کد خبر: ۲۵۸۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴

ممنوعیت پالم در تمام لبنیات از اول مهر

رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به انتشار مطالب دروغین درباره مسائل مرتبط با غذا و دارو در شبکه های اجتماعی هشدار و گفت، دست دشمن در کار است. و از ممنوعیت استفاده از روغن پالم در تمام محصولات لبنی از اول مهر خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به انتشار مطالب دروغین درباره مسائل مرتبط با غذا و دارو در شبکه های اجتماعی هشدار و گفت، دست دشمن در کار است. و از ممنوعیت استفاده از روغن پالم در تمام محصولات لبنی از اول مهر خبر داد.
  به گزارش فارس، رسول دیناروند امروز در یک نشست خبری که در سازمان غذا و دارو تشریح عملکرد سازمان غذا و دارو در یکسال گذشته، گفت: سال گذشته در چنین زمانی نگرانی بزرگی در مسئولان اجرایی کشور در رابطه با تأمین دارو و بحران دارویی بود، صدها قلم کمبود دارویی داشتیم، با این‌حال مصوبات خوبی اتخاذ شد و پس از 100 روز حوزه طوفان‌زده دارو به ساحل آرامش رسید و کمبودها به حداقل‌ها کاهش یافت.

وی ادامه داد: نیمه اول امسال شرایط دارویی پایدار شد، ثبات را در حوزه دارو دیدیم و تنها دستگاهی که در کشور توانست کنترل قیمت دارو را به شدت اجرا کند، سازمان غذا و دارو بود و کمترین افزایش قیمت را در تجهیزات پزشکی و دارو داشته‌ایم.

وی از کاهش قیمت 200 قلم داروی وارداتی در 6 ماهه دوم سال خبر داد و گفت: حدود 30 درصد قیمت این داروها که برای بیماران خاص و صعب‌العلاج خواهد بود کاهش خواهد یافت و سیاست دوم ما که کنترل قیمت دارو است، تداوم خواهد یافت.

مطالب دروغ درباره غذا و دارو در شبکه های اجتماعی

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به حوزه غذا، گفت: واکنش رسانه‌ای مردم از نظر تأمین سلامتی غذا که به وزارت بهداشت وارد شد غنیمت است اما در این حوزه گاهی سوء استفاده‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیر رسمی می‌شود که از مردم سلب اعتماد می‌کند.

دیناروند ادامه داد: به نظر می‌رسد اینها تحقیقاتی است که پشت صحنه آن دشمنان ملت قرار دارند و هر روز شایعه‌ای می‌آید که بارها آن را تکذیب کرده‌ایم اما در گوشه و کنار مردم را نگران می‌کند؛ باید تأکید کنم هر فرآورده‌ای تحت نظارت، تولید و وارد بازار می‌شود و اگر موردی تقلبی وجود داشته باشد نباید آن را به تمام محصولات تعمیم داد.

وی در مورد وضعیت سلامت برنج‌های وارداتی گفت: برنج‌هایی که مجوز برای واردات دارند باید از نوع داخلی تفکیک شوند و برخلاف چای که اجازه مخلوط شدن با وارداتی‌ها را دارد در برنج امکانپذیر نیست حتی برندهای داخلی باید شناسنامه‌دار شوند.

دیناروند گفت: ضوابط فنی واردات برنج امسال 20 درصد سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود و حتی اگر صادرکنندگان خارجی و واردکنندگان داخلی برنج در تلاش برای کاهش این ضوابط باشند ما نمی‌پذیریم، بنابراین کیفیت برنج‌های وارداتی بهتر خواهند شد چرا که گواهی آزمایشگاه باید از مبداء داشته و در زمان توزیع آزمایش خواهند شد.

مذاکرات 5+1 به نفع داروی مورد نیاز مردم تمام شد

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با وضعیت تحریم دارویی گفت: برخلاف ادعای غرب که دارو تحریم نمی‌شود اما آسیب جدی دیدیم که به شدت وضعیتمان را سخت کرد اما به دنبال مذاکرات 1+5 مقداری شرایط دسترسی به ارز بهتر شد به طوری که شرایط آن با تعامل بانک مرکزی بهتر شده اما به حالت عادی بازنگشته است.

دیناروند گفت: البته هنوز برخی از شرکت‌های دارویی خارجی با ما وارد معامله نمی‌شوند البته این مشکل خودشان است و ما داروی مورد نیازمان را تأمین می کنیم. هفته گذشته نیز در نمایشگاه دارویی پاریس شرکتهای ایرانی حق ثبت نام و شرکت در آن را نداشتند.

افزایش فهرست داروهای پزشک خانواده

وی در مورد لیست داروی پزشک خانواده روستایی، گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و ایجاد بیمه روستایی، فهرستی از داروهایی را پزشکان عمومی  می‌توانستند تجویز کنند یا با بخش خصوصی قرارداد ببندند از 200 قلم به 350 قلم دارو افزایش یافته که هرچند در مراجعه اولیه به همه داروها نیاز نیست.

وی از بازنگری فهرست اولیه دارویی با بیمه‌ها خبر داد و گفت: در مورد داروی این بیماران 1100 میلیارد تومان تعهد وزارت بهداشت و 1250 میلیارد تومان تعهد بیمه است و پرداخت بیماران 400 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهم پرداختی برای بیماران کاهش جدی پیدا خواهد کرد.

دیناروند گفت: بیمه نیروهای مسلح نیز باید همچنان به تعهدات خود ادامه خواهد داد و مورد قبول نیست که بیمه‌ها در راستای تفاهمنامه جدید، تعهدات خود را کاهش دهند.

وی همچنین علاوه بر بیمه داروهای صعب‌العلاج و خاص از بیمه شدن داروهای بیماران مزمن خبر داد.

تورم 100 درصدی قیمت دارو در سال 92

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اتفاقی که سال 92 افتاد این بود که قیمت داروهای تولید داخل 60 درصد و قیمت داروهای وارداتی 100 درصد گران شد به همین دلیل با اصلاح قیمت داروهای زیان‌ده و اجرای سیاست ثبات و کاهش قیمت، تجربه سال گذشته تکرار نخواهد شد.

دیناروند در مورد مصرف روغن پالم در لبنیات گفت: روغن پالم که یک روغن خوراکی است مصرفش در مواردی دارای مجوز است. سیاست وزارت بهداشت این است که مصرف آن کاهش پیدا کند اما نمی‌توانیم بگوییم واردات آن کلاً ممنوع است بلکه با فرهنگ‌سازی باید مصرف فرآورده‌های پرچرب در مردم کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اما با این‌حال لبنیاتی که بدون مجوز روغن پالم را استفاده کرده‌اند شناسایی شده و با آنها برخورد کرده‌ایم. از ورود آنها به بازار جلوگیری شده است. از این اقلام نمونه برداری انجام می‌شود و نظارت‌ها به طور جدی ادامه دارد.

ممنوعیت استفاده از روغن پالم در تمام محصولات لبنی از اول مهر

دیناروند در مورد لبنیاتی که مجاز به استفاده از روغن پالم هستند، گفت: در جلسه‌ای که با تولیدکنندگان لبنی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به نفع لبنیات کشور نیست که تولید محصول را با چربی گیاهی داشته باشیم، بنابراین 8 نوع محصولی که مانند پنیر پروسس و بستی مجوز مصرف داشتند نیز پروانه‌هایشان اصلاح خواهند شد و از مهر اضافه شدن چربی بهر گونه محصول لبنی ممنوع می‌شود.

وی افزود: همه برندها بررسی شده و متخلفان شناسایی شده‌اند، تعداد این متخلفان نسبت به کل صنعت لبنی کم است. باید به مردم اطلاع دهیم که روغن پالم دیگر در شیر وجود ندارد، در ماست نمونه‌هایی از آن شناسایی شده که محدود بوده و در بازار نیستند و در پنیرهای پرچرب و خامه‌ای ممکن است در بازار وجود داشته باشند چرا که برخی از آنها مجوز دارند.

روغن پالم سم نیست

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: روغن پالم مانند سموم در برنج و محصولات دیگر نیست که سم باشد بلکه چون اسید چرب اشباع نشده دارد مضر است و مصرفش باید محدود شود.

وی از کاهش 300 هزار تنی واردات روغن پالم در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از 700 هزار تن روغن پالم وارد کشور شده است به طوری که 50 درصد روغن‌های مصرفی، روغن پالم بوده که امسال به 30 درصد می‌رسد.

پالم در روغن های سرخ کردنی وجود دارد

دیناروند گفت: روغن پالم در روغن‌های سرخ‌کردنی، شیرینی و شکلات صنعتی و سنتی، چیپس و غلات حجیم‌شده استفاده می‌شود.

وی افزود: در گذشته تمام این صنایع از روغن جامد هیدروژنه استفاده می‌کردند که با سیاست وزارت بهداشت، روغن پالم جایگزین آن شد که از نظر ما نسبت به روعن هیدروژنه مطلوب است و از آن مراقبت می‌کنیم که دوباره روغن جامد استفاده نشود چون خطرش بیشتر است اما مردم باید مصرف روغنشان را کم کنند اما انتظار نداشته باشند که ما مصروف روغن پالم آن را ممنوع کنیم.

وی گفت: کمیته‌ای در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است تا سقف چربی مجاز را در لبنیات تعیین کنند و این در حالی است که چربی‌های موجود در لبنیات هم‌اکنون استاندارد ملی و بین‌المللی را دارند اما می‌توان آنها را کاهش بدهیم.

وزارت بهداشت لبنیات سنتی را تأیید نمی‌کند

رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: مصرف لبنیات سنتی را به دلیل اینکه گفته می‌شود روغن پالم ندارد، توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه از جایی تهیه شود که مردم به آن اعتماد دارند؛ نظارت بر چنین صنفی بر عهده ما نیست و ما فقط در حد بهداشت محیط می‌توانیم ورود کنیم چرا که این لبنیان سنتی به خوبی کنترل کیفیت نمی‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین