کد خبر: ۲۵۶۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

روز جهانی چپ دست‌ها

چپ دست بودن نه فقط در ايران بلکه در بيشتر کشورها چندان پذيرفته نبود و در آغاز حتي از آن به عنوان عامل نحوست و همکاران شيطان و جادوگري نام برده مي شد که البته آخري را به دليل انجام کارهاي خارق العاده اي که ديگران قادر به انجام آن نبودند پر بيراه نگفته اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاري آريا، اما با اين ديدگاه منفي و خرافه، زندگي براي اين گروه 10 درصدي از جامعه چندان راحت نبود و بعضا براي اجتناب از چنين مشکلاتي، فرد مجبور بود خود را با استاندارد هاي اکثريت جامعه هماهنگ نشان دهد و اين هم رنگ شدن کار چندان آساني هم نبود.
اگوست سال 1976 انجمن چپ دست هاي دنيا در آمريکا اعلام موجوديت کرد، آن روز را بر سرکار نرفتند و به توليدکردن و فروختن محصولات مخصوص افراد چپ دست پرداختند.

آنها پس از مدتي براي مبارزه با خرافه هاي موجود در اين باب، مجله اي مخصوص چپ دست ها منتشر کردند و سعي داشتند جامعه را متوجه نا عدالتي و متفاوت انگاري کنند.

اين گروه توانست 13 اگوست 1992 روز بين المللي چپ دستها را جهاني کند. در بسياري از کشورها از جمله آمريکا و انگليس مراسمي بزرگ و رسمي تدارک ديده شد و همچنين نگاه متفاوت رسانه ها به اين رخداد، آن را در افقي گسترده تر قرار داد.

فعاليت هايي که انجمن چپ دست ها سعي در انجام آن داشتند، تأثير بسياري در تغيير نگرش مردم به اين پديده کاملا طبيعي داشت. وجود نگاه منفي به اين موضوع، براي بسياري از خانواده ها دردسر بزرگي بود.

معلمي که بر سر کلاس درس، شاگرد چپ دست خود را مجبور به نوشتن با دست راست مي کند ولي پس از يک سال عذاب و سختي براي وي روشن مي شود که در اشتباه بوده است، سبب مشکل بزرگي گرديده است زيرا خطي که در سال قبل دليل بر برتري و مايه مباهات آن شاگرد بود، به خطي ناموزون تبديل گشته و علاقه او از بين رفته است.

وقتي که راست دست ها مجبور شوند فقط يک روز تمام کارهاي خود را با دست چپ انجام دهند و يا آنها را مجبور به استفاده از چاقو، قيچي و ...... با دست چپ بکنيم، مي توان گوشه اي از بي توجهي به اين گروه 10 درصدي جامعه را نمايان کرد.

انجمن چپ دست ها در طول اين سال ها تمامي سعي خود را کردند تا ديدگاه مردم را نسبت به خودشان عوض کنند و آنها از محدوديت هايي که اين گروه در زندگي دارند آگاه سازند.

در بعضي از کشورها نيز فروشگاه هايي مختص افراد چپ دست وجود دارد.

بر کسي پوشيده نيست که اقليت ها هميشه از دو نوع محدوديت در رنج هستند، يکي رنج در اقليت بودن و ديگري رنج برخورد گروه اکثريت. اين طيف پس از عبور از بحران متفاوت ديده شدن منفي امروز با نعمت جدا ديده شدن از نوع مثبت آن روبرو هستند.

ميانگين انسان هاي موفق در جامعه چپ دست ها در مقايسه با جمعيت راست دست ها بسيار بيشتر و چشمگيرتر است. شخصيت هايي همچون کلينتون، اوباما، شاهزاده ويليام وليعهد بريتانيا و بسياري از نويسندگان و موسيقيدانان و دانشمندان برجسته جهان از ميان چپ دست ها هستند.
چهار نفر از ميان شش رئيس جمهور اخير آمريکا، چپ دست بودند و آخرين هم آقاي اوباماست، از هر چهار فضانورد سفينه آپولو، يک نفر چپ دست بود، از هر پنج نفر طراح اوليه کامپيوترهاي مکينتاش، چهار نفر چپ دست بودند.

با توجه به اينکه آنها فقط ده درصد جامعه را تشکيل مي دهند، با دقت به اين آمار ها بنگريد تا ببينيد چه تفاوت معنا داري مستتر است.

در ميان بيشتر دو قلو ها شانس چپ دست شدن يکي از آنها بسيار بالاست و امروزه بر علم معلوم گشته است که چپ دست ها کمتر به اسکيزوفرني مبتلا مي شوند، اگر چه دليل آن هنوز عيان نشده است.

در دانشگاه کارديف در روزي که اين دانشگاه روز ملي چپ دست ها را جشن گرفته بود، با يکي از چپ دست هاي موفق که پزشک ايراني و استاد دانشکده داروسازي دانشگاه کارديف انگلستان بود، همکلام شدم و جمله اي زيبا که نمي دانم از خودشان بود يا نقل قول از ديگري کردند را در ذهن دارم : من ياد گرفته ام که نمي توانم همان نمي خواهم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین