کد خبر: ۲۵۷۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۶

طرح استیضاح فرجی دانا شتابزده بود/ بزرگنمایی علیه وزیر علوم

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها بیان اینکه اصل پرسش و استیضاح نظارت نمایندگان بر تخلفات است، گفت: مجلس باید به جای رفتار شتابزده از فرجی دانا دعوت و از او تقدیر کند، چرا که وی از بروز تخلفات و پادگانی شدن دانشگاه ها جلوگیری کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت الاسلام «محسن رهامی» سه شنبه در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا به تشریح دیدگاه های خود در باره رضا فرجی دانا ، جایگاه علمی و سیاسی او و آنچه که تصمیم شتاب زده نمایندگان عنوان کرد، پرداخت .

وی ابتدا توضیحی درباره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها داد و گفت : انجمن اسلامی مدرسین سال 1362 و از زمان حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد و بیش از 30 سال سابقه فعالیت دارد و در هر دوره عملکرد دولت ها و وزرا را به خصوص وزارت علوم و دانشگاه ها را رصد و بررسی می کند.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین اظهار داشت: این انجمن به عنوان تشکل علمی، صنفی و دانشگاهی عملکرد فرجی دانا را بررسی کرده است. در واقع ما تشکلی هستیم که هیچ ربطی به دولت روحانی یا خاتمی نداریم. 

وی افزود: در جلسات اخیر انجمن اسلامی مدرسین عملکرد وزارت علوم در کمتر از 10 ماه فعالیت فرجی دانا به عنوان وزیر علوم در موارد مختلف از جمله ایجاد آرامش در دانشگاه ها، برگرداندن فضای علمی و دوری از سیاسی کاری حاکم در گذشته، فضای عمومی ایجاد شده، مواجهه با انتقادهای صورت گرفته و رتبه علمی و مدارک موجود بررسی و نسبت به گذشته مقایسه شد. 

وی ادامه داد: برای مثال در دانشگاه تهران، رییس قبلی استادیار بوده و در زمان مدیریت دانشگاه ارتقا پیدا کرد و بدون نظرخواهی از وزارت اطلاعات فردی به عنوان رییس دانشگاه تهران منصوب شد اما در دوره فرجی دانا از 2 هزار استاد نظرخواهی صورت گرفت. 



**بازگرداندن نشاط و امید به دانشگاه 

وی اضافه کرد: این در حالی بود که وزیر علوم می توانست شخصا فردی را به عنوان سرپرست منصوب کند و قانون او را مجبور به نظرخواهی نکرده بود یکی از نقاط قوت فرجی دانا کار جمعی بوده که نشاط و امید را به دانشگاه بازگردانده ، این موضوع شعار نیست .

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین اظهار داشت: فرجی دانا از بین 4 - 5 نفری که در نظرخواهی برای ریاست دانشگاه تهران رتبه های برتر را بدست آوردند یک نفر را به عنوان سرپرست انتخاب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرده است.

حجت الاسلام رهامی افزود: مقایسه فردی که توسط فرجی دانا به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب شده نسبت به فردی که قبلا رییس این دانشگاه بوده نشان می دهد فرد مورد نظر فرجی دانا به لحاظ علمی استاد تمام و ممتاز دانشگاه است و این موضوع در سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه شیراز، قزوین، مشهد نیز مشاهده می شود اما در دولت قبلی چنین نبود. 

وی خاطر نشان کرد: فرجی دانا فارغ از اینکه خود از نظر علمی از نخبگان جامعه علمی محسوب می شود، تلاش کرده همکارانش را نیز از بین نخبگان انتخاب کند و از سیاسی کاری فاصله بگیرند. از این نظر نیز موفقیت فرجی دانا بسیار زیاد بوده است.



** نمایندگان شتاب زده عمل کردند

حجت الاسلام رهامی گفت: فرجی دانا از خانواده مذهبی، ریشه دار و شناخته شده ای در قم برخاسته است. نمایندگانی که استیضاح وی را امضا کردند حرکتی شتاب زده و با عجله انجام داده و زمانی برای بررسی نداشتند.

وی با بیان اینکه نمایندگان استیضاح کننده در حالی به مواردی درباره بازگشت استادان اخراجی اشاره کردند که چنین اتفاقی رخ نداده است، افزود: طبق بررسی های انجمن اسلامی مدرسین 8 نفر از استادانی که در گذشته با احکامی مواجه بوده و اخراجی نبودند ، با رای دیوان عدالت اداری به کار خود بازگشته اند که این موضوع روال عادی محسوب می شود.

وی ادامه داد: برای مثال فردی در هیات بدوی مشمول رای شده و هیات تجدید نظر رای هیات بدوی را شکسته است که این موضوع به دوره احمدی ن‍ژاد یا فرجی دانا ارتباطی ندارد.



** طرح موضوع بازگشت استادان اخراجی بزرگ نمایی و جوسازی بیرونی است 

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از استادان توسط وزارت علوم خارج از روال قانونی بازنگشته اند، تصریح کرد: طرح این موضوع نوعی بزرگ نمایی و جوسازی بیرونی است.

حجت الاسلام رهامی اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت روحانی تخلف های صورت گرفته در دولت های گذشته مانند بورسیه های غیرقانونی به تدریج آشکار شد. 

وی با بیان اینکه بخشی از این تخلف ها توسط مسوولان دوره احمدی ن‍ژاد بود، افزود: بخش دیگری نیز به برخی نمایندگان یا وابستگان آنها بازمی گردد. ضمن اینکه اگر فرجی دانا در راس وزارت علوم باشد فضای سیاسی به تدریج به نیروهای معتدل و اصلاح طلب متمایل می شود و آقایان احساس می کنند که پایگاه های خودشان که یکی از آنها دانشگاه ها است از دست می دهند.



** دوران احمدی ن‍ژاد و تبدیل دانشگاه تهران به پادگان

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین تصریح کرد: دانشگاه تهران را در دوران احمدی نژاد به پادگان تبدیل کرده بودند. استادی که مطابق نظر آنها عمل نمی کرد را یا بازنشسته یا از تدریس محروم کردند و تعداد کثیری از استادان قدیم دانشگاه تهران از دانشگاه خارج شدند. 

حجت الاسلام رهامی با بیان اینکه در دانشگاه علامه طباطبایی نیز وضع به مراتب بدتر شده بود، افزود: در این شرایط به طور فله ای هیات علمی وارد کردند. 

وی ادامه داد: بین 50 تا 100 نفر عضو هیات علمی که مراحل گزینش و دوره آموزشی را نگذرانده بودند به عنوان عضو هیات علمی وارد کردند و دانشگاه صد در صد به حیاط خلوت آنها تبدیل شد. 

وی اضافه کرد: مسوولان دولت قبلی در مکان هایی مانند دانشکده حقوق دانشگاه تهران دور مدار بسته گذاشتند و این فضای علمی را شبیه پادگان کردند. اگر فردی هم با آنها راه نمی آمد اخراج یا ستاره دار می شد. مسوولان قبلی فضای اینچنینی ایجاد کردند که این فضا اکنون در حال باز شدن است. 



** دانشجوی ستاره دار حق شکایت دارد

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین با اشاره به آنچه به عنوان بازگشت دانشجویان ستاره مطرح شده است، گفت: اگر فردی به هر دلیلی از ورود به دانشگاه محروم شود حق دارد که در مورد قانونی بودن یا نبودن محرومیت خود شکایت کند.

رهامی افزود: فرجی دانا رسما از طریق معاونت امور مجلس ریاست جمهوری تقاضا کرده تا نمایندگان مجلس شفاف اعلام کنند که او چه کسی را برگردانده است، چرا که آنها تاکنون حتی یک مورد را هم اعلام نکرده اند. شتابزدگی نمایندگان به آنها فرصت نداده تا بررسی کنند کدام مدیر منصوب شده صلاحیت ندارد.

وی در ادامه با طرح دو پرسش گفت: حضور جعفر توفیقی که چند دوره وزیر و معاون وزیر بوده و از نخبگان علمی کشور محسوب می شود به عنوان مشاور وزیر علوم از نظر قانونی چه ضرری دارد؟ چرا میلی منفرد که پیشتر به مجلس معرفی شد و بیش از 100 رای از نماندگان مجلس کنونی کسب کرد و نزدیک به 25 سال سابق کار مدیریت آموزش عالی دارد نباید معاون آموزشی وزیر علوم باشد؟ 

حجت الاسلام رهامی تصریح کرد: اینکه نباید میلی منفرد در وزارت علوم مسوولیت داشته باشد دخالت قوه مقننه در کار قوه مجریه است. من هم زمانی که نماینده مجلس بودم، در دوره های اول و دوم نمایندگی استیضاح هم امضا کردم اما کار ما بر این اساس بود که پس از بررسی موضوعی ابتدا از وزیر سوال می کردیم و اگر موضوع حل نمی شد بحث استیضاح مطرح می شد. 

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: اصل سوال و استیضاح نظارت بر تخلفات است. مجلس باید از فرجی دانا دعوت و از او تقدیر کند، چرا که وی از تخلفات و اینکه دانشگاه ها تبدیل به مدرسه شود جلوگیری کرده است.



** افت علمی، میراث دولت قبلی 

حجت الاسلام رهامی افزود: آنچه روزنامه کیهان روز گذشته درباره افت علمی اعلام کرد در تایید ضعف دانشگاه ها در سال های گذشته است، چرا که این افت علمی به مدت زمان کوتاه 10 ماه بازنمی گردد. 

وی ادامه داد: این موضوع مشخص می کند که در 8 سال گذشته شخم زده شده است و اکنون خروجی آن تیتر روز دوشنبه روزنامه کیهان بود.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: مدت زمان طی شده برای چاپ مقالات علمی در مجلات بین یک تا دو سال به طول می انجامد و در کمتر از 10 ماه مقاله به چاپ نمی رسد. اگر اکنون تعداد مقالات علمی کاهش یافته مشخص می شود که در این 8 سال کار نشده است. 

حجت الاسلام رهامی گفت: وقتی وزیر علوم وقت یا رییس بزرگترین دانشگاه کشور استادیار دانشگاه بوده و روی مدرک او نیز بحث وجود داشته و تمام عزل و نصب ها بر اساس حب و بعض های سیاسی بوده مشخص است که دانشگاه شخم زده شده است.

وی با بیان اینکه فرجی دانا و روحانی تلاش می کنند وضعیت را اصلاح کنند، افزود: این اصلاح بازگرداندن جایگاه دانشگاهیان و هیات علمی است و اینکه 2 هزار عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم حداقل به اندازه درصدی از یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم مسوولان وزارت علوم نه تنها باید از استادان دانشگاه نظرخواهی کنند، بلکه نظرات کارمندان و دانشجویان دانشگاه نیز جویا شوند. 

وی اضافه کرد: البته این موضوع به معنی تعیین رییس توسط آنها نیست و وقتی از مجموع 2 هزار استاد دانشگاه 5 تا 10 نفر بالاترین رای را می آورند وزیر با توجه به اختیارات قانونی خود یک نفر را انتخاب می کند.



** نظرخواهی نقطه قوت فرجی داناست 

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین تصریح کرد: در حالی که موضوع نظرخواهی باید به عنوان نقطه قوت فرجی دانا لحاظ شود در مجلس به عنوان نقطه ضعف وی تلقی شده است. 

حجت الاسلام رهامی افزود: حتی شنیده ام که برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با این روش مخالفت و اعلام کردند که این موضوع اعتبار شورا زیر سوال می برد؛ در صورتی که چنین نیست و اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی در تایید با رد افراد پیشنهادی باقی است.

وی ادامه داد: در حالی که فرجی دانا در حال طی مراحل قانونی و ارزشی است، سیاسی کاری مجال ارزیابی علمی و تحقیق را به استیضاح کنندگان نداده است. 

وی اضافه کرد: اگر تعداد مقالات کم بوده آقایان بگویند این مقالات چه زمانی نگارش شده است. اگر در دروه اول احمدی نژاد تعداد مقالات علمی بالا بوده، محصول فعالیت های دولت خاتمی بوده است. 

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین با بیان اینکه فعالیت علمی به گونه ای نیست که امروز بکاریم و فردا برداشت کنیم، گفت: اکنون شتابزدگی برخی، بی دقتی و دیدگاه های سیاسی بر نمایندگان مجلس غلبه پیدا کرده و مجلس تصور می کند چون اختیار قانونی عزل و نصب با توجه به استیضاح دارد هر کار خواست می تواند با دولت انجام دهد. 

حجت الاسلام رهامی افزود: چه خوب است که پس از مقایسه تعداد سوال های مجلس کنونی از مدت یکسال فعالیت دولت روحانی شده با 8 سال دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، حجم تخلفات و اختلاس های کلان دوره احمدی ن‍ژاد و روحانی نیز مقایسه شود. 

وی ادامه داد: مجلس کنونی در دوره دولت قبلی قوانینی به تصویب می رساند و احمدی ن‍ژاد اجرا نمی کرد تا آنجا که لاریجانی در نامه ای اعلام کرده که برخی ابلاغیه ها و مصوبه ها خلاف قانون است و کار به قوه قضاییه نیز کشیده شد و باز هم گوش قوه مقننه بدهکار نبود. 

وی اضافه کرد: مجلس در آنجا با نادیده گرفتن تخلفات از کنار مسایل می گذشت اما اکنون با وزیری که در حال کار کردن است و هر روز باید او را تشویق کنند چنین برخورد می شود. به خصوص اینکه دانشگاه احتیاج به فضای آرامش دارد.

استاد دانشگاه تهران گفت: دانشگاه سال گذشته را با ایستادگی مجلس مقابل رای میلی منفرد با سرپرستی آغاز کرد و امسال هم با فضای موجود دانشگاه را متزلزل کردند. 

حجت الاسلام رهامی با بیان اینکه استیضاح وزیر علوم برای نخستین بار در تاریخ ایران صورت گرفته است، گفت: این در حالی است که دولت ها همیشه از دانشگاه حمایت می کنند. 

وی افزود: ما نمی گوییم مشکلی وجود ندارد اما تلاش برای رفع مشکلات باید با برگزاری نشست ها و حضور نمایندگان در دانشگاه ها صورت گیرد و استیضاح چیزی جز سرخوردگی برای مملکت ندارد.



** مجلس با دولت همراهی کند 

وی با بیان اینکه مجلس نماد حضور ملت است و انتظار داریم با دولت به خصوص وزارت علوم مدارا و همراهی کنند، ادامه داد: ما باید به مجلس احترام بگذاریم و فرجی دانا هم به مجلس احترام می گذارد به طوری که همایش روز گذشته (دوشنبه) بررسی عملکرد وزارت علوم با هدف ایجاد حسن نیت با مجلس به درخواست وزارت علوم به زمان دیگری موکول شد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین تصریح کرد: روحانی در سخنرانی های انتخاباتی خود با مردم مسایل و وعده هایی مطرح کرد که میثاق بین رییس جمهور و ملت محسوب می شود و رییس جمهوری نمی تواند از میثاق خود دست بردارد. 

حجت الاسلام رهامی افزود: این موضوع قائم به شخص نیست و ممکن است امروز فرجی دانا و فردا فردی دیگری به عنوان وزیر علوم فعالیت کند، اما نباید تاثیری در روند امور وزارت علوم، دانشگاه و دولت بگذارد. قرار نیست اگر وزیر دیگری بیاید بورسیه های غیرقانونی را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: در حالی که در برخی رشته ها دهها نفر فارغ التحصیل وارسته و با معدل بسیار خوب در رشته های مختلف پشت در دانشگاه ها مانده اند، تعدادی با واسطه و پارتی بازی و رفیق بازی در جاهای مختلف وارد شدند. 

وی اضافه کرد: این موضوع مانند فعالیت سپاه دانش در زمان قبل از انقلاب بود که افراد سرباز را به روستاها می فرستادند. احمدی نژاد سپاه دانش را به دانشگاه ها فرستاد و دانشگاه ها را تبدیل به مدارس روستایی کرده است که این رویه باید اصلاح شود. 

وی تصریح کرد: ملت ما از روحانی می خواهند رویه نادرست اصلاح شود و اگر روحانی هم کوتاه بیاید ملت کوتاه نخواهد آمد.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با اشاره به صدور بیانیه این انجمن در حمایت از فرجی دانا اظهار داشت: این بیانیه تاکنون به امضای حدود 3 هزار نفر از اساتید دانشگاه رسیده است.

مجلس شورای اسلامی سه شنبه 21 مرداد پس از ماه ها کشمکش، تقاضای استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را با 51 امضا اعلام وصول کرد و قرار است فردا (چهارشنبه) در این خصوص تشکیل جلسه دهد.

گفت و گو از: سعید صادقی مقدم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین