کد خبر: ۲۵۶۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰

کاهش میل جهان به استفاده از انرژی هسته‌ای

در حالی‌که بیش‌تر بحث‌ها، تحلیل و گفت‌وگوها با توجه به افزایش جمعیت جهان پیرامون موضوع روش‌های مختلف تولید انرژی موردنیاز در زمینه استفاده از انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر است، انرژی هسته‌ای به طور عجیبی در این میان غایب است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سایت خبری بیزینس اینسایدر در مقاله‌ای در این‌باره نوشت: با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیز توسعه اقتصادی کشورهای مختلف نیاز روزافزون به انرژی امری بدیهی است. اما در سال‌های اخیر و به‌خصوص پس از وقوع فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن بیش‌تر تحلیل‌گران روش‌های مختلفی در استفاده از انرژی فسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر هم‌چون انرژی خورشید و انرژی باد ارائه داده‌اند که در این میان بی‌توجهی عجیب به انرژی هسته‌ای در میان بحث‌های تحلیل‌گران غیرمنتظره است.

درحالی‌که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به عنوان کشوری که بالاترین تعداد نیروگاه‌های هسته‌ای را داراست اخیرا بر لزوم کاهش انتشار آلودگی‌های ناشی از تولید دی‌اکسیدکربن تاکید کرده است و نیز با توجه به درک جهان بر لزوم قطع وابستگی به منبع‌های انرژی فسیلی به‌خصوص ذغال سنگ، استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان یک انرژی پاک در سطح جهان با پیشرفتی روبه‌رو نبوده است.

این مساله دلایل متعددی دارد؛ نخستین باری که استفاده از انرژی هسته‌ای با مخالفت روبه‌رو شد نشت مواد رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای واقع در جزیره تریمایل در اواخر دهه 70 میلادی در آمریکا بود. این حادثه حدود 10 سال بعد در دهه 80 میلادی در منطقه چرنوبیل شوروی (اوکراین امروزی) نیز رخ داد که باعث به وجود آمدن منطقه مرگی به مساحت چند صد کیلومتر مربع شد و تا مدت زیادی ابرهای شکل‌گرفته از نشت مواد رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بر فراز آسمان کشورهای شرق اروپا شکل گرفت.

لازم به ذکر است در هر دو حادثه رخ داده حامیان استفاده از انرژی هسته‌ای تنها نقص سیستم ایمنی نیروگاه‌ها را باعث وقوع این حادثه‌ها دانستند. بدون آن که به خطر ادامه استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای برای بشر و محیط زیست توجهی داشته باشند.

پس از وقوع حادثه نیروگاه هسته‌ای جزیره تریمایل، آمریکا این نیروگاه را تعطیل کرد و هم‌چنین روند ساخت سایت‌ها و تاسیسات هسته‌ای‌اش را کند کرد. البته حادثه نیروگاه هسته‌یی چرنوبیل از اشتیاق کشورهای اروپایی برای استفاده از انرژی هسته‌ای کم نکرد. هم‌اکنون فرانسه با توجه به استفاده 80 درصدی از انرژی هسته‌ای در صنعتش بیش‌ترین میزان استفاده از انرژی هسته‌ای را داراست. البته کشورهای دیگر اروپایی همانند آلمان به اندازه فرانسه در استفاده از انرژی هسته‌ای پیشروی نکرده است. به خصوص پس از وقوع سونامی و بروز فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن، آلمان روند گسترش تاسیسات هسته‌ای‌اش را متوقف کرد. البته به گفته مقامات ارشد این کشور آلمان تا پایان سال 2020 میلادی استفاده از انرژی هسته‌ای را به طور کامل متوقف خواهد کرد. حتی فرانسه نیز که از حامیان استفاده از انرژی هسته‌ای است میزان استفاده از آن را حدود 30 درصد کاهش داده است.

در ایالات متحده آمریکا نیز پیش‌بینی اضافه شدن نیروگاه‌های جدید به 110 نیروگاه هسته‌ای این کشور با توجه به هزینه‌های بالا و خطرات آن در دهه اخیر اجرا نشد.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مقاله آمده است با توجه به آن که کشورهای در حال توسعه در دهه‌های پیش رو با افزایش تقاضای انرژی روبه‌رو هستند در این میان لزوم برنامه‌ریزی جدیدی در زمینه استفاده از منبع‌های انرژی کافی حس می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین