کد خبر: ۲۵۹۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
مسجدجامعی احیای بافت تاریخی پایتخت را نهادینه خواهد کرد

نگاهی به عملکرد یک ساله رییس شورای شهر در میراث فرهنگی تهران

سال گذشته همین روزها بود که شادمانی اصلاح طلبان از راه یافتن شان به «پاستور»، با پیروزی در شورای شهر شکلی مضاعف به خود گرفت. اگرچه دیگر «معصومه ابتکار» و «محمدعلی نجفی»، با رد صلاحیتی که صورت گرفت، در شورا نبودند با این وجود «بهشت» از آنِ اصلاح طلبان شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: درست ظهر روز سه شنبه 12 شهریور سال گذشته «احمد مسجد جامعی»  با 16 رای _در برابر 14 رای_، بر ریاست 10 ساله «مهدی چمران» در شورای اسلامی شهر تهران  پایان داد.  سال گذشته همین روزها بود که شادمانی اصلاح طلبان از راه یافتن شان به «پاستور»، با پیروزی در شورای شهر شکلی مضاعف به خود گرفت. اگرچه دیگر «معصومه ابتکار» و «محمدعلی نجفی»، با رد صلاحیتی که صورت گرفت، در شورا نبودند با این وجود «بهشت» از آنِ اصلاح طلبان شد.

به گزارش آفتاب، کرسی ریاست شورا، ساعت 10 صبح فردا سه شنبه 11 شهریور برای دومین سالِ شورای شهر چهارم به رای گذاشته خواهد شد که البته رقبا، همان هایی هستند که سال گذشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.

عملکرد مسجد جامعی در حوزه میراث فرهنگیِ تهران قابل توجه است. او در این یک سال، هر هفته جمعه، به یکی از مناطق تاریخی پایتخت می رفت که این نشان از توجه او به بافت تاریخی تهران دارد چنان که در نشست خبری دوشنبه گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه اگر در انتخابات ریاست شورا، رای نیاورید، گفت: «در آن صورت من تهران گردی‌ام را ادامه می‌دهم.» در این باره «نصرالله حدادی» کارشناس تهران شناسی و طهران قدیم به «آفتاب» گفت: «احمد مسجد جامعی  در خانواده ای کاملا فرهنگی زاده و رشد یافته و حتی پدرش نیز امام جماعت مسجد بوده و از سوی دیگر از ابتدای انقلاب معاون همه وزرای ارشاد از عباس دوزدوزانی و مصطفی میرسلیم تا سید محمد خاتمی بوده است. اما ایشان در زمینه تهران شناسی، یکی از افراد به نامِ این حوزه محسوب می شود که حتی درباره برخی وقایع یا اماکن پایتخت و یا حتی زندگی خصوصی هنرمندان قدیمِ موسیقی و تئاتر، اطلاعات ریز و جزیی دارد. البته مسجدجامعی علاوه بر تسلط تاریخی اش، انسان دوست داشتنی و درستی هم هست.»

 وی در ادامه راه اندازی عرصه تازه ای به نام تهران شناسی را حرکت خوبی دانست و خاطرنشان کرد: «یکی از اهداف اصلی و بلند ایشان در شورای شهر، احیای بافت تاریخی پایتخت است. ولی آیا باید دید این نگاه مقطعی است یا قرار است نهادینه شود. امت با توجه به سبقه فرهنگی که من از مسجد جامعی سراغ دارم، آن را مثبت ارزیابی می کنم و به نظر می رسد نهادینه خواهد شد.» حدادی درباره برنامه هفتگیِ تهرانگردیِ رییس شورای شهر افزود: «مسجدجامعی در این برنامه ها، هم به دیدارخانواده شهید، هم به ملاقات یکی از روحانیون و یا مشاهیر هر منطقه و مهم تر از همه به بازدید خانه های تاریخی آنجا می رود که این نشان می دهد او ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در نظر می گیرد. کسبه قدیمی را می شناسد و علاقه دارد که با مردم گفت و گو کند. علاوه بر این، با توجه به نفوذی که دارد و جمعی می رود، کمتر به در بسته می خورد و ابایی هم از رفتن ندارد. مثلا ایشان در محله کن، خانه حاج ملاعلی کنی را پیدا کرده بود که من هم نمی دانستم.

 یکی دیگر از کارهای مثبت مسجدجامعی، به تصویب رساندن تخصیص بودجه ای جداگانه برای خانه اتحادیه است. خانه ای که سریال دایی جان ناپلئون در آن ساخته شد اما هم بسیار وسیع است و ورثه زیادی هم دارد که کار را سخت کرده بود اما از تخریب نجات یافت.»

این تهران شناس مطرح، ریاست مسجد جامعی بر شورای شهر را به لحاظ آنکه به جناح بندی سیاسی توجهی ندارد مفید تلقی کرد و اظهار داشت: «شورای اسلامی شهر تهران، کسی را می خواهد که به جناح بندی ها بی توجه باشد و نفع شهروندان را در نظر داشته باشد و ایشان این ویژگی را دارد. مسجد جامعی اساسا اتوریته ریاست را دارد اما مهدی چمران نه وجاهت و نه لیاقت این پُست را ندارد. مدیری که از دور خارج شود، به سختی می تواند که دوباره بازگردد. کما اینکه آقای طائب و مومن اعلام کردند که برای مجلس خبرگان، سلامت عقل هم سنجیدده می شود و آیت الله هاشمی رفسنجانی خودشان آمدند گفتند منظورشان من هستم. پس کسی که خارج شود بازنمی گردد. اما اگر هم که چمران به ریاست شورا انتخاب شود، برگشت به عقبِ جبران ناپذیری رخ خواهد داد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین