کد خبر: ۲۵۶۸۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به کناره‌گیری نوری المالکی

کناره‌گیری نوری المالکی به‌نفع حیدر العبادی واکنش‌هایی در داخل و خارج از عراق به‌دنبال داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش تسنیم به نقل از شبکه السومریه، جان کری وزیر خارجه آمریکا در واکنش به کناره‌گیری نوری المالکی از قدرت اعلام کرد: ما از این تصمیم مهم و شرافتمندانه نوری المالکی در حمایت از حیدر العبادی نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه تمجید می‌کنیم و این تصمیم زمینه را برای انتقال تاریخی و مسالمت ‌آمیز قدرت در عراق فراهم می‌آورد.

کاخ سفید نیز از تصمیم روز پنج‌شنبه نوری مالکی مبنی بر کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری در عراق و حمایت از جانشین خود «حیدر العبادی» استقبال و این تصمیم را «گام مهم دیگر رو به جلو در جهت اتحاد» کشوری ارزیابی کرد که با تهدید گروه‌های تروریستی مواجه شده است.

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «کناره‌گیری مالکی گامی مهم و رو به جلو است و ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم این اقدام، عراق را به مسیر دیگری سوق دهد و ملت این کشور را در رویارویی با تهدید گروه (تروریستی) داعش متحد و یک‌پارچه سازد».

رایس همچنین از حمایت‌های «همه کشورهای جهان» از انتصاب «حیدر العبادی» نخست‌وزیر جدید عراق استقبال کرد.

«بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد از تصمیم نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق مبنی بر کناره‌گیری و نیز تعهد وی به حمایت از «حیدر العبادی» جانشین خود استقبال کرد.

در بیانیه دفتر دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت فراگیر در عراق تأکید شده و آمده است: «بان امیدوار است یک دولت جامع و فراگیر در عراق به‌زودی تشکیل شود».

«نیکلای ملادینف» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق نیز اعلام کرد: تصمیم آقای مالکی در هموار کردن تشکیل دولت جدید و تسریع در این روند، گواه بر پایبندی به روند دموکراسی و قانون اساسی و کهنه‌کاری است. این تصمیم در انتقال مسالمت آمیز قدرت در کشوری که از خونریزی و خشونت رنج می‌برد نقش به‌سزایی دارد. وی از همه گروه‌های سیاسی در پارلمان و ملت عراق خواست که در راستای وحدت کشور و مقابله با چالش‌هایی مانند ترویسم، طایفه‌گری و دودستگی حرکت کنند.

ملادینف افزود: از نوری المالکی به‌خاطر حمایت مستمر از سازمان ملل در طول سالهای گذشته قدردانی می‌کنم.

«عبدالحسین الموسوی» عضو حزب فضیلت عراق گفت: گروه‌های سیاسی باید از توافق به وجود آمده کنونی برای حل همه مشکلات میان آنها نهایت استفاده را ببرند و تجارب تلخ گذشته که عراق را به وضعیت کنونی گرفتار کرده است پرهیز کنند.

وی افزود: همه باید به‌دنبال موفقیت روند سیاسی باشند. گفت‌وگو باید در سرلوحه امور قرار گیرد و از محور بندهای سیاسی باید پرهیز شود زیرا به‌زیان عراق است.

در همین حال «احمد جمال» سخنگوی جریان اصلاح ملی به‌رهبری ابراهیم الجعفری نیز تصمیم نوری المالکی در کناره‌گیری به‌نفع حیدر العبادی را گامی در مسیر هموار کردن تشکیل کابینه آینده توصیف کرد و آن را تصمیمی شجاعانه خواند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین