کد خبر: ۲۵۸۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹

بازتاب گسترده سفر ظریف در مطبوعات و رسانه های عراق

اظهارات ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه کشورمان در طول دیدارهای روز یکشنبه اش در بغداد، انعکاس وسیعی در مطبوعات و رسانه های امروز چاپ عراق داشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین محورهای خبری روز یکشنبه خبرگزاری ها سفر وزیر امورخارجه کشورمان به عراق بود؛ آن هم در کنار اخبار مهم جنگ و مجادلات سیاسی در آستانه تشکیل دولت جدید و برای روز دوشنبه صفحات اول و تیتر یک اکثر روزنامه های چاپ پایتخت را تسخیر کرد.

الصباح، روزنامه پر شمارگان عراقی، پیام مهم ظریف را در سفر به عراق با تیتر یک خود به نمایش گذاشت:

ˈایران از العبادی و حکومتش حمایت کردˈ.

ˈالدستورˈ، دیگر روزنامه چاپ بغداد، تیتر ˈظریف روابط ایران و شرکا را جستجو و برای همکاری چراغ سبز نشان دادˈ را به عنوان نگاه خود به سفر ظریف انتخاب کرد.

روزنامه الزمان هم تیتر زد : تهران بر حمایت از بغداد در مبارزه با تروریسم تاکید می کند، اما نه از نظر نظامیˈ.

المدی دیگر روزنامه عراقی از زاویه دیگری به دیدار ظریف از بغداد پرداخت و با نام بردن از العبادی و جبوری در تیتر اصلی ، بیشتر به سمت مسایل سیاست داخلی عراق گرایش نشان داد ، بطوری که در تیتر اصلی می خوانیم:ˈظریف با العبادی و الجبوری ملاقات کرد و حضور نیروهای ایرانی را در عراق تکذیبˈ.

الاتحاد هم تیتر اصلی خود را به دیدار ظریف از بغداد اختصاص داد و با انتخاب تیتر ˈظریف بر حمایت تهران بر یکپارچگی عراق تاکید کردˈ، نشان داد که این بخش از اظهارات ظریف را بیشتر مورد توجه قرار داده است.

البینه الجدیده با رویکرد نقش ایران در روند سیاسی عراق به موضوع نگاه می کند و تیتر می زند: ایران اعلام کرده از العبادی به همان اندازه حمایت خواهد کرد که از مالکی حمایت کرده استˈ.

این روزنامه نیز به این نکته از اظهارات دیروز ظریف در بغداد توجه نشان داده که ˈایران در عراق نیروی نظامی نداردˈ.

روزنامه النهار دیگر نشریه عراقی به آن بخش از اظهارات دیروز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اشاره می کند که نوری المالکی را مورد تایید قرار داده بود بطوری که در تیتر اصلی آن می خوانیمˈایران نقش مالکی را مهم و ارزشمند توصیف کرد و تاکید دارد که مالکی نقش مهمی در جنگ علیه تروریسم و حفظ یکپارچگی عراق داشته استˈ.

دهها سایت خبری و خبرگزاری عراقی نیز از روز گذشته تاکنون بصورت انبوه دیدارها و برنامه های محمد جواد ظریف در سفر به عراق را پوشش داده اند.

تحلیل ها و تفسیرهای زیادی را می توان در صفحات اصلی این رسانه ها در خصوص این سفر و اظهارات بیان شده وزیر امور خارجه در آن مشاهده کرد.

شبکه های تلویزیونی عراق نیز در کلیه بخش های خبری، به سفر ظریف به عراق پرداخته و بعضا از تحلیلگران در بخش های خبری نیز استفاده کرده اند.

علاوه بر تلویزیون دولتی عراق ˈالعراقیهˈ، شبکه های ˈالحر العراقˈ، ˈسومریهˈ،ˈالرشیدˈ

، ˈالاتجاءˈ، ˈالفرات نیوزˈ و ˈالغدیرˈ، بیشترین حجم اخبار و گزارش های خود را در دو روز گذشته به سفر وزیر امور خارجه ایران اختصاص دادند.

محمد جواد ظریف که صبح یکشنبه در راس هیاتی برای یک سفر رسمی سه روزه وارد بغداد شده بود، بعد از دیدار و ملاقات و گفت وگو با مسوولان دولتی و رهبران احزاب و جریان های سیاسی در روز یکشنبه، به نجف اشرف عزیمت کرد و با مراجع دینی در این شهر مقدس نیز ملاقات هایی انجام داد.

وی قرار است سفری هم به سلیمانیه داشته باشد و با جلال طالبانی رییس جمهور سابق و رییس اتحادیه میهنی کردستان عراق، در این شهر ملاقات کند و در پی آن به اربیل خواهد رفت و با مسعود بارزانی رییس منطقه اقلیم کردستان عراق دیدار خواهد کرد.

محافل سیاسی عراق، سفر ظریف به این کشور را در شرایطی که برای تشکیل دولت جدید براساس موعد قانونی بیش از 48 ساعت نمانده، مهم ارزیابی کرده اند؛ بویژه آنکه او علاوه بر سران حکومتی و رهبران جریان های شیعی، با برخی رهبران سیاسی اهل سنت، از جمله اسامه نجیفی و صالح مطلک در حضور ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی گفت و گو کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین