کد خبر: ۲۵۵۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
«امین فقیری»؛ نویسنده پیشکسوت:

باید اعتماد مردم را به «کتاب» بازگرداند

فقیری به وضعیت نابسامان اقتصاد نشر هم اشاره‌ای کرد و گفت: «قبل از انقلاب فروش کتاب‌ها بسیار بالا بود و عموما قشر متوسط یا دانشجو کتاب می‌خرید و می‌خواند. اما اکنون نخستین کالایی از سبد خانوار حذف می‌شود کتاب است و تنها به قشر مرفه تعلق دارد. باید فکری کرد که با افزایش تیراژ و کاهش قیمت، نویسنده و ناشر و خواننده، هر سه، ضرر و زیان نبینند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: «باید اعتماد مردم را به جایی رساند که بدون تردید سراغ کتاب بروند.» این را «امین فقیری» نویسنده و رمان نویس برجسته بیان کرد.

 امین فقیری در گفت‌وگو با «آفتاب» خاطرنشان ساخت: «رمانی تحت عنوان «سگ های تاریکی» را 7 سال پیش توسط نشر چشمه به ارشاد فرستادم اما حتی اخیرا که مجددا نشر چشمه شروع به کار کرده است و کتاب را دوباره ارائه کردیم، هنوز خبری نشده است. به تازگی هم مجوعه داستانی را از سوی نشر ققنوس داده‌ایم که منتظز اعلام نظر هستم. با این حال در 8 سال گذشته ممیزی‌های بی‌برنامه و قانون وجود داشت که از کتاب ارائه شده جز یک شیر بی یال و دم و اشکم چیزی باقی نمی‌ماند. اما دوستانی که کتاب‌هایشان بازبینی شده است، می‌گویند وضعیت ممیزی‌ها بهتر از قبل شده است هرچند تا کتاب خود من، خوانده نشود، نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم.»

 این نویسنده پیشکسوتِ اهل شیراز در ادامه به لزوم بازگرداندن اعتماد به میان مردم اظهار کرد: «وقتی به وضعیت سال‌های اخیر نگاه می‌کنید، باید این حق را هم به مردم بدهید که به کتاب‌هایی که منتشر می‌شوند، بی‌اعتماد شوند. زیرا آنچه به دست‌شان می‌رسد را همانی نمی‌دانند که مولف یا مترجم به رشته تحریر درآورده است. پس یا نویسنده باید خودسانسوری کند و یا اینکه قانون مشخصی برای ممیزی در نظر گرفته است نه آنکه حتی صفحاتی از یک کتاب حذف شود. باید این امید را به میان مردم بازگرداند که سانسور صورت نمی‌گیرد تا آنها با تردید و شک سراغ کتاب نروند و از نویسندگان مورد علاقه‌شان دور نشوند.»

فقیری اما به وضعیت نابسامان اقتصاد نشر هم اشاره‌ای کرد و گفت: «قبل از انقلاب فروش کتاب‌ها بسیار بالا بود و عموما قشر متوسط یا دانشجو کتاب می‌خرید و می‌خواند. اما اکنون نخستین کالایی از سبد خانوار حذف می‌شود کتاب است و تنها به قشر مرفه تعلق دارد. باید فکری کرد که با افزایش تیراژ و کاهش قیمت، نویسنده و ناشر و خواننده، هر سه، ضرر و زیان نبینند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین