کد خبر: ۲۵۸۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵

تصرف غیرقانونی سالانه 30 هزار هکتار از اراضی کشور

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طی سالهای گذشته به طور متوسط 25 تا 30 هزار هکتار از اراضی کشور به صورت غیرمجاز و غیرقانونی تصرف شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، محمدتقی عموزاده در گردهمایی مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور با اشاره به اینکه سالانه 10 تا 15 درصد تصرفات جدید اضافه می شود، اظهار کرد: بیشتر این تصرف های غیرقانونی ماهیت زمین خواری، سندسازی و تبانی دارند.

وی با بیان اینکه میزان خسارت ناشی از اجرای پروژه انتقال آب خزر مانند تخریب طبیعت و خاک مرغوب باید بر اساس جدولی محاسبه شود، افزود: دستگاه اجرایی ذیربط مکلف هستند بر اساس موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، میزان این خسارت را در زمان اجرای طرح به طور متناسب، به حساب ویژه خسارات منابع طبیعی که در این معاونت اختصاص یافته، واریز کند.

وی اضافه کرد: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری نیز از آن منبع مالی به احیا و بازسازی منابع طبیعی خسارت دیده از پروژه انتقال آب خزر و یا ایجاد منابع طبیعی جایگزین می پردازد.

عموزاده با اشاره به تثبیت مالکیت دولت در 132 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: نقشه این اراضی تهیه و کار انطباق با طبیعت و صدور سند آن نیز انجام شده است.

وی میزان باقی مانده از اراضی تثبیت نشده به نام دولت در کشور را حدود هشت میلیون هکتار پیش بینی کرد و ادامه داد: این اراضی نیز شامل قطعات پراکنده، اراضی اختلافی و دارای معارض هستند که با تعیین تکلیف آن، مستندسازی اراضی به مالکیت دولت تکمیل می شود.

عموزاده با بیان اینکه سال گذشته 20 تا 25 هزار هکتار از اراضی کشور رفع تصرف شد، اظهار داشت: در سالهای گذشته به طور متوسط 25 تا 30 هزار هکتار از اراضی کشور به صورت غیرمجاز و غیرقانونی تصرف می شد.

وی در مورد ادعای مالکیت برخی افراد بر اساس سندهای بنچاق قدیمی در نقاط مختلف کشور، تصریح کرد: بر اساس قانون ملی شدن جنگلها، این سندها باطل هستند و افراد مدعی اگر به احیا و کشت و کار در زمین مورد نظر نپرداخته باشند، مالکیتی بر آن ندارند و در مجموع فرآیند تشخیص در مورد این بنچاق ها انجام می شود.

وی به اجرای طرح حدنگاری یا کاداستر منابع طبیعی کشور برای 150 میلیون هکتار از نقشه های اجرایی و میدانی اشاره کرد و افزود: در این طرح، نقشه ها مورد بازبینی قرار می گیرند تا هیچگونه تداخل و نابسامانی در مالکیت وجود نداشته باشد.

عموزاده از اجرای طرح سامانه الکترونیکی برای پایش و ارزیابی منابع طبیعی در کشور خبر داد و اضافه کرد: در این طرح با استفاده از تصاویر ماهواره ای و ابزار و فناوری های سنجش از راه دور، نظارت حفاظتی از منابع طبیعی به صورت لحظه ای انجام می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یک سوم از نیروهای حفاظتی این سازمان در طول برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور بازنشسته شدند، گفت: جذب 14 هزار نیروی حفاظتی و حقوقی در طول برنامه ششم از سوی این سازمان به دولت پیشنهاد شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین