کد خبر: ۲۵۶۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
عضو کمیسیون عمران مجلس:

از ۷ هواپیمای ایران ۱۴۰ چهار فروند سقوط کرده است/ سقوط هواپیما پیش‌بینی می‌شد

عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 به دلیل استاندارد نبودن پیش بینی می شد، گفت: تعدادی از هواپیماهای 140 به برخی از ارگانهای دولتی با واسطه فروخته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خانه ملت با عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان سرنشینان هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ که صبح امروز دچار سانحه شد، گفت: این هواپیما یک هواپیمای اوکراینی است که ایران مشترکا با اوکراین ساخته است و بعداز بازدیدی که در مجلس هشتم از کارخانه تولید این هواپیماها و انجام پروازهای آزمایشی که منجر به سقوط 2 فروند از این هواپیماها صورت گرفت، مشخص  شد هواپیمای 140 استانداردهای لازم را ندارد.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در ابتدا قرار بود به جای این هواپیمای اوکراینی هواپیمای مکزیکی ساخته شود، تصریح کرد: به علت شرایط تحریمی ایران به سراغ ساخت این نوع هواپیمای اوکراینی رفت در حالی که این اقدام درست نبود.

وی با اشاره به اینکه مجموعا 7 فروند هواپیمای 140 تولید مشترک ایران و اوکراین در کشور ساخته شده است، ادامه داد: یک فروند از این هواپیما در زمان پرواز در محل باند آزمایشی در اصفهان سقوط کرد و خلبان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند.

لاهوتی با یادآوری اینکه یک فروند دیگر از هواپیماهای آنتونوف 140 نیز در زمان پرواز آزمایشی در فرودگاه بروجرد سقوط کرد، افزود: شرکت سازنده بعد از اینکه دید به علت سقوط 2 فروند از هواپیماها در زمان پرواز آزمایشی، ایرلاینها این هواپیماها را نمی خرند به ناچار با واسطه یک فروند را به نیروی انتظامی و یک فروند دیگر را به نیروی دریایی برای انجام گشت فروخت.

این نماینده در مجلس نهم با بیان اینکه یک فروند از 7 هواپیمای 140 ساخته شده در ایران نیز برای کاربری به عنوان آمبولانس مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: 2 فروند هواپیمای باقیمانده با راه اندازی شرکت سپاهان که متعلق به وزارت دفاع است، برای حمل و نقل هوایی و انجام پرواز به کار گرفته شد.

نماینده لنگرود در مجلس با یادآوری اینکه هفته گذشته با یک فروند از هواپیماهای شرکت سپاهان به گیلان سفر کرده است، تصریح کرد: قبل از پرواز با خلبان گفتگویی داشته که صحبت‌های مطرح شده گواهی بر نداشتن استانداردهای لازم در این نوع هواپیماها بوده است و خلبان نسبت به انجام پرواز با هواپیمای 140 ابراز نگرانی کرده است.

وی ادامه داد: با این وضعیت ما منتظر وقوع چنین حادثه‌ای بودیم و برای سازمان هواپیمایی متاسفیم که از هواپیماهای بدون استاندارد برای جابجایی مردم استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در این رابطه تذکری کتبی به مسئولان سازمان هواپیمایی اعلام کرده است، تصریح کرد: باید جلوی پرواز با هواپیماهای 140 گرفته شود و وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی و حتی کمیسیون عمران مجلس باید در این رابطه پاسخگو باشند.

لاهوتی گفت: در 4 سال گذشته 2 بازدید از کارخانه تولید هواپیمای 140 داشتیم و سوالی که وجود دارد این است که چرا وقتی در پروزاهای آزمایشی هواپیمایی دچار حادثه می شود و سقوط می‌کند دوباره به کار گرفته می شود که سازمان هواپیمایی باید به این سوال پاسخ شفاف دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده نکند صنعت هواپیمایی کشور که دچار بحران شده است بهبود و پیشرفتی پیدا نخواهد کرد.

گفتنی است؛ صبح امروز یک فروند هواپیمای مسافری سپاهان از نوع آنتونف۱۴۰ که از مهرآباد به سمت طبس در حال پرواز بود در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین