کد خبر: ۲۵۸۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
بهرام جلالی پور نمایش نویس:

دولت روحانی ثبات را به جامعه فرهنگی بازگرداند

یک سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذرد. بسیاری از اهالی فرهنگ حالا که یکسال از عمر دولت گذشته است، دستاوردهای فرهنگی دولت یازدهم را مثبت دانسته و از آن استقبال می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: دکتر بهرام جلالی پور نویسنده و نمایش نامه نویس به دستاوردهای فرهنگی دولت یازدهم اشاره کرده و به «آفتاب» می‌گوید: «الان تقریبا یک سال است که از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد. اولین دستاورد مثبت فرهنگی دولت برگشتن ثبات به فضای هنری و فرهنگی جامعه است. در واقع گفتمان اعتدال زمینه ساز بازگشت ثبات نسبی به این حوزه بود و توانست تشنج را از جامعه هنری کشور دور کند.»

بهرام جلالی‌پور دکترای تئاتر دارد. به قلم او پیشتر آثاری چون «ریخت شناسی قصه های اساطیری و پهلوانی شاهنامه فردوسی منتشر شده است. او در ادامه به انتظارات جامعه هنری و فرهنگی از دولت یازدهم پرداخت و گفت: «هنرمندان به خصوص در حوزه تاتر معوقات مالی دارند که هنوز پرداخت نشده است. کمک های ناچیزی که زمان آن چند ماه به تاخیر افتاده است، سبب نارضایتی هنرمندان شده است. من بر این باورم که دولت یازدهم باید با حمایت از فعالیت های هنری چشم‌انداز تازه‌ای جدیدی در عرصه هنر بگشاید و فرصت‌های شغلی بیشتری را برای هنرمندان آماده کند.»

با وجود این نظرات و دغدغه‌های هنرمندان که بازتاب خود را در رسانه‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از گروه های تندرو مخالف فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. جلالی‌پور به مقایسه نگاه دولت فعلی و دولت محمود احمدی‌نژاد به هنر پرداخته می گوید: «این دولت بر خلاف  دولت قبلی از تنش و حواشی دوری می کند. این نگاه نقطه مقابل کسانی است که می کوشیدند با ایجاد موج در جامعه بر موج ها سوار شده و از آن بهره برداری کنند. این نگاه دولت به مسائل فرهنگی به سبب منش اعتدالی آن است. منشی که هم در نگاه موافقان و هم  در نگاه مخافان تاثیر مثبت خود را برجای نهاده است.»

با اینکه بسیاری از اهالی فرهنگ با سیاست‌های اعتدالی دولت یازدهم موافقند برخی ناظران سیاسی از نارضایتی گروه های تندرو از فعالیت های فرهنگی دولت خبر می دهند. جلالی پور به حمایت صنفی هنرمندان از دولت یازدهم اشاره کرده و می‌گوید: «متاسفانه در کشور ما فعالیت‌های صنفی آنچنان که باید پر رنگ نیست واصناف قدرت چانه زنی با قدرت را ندارند. در این شرایط  برخی‌ها نیز خیال شنیدن صدای اصناف را ندارند. در زمینه استیضاح وزیر علوم ما شاهد بودیم که علی رغم نظر مثبت جامعه دانشگاهی استیضاح وزیر علوم انجام شده و مجلس از وزیر مورد اعتماد دانشگاهیان حمایت نکرد. به نظر من پشتیبانی جامعه فرهنگی وهنری می تواند در ساختاری درست، شکل بارزتری به خود بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین