کد خبر: ۲۵۹۶۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
صادق زیباکلام:

طرفداران احمدی‌نژاد نشان دادند که خیلی توجهی به رهنمودهای رهبری ندارند

صادق زیبا کلام، تحلیلگر سیاسی گفت: استیضاح وزیر علوم نشان داد که علی لاریجانی در مقابل طیف تندرو و طرفدار احمدی‌نژاد قدرت ندارد و تاسیس فراکسیون اعتدال نتیجه شکست لاریجانی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «آفتاب» درباره علت تاسیس فراکسیون اعتدال گفت: در زمان شروع به کار دولت یازدهم بین دکتر روحانی و لاریجانی یک توافق نانوشته‌ای وجود داشت که برای همین توافق، وزیرِ مهمترین و اصلی‌ترین وزارتخانه به پیشنهاد لاریجانی انتخاب شد. در مقابل دولت هم از لاریجانی می‌خواست که حمایت بدنه معتدل مجلس را برای دولت فراهم کند. در این توافق نانوشته وزارت کشور که در انتخاب استانداران، فرمانداران، مدیران کل و... نقش مستقیم و تعیین کننده دارد در اختیار  طرفدار دکتر لاریجانی قرار گرفت. اما لاریجانی چه کار کرد؟

زیباکلام در ادامه گفت‌وگوی خود با «آفتاب» افزود: در ظرف یکسال لاریجانی یا فراکسیون رهروان ولایت نتوانستند به آن تعهد خود و توافقنامه نانوشته عمل کنند یا اینکه انها از نظر اخلاقی خود را مکلف به انجام آن ندانستند. حاصل این مسئله صدها سوال، کارت زرد و استیضاح از طرف مجلس برای دولت است؛ اگرچه بدنه مجلس هرگز چنین رویه‌ای ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جبهه پایداری با 40-50 عضو دولت را عاصی کرده و دولت واقعا نمی‌داند که با این اقلیت چکار کند. از طرف دیگر روحانی از مدتها قبل متوجه شده که لاریجانی و عده‌ای از اعضای رهروان ولایت مجلس خود را به این تعهد مقید نمی‌دانند. به نظر من استیضاح فرجی‌دانا تیر خلاص بود. یعنی دکتر لاریجانی نتوانست جلوی افراطیون را در مجلس بگیرد. نتیجه استیضاح شکست دولت یازدهم نبود بلکه شکست دکتر لاریجانی، احمد توکلی، باهنر، جلالی و... در مقابل الیاس نادران، حمید رسایی، کوچکزاده، نوباوه و... بود. در این استیضاح جریان افراطی بر طیف معتدل مجلس پیروز شد. بنابراین طبیعی است که بعد از استیضاح در بخشی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت شکاف افتاد. اعتدالیون حامی دولت می‌خواهند که با رهروان ولایتی که دل در گرو حمایت ندارند خط و حدود خود را جدا کنند.

زیباکلام افزود: از طرف دیگر اکنون نزدیک انتخابات مجلس دهم هست. برای خیلی از نمایندگان مسئله این است که نمی‌خواهند در حوزه انتخابی خود جز مخالفین دولت شناخته شوند. لذا نگران پایگاه رای خود هستند. از طرف نگران این هستند که اگر بیشتر خود را به اصلاح‌طلبان نزدیک کنند شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت کند، برای همین رفتار اعتدالی را ترجیج می‌دهند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: طرفداران احمدی‌نژاد در مجلس نشان دادند که نه خیلی توجهی به رهنمودهای رهبری دارند و نه از لاریجانی می خواهند حمایت و تابعیت داشته باشند و البته برای دکتر روحانی و دولت هم از اول شمشیر را از رو بسته بودند. حالا در این شرایط من فکر می کنم یا لاریجانی از دل با روحانی صادق نیست و یا اینکه قدرت و توان ایستادگی در مقابل جبهه پایداری را ندارد. اما در هر دو صورت برای روحانی خیلی فرق نمی‌کند. روحانی فقط متوجه می‌شود که چه طیفی از او به طور واقعی حمایت می‌کنند و چه طیفی حمایت صوری و زبانی دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین