آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایسنا، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: امروز شاهد برخی رفتارهای عجیب و غریب ترافیکی از سوی بعضی رانندگان هستیم و اتومبیل از وسیلهای برای آرامش افراد، به وسیلهای برای ابراز خشم و خشونت، نمایش تمکن و تفاخر، نشان دادن بضاعت مادی و توان مالی و امکانی جهت تفریح و تفنن آنها تبدیل شده و موضوع ترافیک و رفتارهای ترافیکی را به عنوان مهم ترین دغدغه مدیریت شهری و شهروندان مطرح کرده است.
وی با بیان اینکه کاربرد وسایل نقلیه در تهران با کارکردی که این وسایل در دیگر نقاط جهان دارند، کاملاً متفاوت و متمایز است و به عنوان نمونه نوع فعالیت و نحوه خدمات رسانی تاکسیهای تهران با سایر شهرهای دنیا اختلاف اساسی دارد، تأکید کرد: مردم ما به این تفاوتها و تمایزها و به این بی نظمیها عادت کردهاند و وقتی فردی منظم رانندگی میکند، تعجب می کنند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که مردم ما به عنوان مردمی با فرهنگ، از تربیت دینی بالایی برخوردار می باشند، اظهار کرد: ما مردم آموزش پذیری هستیم و این موضوع در زمینههای مختلف از جمله در زمینه استفاده از کمربند ایمنی در دورهای قالیباف مسئولیت فرماندهی نیروی انتظامی را برعهده داشتند، به همراه ارائه آموزشهای لازم و اعمال قانون، کمربند ایمنی از وسیلهای لوکس و فانتزی به وسیلهای لازم و ضروری تبدیل شد.
تشکری هاشمی با بیان این که رفتارهای ترافیکی و مشکلات آن سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است، تصریح کرد: مردم در آمد و شدهای روزانه خود با مشکل روبه رو هستند و تحول در ترافیک و تبدیل بی انضباطی ترافیکی به ترافیک منضبط، میسر نمیشود مگر با خواست خود مردم در گام نخست و صرفاً با مشارکت مردم که می توانیم انتظار داشته باشیم مشکلات ترافیکی برطرف شده و آرامش روانی به جامعه باز گردد.
وی با تأکید براینکه در حال حاضر در طبقات فوقانی و تحتانی بزرگراه طبقاتی صدر شاهد دو رفتار متفاوت و حتی متضاد در رانندگی هستیم، اضافه کرد: قدمت مشکلات تهران در زمینه رفتارهای رانندگی به بیش از یک صد سال قبل و به زمان ورود نخستین اتومبیل به کشور باز میشود و ترافیک به عنوان موضوعی که سلامت شهروندان را نشانه گرفته، مسألهای نیست که بتوان آن را یک شبه حل و فصل کرد.
هرکس میخواهد گلیم خودش را از آب بیرون بکشد
معاون شهردار تهران با اشاره به این که هر قدر بزرگراههای جدید بسازیم و خیابانهای قدیمی را تعریض کنیم، اما آموزش موضوعات ترافیکی را مورد توجه قرار ندهیم، بی انضباطی و لجام گسیختگی در جامعه بیشتر می شود، اظهار کرد: موضوع آموزش، اعمال دقیق قانون و بهبود شرایط شبکه معابر از منظر مهندسی ترافیک، میتواند نظم و انضباط را به شهر بازگرداند.
تشکری هاشمی با بیان این که در خیابانها و جادهها هر کس میخواهد گلیم خودش را ولو به قیمت تضییع حقوق دیگران از آب بیرون بکشد، تصریح کرد: برای بهبود ترافیک و رفتارهای ترافیکی سعی کردهایم تا از نظرات اندیشمندان و صاحب نظران حوزههای مختلف از جمله علوم انسانی و اجتماعی کمک بگیریم و صرفاً به نظریات اساتید مهندسی ترافیک بسنده نکنیم.
وی با تأکید براین که اولین موضوعی که هر رانندهای باید آن را آموزش ببیند و به آن عمل کند، توجه به قانون و رعایت حقوق دیگران به ویژه عابران پیاده است، اضافه کرد: متأسفانه نه سوارهها حقوق پیادهها را رعایت می کنند و نه پیادهها حقوق سوارهها را رعایت می نمایند و از این رو تلاش خواهیم کرد تا در تهران انضباط ترافیکی را جایگزین بی انضباطی در ترافیک کنیم.
چراغ چشمک زن یعنی هرکس قلدرتر است زودتر رد شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این که نمی توانیم به یک باره تمام تهران را مشمول طرح انضباط ترافیکی کنیم و به همین دلیل در گام نخست محدوده مرکزی شهر را با توجه به فرهنگ بالای ساکنان این منطقه و تردد روزانه میلیونها شهروند از معابر آن انتخاب کردهایم، اظهارکرد: به منظور برقراری نظم و انضباط در ترافیک و قانونمند کردن نظام آمد و شد در شهر، علاوه بر اعمال قانون باید استفاده از تکنولوژی روز دنیا و مشارکت مردم و نهادهای مردمی را نیز به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.
تشکری هاشمی با بیان این که سازمانهای مردم نهاد، شورایاریها، مساجد، پایگاههای بسیج، اتحادیههای صنفی و صنوف، سراهای محلات و مراکز آموزشی از جمله مدارس و دانشگاهها و هر فرد و مجموعهای که در حیات اجتماعی و فرهنگی محله، ناحیه، منطقه و شهر خود سهم و حقی دارد، باید در انضباط بخشی به ترافیک مشارکت داشته باشد و آن را نهادینه کند، تصریح کرد: برای نظم بخشیدن به ترافیک در گام اول باید نسبت به اصلاح و تکمیل زیرساختهای حمل و نقلی اقدام کنیم.
وی با تأکید بر اینکه به عنوان نمونه، چراغ چشمک زن به معنای این است که هر کس قلدرتر است، زودتر از بقیه از تقاطع رد شود و تنظیم چراغ راهنمایی در این حالت در واقع ترویج بینظمی و تشویق نظم گریزی است، اضافه کرد: در تقاطع هایی که چراغ های راهنمایی در وضعیت چشمک زن قرار دارد، رانندگان خودروهای بزرگ تر و محکم تر، سریع تر از تقاطع رد می شوند.
برخی رانندگان بدیهی ترین اصول رانندگی را نیز رعایت نمیکنند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که خط کشیهای معابر شهری باید اصلاح و تقویت شده و نسبت به تصحیح و تکمیل علائم و تابلوهای ترافیکی و نیز رفع اشکالات و نواقص اِلمانها و تجهیزات ترافیکی اقدام کنیم و با تمام ابزارها و امکاناتی که در اختیار داریم، جامعه را نسبت به موضوع رفتارهای ترافیکی حساس کنیم، اظهار کرد: در این میان، آموزش و آشنا کردن دانش آموزان با حقوق و تکالیفی که به عنوان یک شهروند برعهده دارند، در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تشکری هاشمی با بیان این که اراده مدیریت شهری، انضباط بخشی به ترافیک است و به این منظور با تمام توان وارد میدان خواهیم شد، تصریح کرد: متأسفانه برخی رانندگان بدیهی ترین اصول رانندگی همچون عدم عبور از چراغ قرمز و توقف پشت خط ایست عابر پیاده را رعایت نمی کنند، اما در زمینه ارتقای فرهنگ ترافیک نیت کردهایم کار بزرگی انجام دهیم و هر جا مردم در صحنه حضور داشتهاند، موفق شدهایم و این موفقیت را در عرصههای مختلف از جمله دفاع مقدس نیز شاهد بودهایم.
وی در پایان با تأکید بر این که جهت اجرای طرح ارتقای فرهنگ ترافیک در محدوده مرکزی تهران، سه گام اساسی پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: این سه گام شامل تجهیز، تدارک و آماده سازی منطقه6، آموزش و آماده سازی جامعه و مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد است و در صورت موفقیت آن در منطقه 6، این طرح به صورت شعاعی به سایر مناطق نیز تسری می یآبد.
گفتنی است در این جلسه مهندس عظیم بابایی شهردار منطقه 6 نیز با اعلام آمادگی کامل این منطقه برای اجرای طرح مذکور گفت: هر طرحی که در تهران خوب اجرا می شود، پس از مدتی در سایر شهرهای کشور نیز شاهد اجرای آن هستیم و منطقه 6 به عنوان پیشانی فرهنگی پایتخت، آماده است تا بنیه اجتماعی و پیشینه فرهنگی خود را پشتوانه موفقیت این طرح قرار دهد.