کد خبر: ۲۵۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۱

رشوه 12 ميليون يورويي حكومت ليبي به ايتاليا براي تغيير حقايق پرونده امام صدر

آفتاب‌‌نیوز : م.ر كه يك عرب آفريقايي‌‏تبار و داراي گذرنامه يكي از كشورهاي جنوب خليج‌‏فارس است، مبلغ توافق شده سيف‌‏الاسلام با دو تن از مقامات ايتاليايي را بيش از دوازده ميليون يورو اعلام و فاش كرد: تاكنون دو سوم از اين مبلغ به مقامات ايتاليايي پرداخت شده و مابقي آن نيز قرار است پس از اعلام رسمي دستگاه قضايي رم مبني بر تبرئه قذافي در مورد ربودن امام موسي صدر، پرداخت شود.

وي در توضيح اين معامله گفت: بر اساس اين معامله پنهاني، قرار است مقامات امنيتي و قضايي ايتاليا با پرداخت يك دهم اين مبلغ، وارد ماجرا شوند و سناريويي ديگري طراحي شود.

م.ر ادامه داد: بر اساس اين طرح كه با هدف انحراف افكار عمومي و نقض حكم قطعي دادستاني و دادگاه رم در سال 1979 طراحي شده است، قرار است دادستان كنوني رم بار ديگر اين پرونده مختومه را بگشايد و با افزودن اسناد جعلي ارسالي از سوي دستگاه اطلاعاتي ايتاليا، پرونده را قابل‌‏بررسي مجدد اعلام كند و سپس پرونده را براي صدور حكم تبرئه قذافي به دادگاه تحقيق به رياست يك قاضي زن كه از مشاوران سابق «سيلويو برلوسكوني» است، ارجاع دهد.

اين منبع افزود:‏ بر همين اساس بود كه خبرگزاري رسمي ايتاليا (آنسا) به تازگي ادعا كرد كه تحقيقات انجام شده نشان مي‌‏دهد كه امام موسي صدر به اتفاق دو همراه خود در سال 1978 از ليبي وارد شهر رم شده و در اين شهر مفقود شده است.

وي گفت: نكته تعجب‌‏برانگيز اينكه خبرگزاري ايتاليا در گزارش خود تأكيد كرده كه هيچ مدركي دال بر دست داشتن ليبي در اين ماجرا وجود ندارد!

اين منبع آگاه در ادامه با يادآوري سوابق معاملات پنهاني حكومت ليبي با مقامات ايتاليايي، به مذاكرات مربوط به خريد گاز ليبي از سوي ايتاليا اشاره و تصريح كرد: در آن هنگام كسي گمان نمي‌‏كرد كه هدف از تأخيرهاي مكرر ليبي در صدور گاز به ايتاليا، گرفتن امتيازات سياسي و قضايي باشد.

وي ادامه داد: در آن هنگام حتي كارشناسان ايتاليايي نيز اهداي يك ويلاي تفريحي از سوي برلوسكوني به شخص قذافي را نوعي دلجويي براي اهداف اقتصادي شركت‌‏هاي گاز ايتاليا اعلام كردند.

م . ر به سابقه معاملات گازي طرابلس ـ رم اشاره كرد و يادآور شد: نخست‌‏وزير ايتاليا كه در سال 1998 مونوپول خريده و شبكه توزيع گاز ايتاليا را از شركت ENI گرفته بود به بهانه شكستن انحصار شركت ENI قانوني تصويب كرده بود كه به موجب آن 25 درصد از شبكه سراسري گاز ايتاليا طي ده سال مي‌‏بايست به بخش خصوصي واگذار شود.

وي با بيان اينكه تاكنون برلوسكوني سه شركت خصوصي خود را به نام‌‏هاي گوناگون از جمله ENOI تأسيس و وارد بازار گاز كرده است، افزود: با اين زمينه‌‏سازي‌‏ها سرانجام مذاكرات معامله گاز ميان ليبي و ايتاليا به نتيجه رسيد و ايتاليا براي اداي دين در جهت تبرئه ژنرال القذافي از ربودن امام موسي صدر گام برداشت و بدين ترتيب سناريوي پيچيده‌‏اي كه از سوي نيروهاي امنيتي ليبي و ايتاليا طراحي شد به اجرا در آمد.

به گفته منابع اطلاعاتي رم بر اساس اين طرح، اسناد ساخته شده در اختيار دادستاني رم قرار گرفته تا بتواند برخلاف دو حكم پي در پي دادگاه ايتاليا در سال هاي 1979 و 1981 مبني بر محكوميت ليبي در ماجراي ربودن امام صدر، حكم ديگري صادر كند.

اين منبع آگاه ادامه داد: به همين دليل بود كه «نبيه بري» ریيس مجلس لبنان در مصاحبه با الجزيره، كوشش‌‏هاي اخير ليبي براي فريب و تطميع ايتاليا و دستگاه قضايي آن كشور را افشا كرد و گفت كه اطلاعات نشان مي‌‏دهد كه تلاش‌‏هاي ليبي بر دستگاه قضايي ايتاليا تأثير گذاشته و احتمالاً طي روزهاي آينده شاهد طرح مجدد ربودن امام موسي صدر در ايتاليا خواهيم بود.

بري با هدف جلوگيري از اعلام سناريوي جديد ليبي ـ ايتاليا براي تبرئه قذافي يادآوري كرده بود كه ارتباطات و تلاش‌‏هايي براي تحريك برخي از وكلاي ايتاليايي صورت گرفته است و ما اين ارتباطات را پي‌‏گيري مي‌‏كنيم اما مهم اين است كه تعدادي از لبناني‌‏ها امام موسي صدر را ديده‌‏اند كه با خودروهاي رسمي دولتي براي ملاقات به نزد قذافي رفته و هرگز از آن ملاقات بازنگشته است.

وي گفت: اطلاعاتي كه نبيه بري افشا كرد با اظهارات «ابوالغشه» كه از مخالفان برجسته رژيم ليبي است در مصاحبه با شبكه العالم تأييد شد.

ابوالغشه در اين مصاحبه با اشاره به اينكه خانواده امام موسي صدر صدها ميليون دلار رشوه رژيم قذافي براي بستن پرونده امام صدر را رد كرده‌‏اند، گفت: قذافي مي‌‏خواست با اين شيوه، پرونده امام صدر را نيز همانند پرونده‌‏هاي لاكربي و غيره ببندد.

وي همچنين در تشريح سابقه سوءاستفاده سيف‌‏الاسلام از روابط اقتصادي پنهاني ليبي و ايتاليا خاطرنشان كرد: سابقه اين روابط به زماني برمي‌‏گردد كه سازمان ملل هرگونه روابط با ليبي را ممنوع كرده بود اما روابط اين دوكشور به شكل پنهاني در سال 1989 با تأسيس شركتي خصوصي ميان «موسي كوسي» ریيس دستگاه امنيتي ليبي و يك مجموعه از نزديكان برلوسكوني براي تأسيس مرغداري بزرگ صنعتي در ليبي شكلي جدي به خود گرفته بود.

م . ر تصريح كرد: فرايند توليد تخم‌‏مرغ و جوجه‌‏كشي در اين مرغداري پيشرفته، نياز به نوعي فناوري استراتژيك با كاربرد دوگانه در فرايند غني‌‏سازي اورانيوم داشت.

مقامات ايتاليايي راه‌‏اندازي فناوري مذكور را به بهانه مصرف در صنايع ايتاليا از طريق آمريكا خريداري و تهيه كرده و در اختيار «موسي كوسي» قرار داده بودند.

وي همچنين اعلام كرد: در روزهاي آينده اطلاعات بيشتري از روابط پنهاني ايتاليا و ليبي و همزيستي برخي مقامات ايتاليايي مذاكرات انجام شده براي تبرئه قذافي منتشر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین