جمع آوری این افراد وجود ندارد،چنانچه شرکت ساماندهی مشاغل نیز تنها می‌تواند با دستفروشانی که بساط پهن می کنند و باعث سد معبر و ایجاد مشکل در شهر می شوند برخورد کند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که قوانین سختگیرانه تر در برخورد با متکدیان  و دستفروشان وضع نشود این پدیده ناهنجار در شهرهای کشور به ویژه تهران از بین نخواهد رفت، چنانچه برخی از متکدیان بیش از 10 بار از سطح شهر جمع آوری شده اند اما بلافاصله پس از پرداخت مبلغ جریمه به سطح شهر بازگشته اند .

جهانگیری با بیان اینکه آمار متکدیان شهر تهران بسیار شناور است و در ایام مختلف سال تغییر می کند گفت: شاید بیش از هزار متکدی حرفه ای در تهران وجود نداشته باشد که چنانچه قوانین مناسبی برای برخورد با آنها وضع شود می توانیم برای همیشه این مشکل را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه متکدیانی که از سطح شهر جمع آوری می شوند در کمتر از 72 ساعت به مراکز قضایی معرفی و در مورد آنها حکم صادر می شود ادامه داد: باید در مورد افرادی که تحت پوشش دستفروشی تکدیگری می کنند نیز تعیین تکلیف شوند چراکه شواهدی وجود دارد که برخی از این افراد توسط گروه ها و افراد خاصی حمایت و مدیریت می شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین