کد خبر: ۲۵۸۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

مدیر نشر ثالث: وزیر ارشاد با دارایی رایزنی کند

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی اصلاح قانون مالیات های مستقیم، از معافیت مالیاتی فعالان فرهنگی و هنری خبر داد. وزیر ارشاد هفته گذشته اعلام کرد: «تمامی فعالان حوزه های نشر، مطبوعات و فرهنگ و هنر بر اساس اصلاح آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مورخ 23 تیرماه 93، از پرداخت مالیات معاف شدند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: با  اینکه ناشران طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند اما بسیاری از آن ها در هشت سال گذشته مجبور به پرداخت مالیات شدند. بسیاری ار ناشران تاکنون به مالیات های غیر قانونی حوزه نشر اعتراض کرده اند و این مالیات غیرقانونی را سبب شکستن کمر نشر دانسته اند.

 محمد علی جعفریه مدیر نشر ثالث ضمن استقبال از تصویب این قانون به مشکلات عملی شدن آن اشاره کرده و به «آفتاب» می‌گوید: «تصویب این قانون امر نیک و مثبتی است اما ماجرا این است که این قانون قبلا هم وجود داشت اما بسیاری از ناشران باید مالیات پرداخت کنند زیرا این قانون کلی راه ممیزان اداره مالیات را باز می گذارد.» جعفریه افزود:« وزیر ارشاد باید با وزارت دارایی رایزنی داشته باشد تا راه اجرا شدن این قانون باز شود. به نظرم وزارت ارشاد باید این اختیار را به اتحادیه ناشران واگذار کند تا  ناشران از پرداخت مالیات معاف شوند. به عنوان مثال برخی از ممیزان اداره مالیات فروش لوازم التحریر در کتاب فروشی نشر را دلیل مالیات گرفتن عنوان کرده اند ،در حالیکه در همه جای دنیا در کتاب فروشی ها ممکن است لوازم التحریر نیز  در کتاب فروشی به فروش برود.»

بسیاری از ناشران از بی اعتنایی وزارت دارایی نسبت به قانون معافیت مالیات ابراز نارضایتی کردند. چندی پیش اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز درگفتگو با رسانه ها به اجرا نشدن این قانون اشاره کرد و گفت: «مالیاتی  که دارایی از ناشران می‌گیرد، قابل تصور نیست. ما کاغذ را به طور نقدی می‌خریم و تسویه‌حساب می‌کنیم. اما کتاب را به طور امانی می‌فروشیم و ناچاریم فاکتور این فروش را که پولش یک سال دیگر می‌آید، در سند حسابرسی درج کنیم. پخشی‌ها هم به میزان فروش است که با ما در تماس هستند. در سیستم امانی، نمی‌توانیم به راحتی کار کنیم چون فعلا پولی در کار نیست و قرار است روزی برسد. البته این مشکلات، دیگر معمولی شده‌اند. در چنین شرایطی دولت باید از ناشران حمایت کند تا تشویق به ادامه کار شوند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین