کد خبر: ۲۵۶۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷

نخستین جراح قلب باز ایران دارفانی را وداع گفت

پرفسور دکتر جواد هیات از شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی، ادبی و دانشگاهی آذربایجان و نخستین جراح قلب باز ایران در سن 89 سالگی روز گذشته در شهر باکو دار فانی را وداع گفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پرفسور هیات، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی مدیر مسئول نشریه وارلیق را بر عهده داشت.

دکتر هیات از پزشکان و جراحان مجرب قلب کشورمان بود که در سال 1341 برای اولین بار توانست در ایران عمل جراحی قلب باز را انجام دهد و سپس در سال 1347 اولین عمل پیوند قلب را در تهران و اولین پیوند قلب سگ ها را در ایران با موفقیت به انجام رساند.

وی از سال 1342 به نمایندگی ایران در ˈانجمن بین المللی جراحیˈ و از سال 1362 به عضویت ˈآکادمی جراحی پاریسˈ انتخاب شد و تا هنگام فوت بیش از 25 مقاله و سخنرانی در کنگره های بین المللی جراحی به زبان های فرانسه و انگلیسی داشته است.

دکتر هیات در فاصله سال های 1343 تا 1355 مجله دانش پزشکی را منتشر می کرد.

پرفسور جواد هیات در فعالیت های فرهنگی و ادبی نیز مشهور بود و مطالعات گسترده ای در ترک شناسی و فلسفه و اسلام شناسی داشت.

این چهره برجسته آذربایجان بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی مجله وارلیق را به زبان های ترکی و فارسی منتشر کرد و در زمینه ترکولوژی بیش از یکصد مقاله در این مجله نوشت.

جواد هیات فرزند علی هیات رئیس سابق دیوان کشور بود که در سال 1304 در تبریز به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دو سال اول رشته پزشکی را در ایران گذراند و سپس به استانبول رفت و پس از اخذ دکترای پزشکی دوره تخصصی جراحی را در استانبول و پاریس به پایان رساند و در سال 1331 به ایران بازگشت.

وی روز گذشته در بیمارستانی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان دار فانی را وداع گفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین