کد خبر: ۲۵۵۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴

چغازنبیل به کمک پرونده ثبت جهانی شوش آمد

بخشی از نیروی انسانی و تجربه های آزمایشگاهی و پژوهشی زیگورات چغازنبیل برای تهیه پرونده ثبت جهانی شوش بکار گرفته شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مظفر فرهادپور مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه به خبرنگار مهر گفت: بخشی از این فعالیتها در حوزه اجرایی و مرمت آثار و ابنیه تاریخی و ساماندهی محوطه است که زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی شوش انجام می شود و نیروی انسانی پایگاه چغازنبیل هم برای کمک به نیروهای پایگاه شوش به کار گرفته شدند. بنابراین اکنون شهر تاریخی شوش با همکاری پایگاههای دیگر از جمله چغازنبیل به صورت مشترک در حال آماده سازی و بازدید ارزیاب یونسکو است.

وی افزود: از آنجا که پایگاه چغازنبیل دارای آزمایشگاه خشت است، به پایگاه شهر شوش در زمینه کنترل کیفیت مصالح نیز کمک می کند.

محمدحسين ارسطوزاده مدير پايگاه جهاني شوش نیز به خبرنگار مهر گفت: شهر شوش با کمک کل نیروها و امکانات سازمان میراث فرهنگی ثبت جهانی می شود. در این میان از کارشناسان و مرمت گران پایگاه چغازنبیل نیز در حوزه مرمت خشت و اندود نیز بهره می گیریم. در بحث کنترل کیفیت مواد و مصالح سالهای سال در چغازنبیل مطالعه و بررسی های مختلفی انجام شده است که می توان از این دستاوردها استفاده کرد.

وی ادامه داد: مرسوم است که وقتی یک اثری ثبت جهانی می شود، پژوهشگاهها از آن حمایت می کنند این ارتباط در حوزه پایگاهها یشتر است. آنچنان که در حوزه مرمت سنگ و اشیای سنگی نیز از تحربیات و امکانات پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بهره می گیریم.

قرار است شهر شوش در سال 2015 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین