آفتابنیوز : آفتاب: این همان موضوعی است که طرح امر به معروف و نهی از منکر در بخش مربوط به گردشگران خارجی، انگشت روی آن گذاشته است.
با آن که نصرالله پژمان فر - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی (یعنی همان جایی که این روزها درحال بررسی طرح «امر به معروف و نهی از منکر» است و بند ویژه ای که به گردشگران خارجی اختصاص دارد) اعتقاد دارد: «کسانی که از خارج می آیند بعضا بسیار بیشتر از هنجارشکنان داخل کشور ما، این ضوابط را (قوانین اسلامی) را رعایت می کنند.»
مرتضی میرباقری - قائم مقام وزیر کشور در حوزه امور اجتماعی و فرهنگی نیز معتقد است: «گردشگران خارجی به ضوابط جمهوری اسلامی احترام می گذارند و نیازی به امر به معروف وجود ندارد»؛ اما ظاهرا باز ضرورتی در نمایندگان مجلس احساس شده که گردشگران خارجی را از طرح امر به معروف و نهی از منکر مبرا ندانند.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با آن که در ارتباطی مستقیم با این موضوع قرار دارد؛ اما تا به حال هیچ مقامی از این سازمان درباره ی طرح امر به معروف و نهی از منکر گردشگران، اعلام موضع و یا اظهارنظری نکرده است، شاید دلیل اش حساسیت هایی باشد که موضوع این طرح دارد و مسوولان را مجاب می کند، چراغ خاموش در برابرش حرکت کنند.
پس از آن که معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از پاسخ دادن به این موضوع شانه خالی کرد، نوبت معاون گردشگری می رسد که سکوت مقامات این سازمان را درباره ی طرح امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی به رخ بکشد، سکوتی که شاید نشان دهنده ی موضع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به این طرح باشد و یا شاید هم تمایل نداشتن مسوولان این سازمان را به رسانه ای شدن اقدامات شان، نشان می دهد؟
مرتضی رحمانی موحد - معاون گردشگری کشور - از جمله مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که اصولا سخت با رسانه ها گفت وگو می کند، این بار نیز در پاسخ به اعلام موضع و نظرش درباره ی طرح «امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی»، ترجیح داد، سکوت اختیار کند و پاسخ دادن به این سوال و اقدامات سازمان را در مجلس درباره ی این طرح به آینده موکول کند.
سکوت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره ی طرح امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی، آن هم درحالی که نمایندگان مجلس تا به حال نسبت به جزییات این طرح شفاف سازی نکرده اند، نوعی نگرانی را در میان فعالان گردشگری ایجاد کرده که مبادا ارتعاشات تبلیغات کاذب این طرح در رسانه های خارجی، موج مثبت ایجاد شده در میان گردشگران خارجی نسبت به ایران را مختل کند. چه بسا که محمدحسن کرمانی - رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران - در مراسم اعلام برنامه های ایران برای نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته، این تذکر را داد که «بعضی از فضاهای ایجاد شده در کشور، مثل ایستگاه امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی و یا تفکیک جنسیتی به صنعت گردشگری آسیب می رساند و سازمان باید جدی این مسائل را پیگیری کند تا از دادن پالس های منفی و بی خاصیت که هیچ اثری جز آسیب رساندن به این صنعت ندارد، جلوگیری شود.»
به گزاش سنا، فراموش نشود که با سرکار آمدن دولت «تدبیر و امید» در گردشگری خارجی ایران به واسطه ی دیپلماسی لبخند، تغییراتی حاصل و باعث شد، گردشگرانی که برای چند سال، ایران را از فهرست مقاصد خود که نه از ذهن خود خط زده بودند، بار دیگر به ایران سفر کنند و این، به سمبلی برای تحول در کشور و دولت تبدیل شده بود؛ اما ظاهرا برخی با تصویب چنین طرح هایی، قصد دارند آن سیاست های دولت را نشانه بگیرند.