کد خبر: ۲۵۶۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
دفترچه كنكور 93 نشان داد

كمرنگ شدن سهميه‌بندی جنسيتي در دانشگاه‌ها

بررسي دفترچه‌هاي كنكور 93 اگرچه بيانگر ادامه سياست تفكيك جنسيتي است، اما مقايسه ظرفيت‌هاي اعلام شده با سال‌هاي پيش از آن نشان مي‌دهد سهميه‌بندي جنسيتي در اين دوره از وزارت علوم كمرنگ‌تر شده است. در دوره پيشين وزارت علوم سهميه‌بندي جنسيتي گسترده در يكسري از رشته‌ها و حذف كامل دختران در تعدادي رشته‌هاي فني، اعتراض گسترده داوطلبان را به دنبال داشت. دفترچه كنكور امسال نشان مي‌دهد نسبت به سال گذشته محدوديت ادامه تحصيل زنان در رشته‌هايي همچون مهندسي معدن كمرنگ شده است. براساس ظرفيت‌هاي اعلام شده در اين رشته در اكثر دانشگاه‌ها به جز چند دانشگاه صنعتي اميركبير، كرمان و بيرجند از هر دو جنس در اين رشته پذيرش مي‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در ميان دانشگاه‌هاي برتر دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه شهيد چمران، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه صنعتي اميركبير به غير از رشته مهندسي معدن، دانشگاه صنعتي بابل، دانشگاه خواجه نصير، دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه سمنان، باهنر كرمان، علم و صنعت به غير از رشته مهندسي حمل و نقل مهندسي ماشين‌هاي ريلي، فردوسي مشهد به غير از رشته مهندسي آب و دانشگاه علامه غير از رشته آمار در زيرگروه علوم رياضي و فني هيچ گونه سهميه‌بندي جنسيتي را اعمال نكردند. در زيرگروه علوم تجربي دانشگاه تهران به غير از رشته روانشناسي، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه شهيد چمران اهواز، دانشگاه علامه به غير از رشته مديريت هتلداري و دانشگاه فردوسي به غير از رشته روانشناسي هيچگونه سهميه‌بندي جنسيتي اعمال نشده است. در زير گروه علوم انساني هم در دانشگاه‌هاي مطرحي همچون دانشگاه اصفهان، دانشگاه تهران با تفاوت يك ظرفيت در يكسري رشته‌ها، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه شهيد چمران و دانشگاه علامه به غير از مديريت هتلداري سهميه‌بندي جنسيتي اعمال نشده است.

اعتماد در ادامه نوشت: با اين وجود ظرفيت اعلام شده از سوي سازمان سنجش بيانگر اين است كه سياست تفكيك جنستي و بومي گزيني همچنان در يكسري از رشته‌ها و دانشگاه‌ها ادامه دارد و دانشگاه‌هاي مطرح كشور در رشته‌هاي فني همچون مهندسي آب، شهرسازي، مكانيك، مهندسي كشاورزي، مهندسي حمل‌و‌نقل، مهندسي معدن و مهندسي معماري همچنان بيشترين ظرفيت خود را به جنس مرد اختصاص داده‌اند و در مقابل رشته‌هايي همچون الهيات، روانشناسي، پرستاري و... بيشتر چهره‌يي زنانه پيدا كرده است.

دانشگاه شيراز و محقق اردبيلي، بيشترين سهميه‌بندي
بررسي دفترچه كنكور 93 نشان مي‌دهد دانشگاه شيراز و محقق اردبيلي سردمدار سهميه‌بندي جنسيتي هستند. اين دانشگاه‌ها تقريبا در تمامي رشته‌ها در هر چهار گروه علوم انساني، تجربي، رياضي و هنر اين سياست را اعمال كرده‌اند. دانشگاه شيرازدر60 رشته سهميه‌بندي جنسيتي را اعمال كرده كه شامل سهميه بيشتر براي پسران در 36 رشته، سهميه دو برابر به پسران در 3 رشته و سهميه برابر در 21 رشته است. همچنين در دو رشته مهندسي مكانيك بيوسيستم و الهيات و معارف اسلامي، دختران به كل حذف شده‌اند. جزييات ظرفيت‌هاي اعلام شده نشان مي‌دهد دانشگاه شيراز در گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در كليه رشته‌هاي اين زير گروه آزمايشي ظرفيت بالاتري را به جنس مرد اختصاص داده است.
 
اين دانشگاه در رشته مهندسي مكانيك بيوسيستم كليه 20 ظرفيت خود را به جنس مرد اختصاص داده است و در رشته‌هاي آمار، رياضي، فيزيك، مهندسي برق، مهندسي شهرسازي، مهندسي مكانيك، مهندسي معماري، مهندسي مواد، مهندسي نفت تقريبا پذيرش دو برابري مردان داشته است. اين دانشگاه در رشته مديريت جهانگردي در زير گروه علوم رياضي و فني ظرفيت دو برابري به زنان اختصاص داده است.
 
دانشگاه محقق اردبيلي نيز در 40 رشته سهميه پسران را دو برابر دختران در نظر گرفته است. دانشگاه گيلان، دانشگاه قم و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي نيز از جمله دانشگاه‌هايي هستند كه سهميه‌بندي را به نفع پسران اعمال كردند. دانشگاه صنعت نفت نيز در رشته‌هاي مهندسي ايمني، برق، شيمي، نفت و مكانيك ظرفيت تقريبا دو برابري براي مردان در نظر گرفته است. دانشگاه صنعتي جندي شاپور هم از جمله دانشگاه‌هايي است كه در زير گروه علوم رياضي ظرفيت بالاتري به مردان اختصاص داده است.

اين دانشگاه در رشته مهندسي عمران گرايش نقشه‌برداري كليه ظرفيت خود را به جنس مرد اختصاص داده است و در يكسري رشته‌ها مانند مهندسي برق، مهندسي شيمي و كامپيوتر پذيرش مردان دو برابر بوده است. دانشگاه‌هاي ياسوج، محقق اردبيلي، بيرجند و آيت‌الله بروجردي در زير گروه علوم تجربي تفكيك جنسيتي در رشته‌هاي مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي به نفع مردان اعمال شده است. در نظر گرفتن سهميه برابر براي دختران و پسران در يكسري از رشته‌ها در شرايطي است كه تعداد شركت‌كنندگان زن از مرد در كنكور بيشتر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین