کد خبر: ۲۵۷۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰

معاون وزیر راه: عمر هواپیماهای کشور بالای ۲۰ سال است/عامل انسانی علت بروز بیش از ۹۰درصد حوادث هوایی

معاون وزیر راه میانگین عمر هواپیماهای کشور را بالای ۲۰ سال عنوان و اعلام کرد: طی ۱۰۰ سال ۲۰۰۰ ایرانی در سوانح هوایی جان باختند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: احمد مجیدی در نشست آموزشی مدیریت سوانح هوایی که امروز، چهارشنبه، در استانداری کرمانشاه برگزار شد، مهم‌ترین مشکل مدیریت بحران حال حاضر کشور را مدیران کشور عنوان و تصریح کرد: متاسفانه مدیران ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که حادثه ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد و همین موجب شده نتوان به درستی این باور که حادثه ممکن است برای هر کسی و در هر زمان و مکانی اتفاق بیفتد را به مردم منتقل کرد.

وی تاکید کرد: چنانچه این باور در مدیران ایجاد شود قطعا با جدیت بیشتری در جهت پیشگیری از حوادث گام برداشته و با اقدامات خود موجب می‌شدند تا در زمان حادثه کمترین خسارت مالی و جانی را داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بلاخیز خواندن ایران اظهار کرد: این مسئله را باید بپذیریم که علاوه بر بلایای طبیعی، با حوادث انسان ساز بزرگی نیز در کشور مواجه هستیم.

مجیدی به سانحه هوایی اخیر کشور اشاره کرد و افزود: در این حادثه ۳۹ نفر از هموطنانمان را از دست دادیم و التهاب و نگرانی بسیاری از آن سانحه در کشور ایجاد شد، در حالیکه در همان روز ۶۱ نفر از دیگر هموطنانمان را در تصادفات جاده‌ای کشور از دست دادیم اما کسی از این مسئله ابراز نگرانی نکرد!

مجیدی اظهار کرد: مدیران ما باید برای حوادث طبیعی و انسان ساز برنامه‌ریزی کرده و خود را برای پیشگیری و مواجهه با آن‌ها آماده کنند تا بروز حوادث کمترین تلفات و نیز کمترین تبعات اجتماعی و شاید سیاسی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تجربیات مدیران کشور در حوادث مختلف مکتوب نشده و تنها سینه به سینه منتقل می‌شود، بر لزوم ثبت این تجریبات تاکید و اظهار کرد: تجربیات هر حادثه‌ای متفاوت است و ثبت آن‌ها می‌تواند در حوادثی که مشابهت بیشتری داشته مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در بحث مدیریت سوانح هوایی با اشاره به انجام اولین پرواز هوایی در ایران در سال ۱۲۹۲ اظهار کرد: از آن زمان تاکنون ۲۱۲۷ نفر در کشور جان خود را در سوانح هوایی نظامی و غیر نظامی از دست داده‌اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۹۷۷ نفر در سوانح هواپیماهای مسافربری، ۸۶۰ نفر در حوادث هواپیماها و بالگردهای نظامی و ۲۹۰ نفر نیز در انفجار هواپیمای مسافربری توسط ناو جنگی «وینسنت» آمریکا جان خود را از دست دادند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار تلفات سوانح هوایی در مقابل آمار فوتی‌های تصادفات جاده‌ای بسیار کم است.

مجیدی با اشاره به انجام ۵۳۸ هزار و ۶۸۳ نشست و برخاست هواپیماها در کشور در سال ۱۳۹۱ عنوان کرد: تعداد حوادث هوایی سال ۱۳۹۱ نسبت به این تعداد بسیار ناچیز است.

وی اظهار کرد: در حالی ایران را یک کشور حادثه خیز هوایی می‌دانند که بیشترین حوادث هوایی در کشور آمریکا اتفاق می‌افتد اما به دلیل داشتن تعداد ۱۲ هزار فرودگاه و تعداد زیاد پروازها حوادث این کشور بازتاب کمی در جهان دارد.

مجیدی بهترین سال‌های کشور از نظر کاهش حوادث هوایی را سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۸ اعلام و تصریح کرد: در این زمان شرکت هواپیمایی ایران ایر تشکیل شد که رییس آن ریاست NGO شرکت‌های هواپیمایی دنیا (یاتا) را نیز بر عهده داشت.

وی تصریح کرد: با انقلاب ایران و آغاز تحریم‌ها مشکلات در زمینه حمل و نقل هوایی کشور آغاز شد که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت فروش هواپیماهای زیر ۱۵ سال ساخت به ایران اشاره کرد.

معاون وزیر راه با بیان اینکه ایران طی چند سال گذشته هشت فروند هواپیمای جدید خریداری شده است، عنوان کرد: از آنجا که این هواپیماها ساخت جدید هستند و کمتر از ۱۵ سال عمر دارند به دلیل تحریم به آن‌ها اجازه پرواز به خارج از کشور را نمی‌دهند.

مجیدی در ادامه خطای انسانی ناشی از هدایت هواپیما توسط خلبان و خدمه، نقص فنی هواپیما، نقص دستگاه‌های ناوبری، مدیریت و کارگروه ناوبری زمینی (مراقبت و استاندارد پرواز) و حوادث قهری را از جمله علل بروز سوانح هوایی عنوان کرد.

عامل انسانی علت بروز بیش از ۹۰ درصد حوادث هوایی

مجیدی عامل انسانی را علت بروز بیش از ۹۰ درصد حوادث هوایی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه این میزان در کشور ما بیشتر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از سیستم‌های کامپیوتری در هدایت هواپیما استفاده می‌شود، گفت: متاسفانه در بسیاری هواپیماهای کشور به دلیل قدیمی بودن، از مهندسین پرواز در کنترل هواپیما استفاده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی میانگین عمر هواپیماهای کشور را بالای ۲۰ سال اعلام و تصریح کرد: زمانی که با هواپیماهای قدیمی اقدام به پرواز می‌کنیم و هدایت آن را به انسان‌ها می‌سپاریم باید ریسک خطای انسانی و سقوط آن را نیز بپذیرم.

مجیدی از وجود ۸۹ فرودگاه قابل بهره‌برداری در کشور خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد بهره‌برداری و نگهداری ۵۴ فرودگاه در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور و بهره برداری و نگهداری ۳۵ فردگاه دیگر نیز در اختیار سایر ارگان‌ها از جمله شرکت پست و شرکت نفت است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هفت فرودگاه دیگر نیز در کشور در حال مطالعه و ساخت قرار دارد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به وجود ۳۶۵ موقعیت فرودگاهی در کشور عنوان کرد: از این موقعیت‌های فرودگاهی که در حال حاضر در اختیار فعالیت‌های کشاورزی کشور است می‌توان در مواقع اضطرار استفاده کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین