کد خبر: ۲۵۹۷۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
ده روز مانده به جشنواره تئاتر عروسکی

چه کسی بر صندلی دبیری جشنواره تئاتر عروسکی می‌نشیند؟

کمتر از ده روز به برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی امسال باقی مانده است با این وجود اما و اگرها و حواشی همچنان پیرامون برگزاری جشنواره دور می‌زند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی: امسال  مرضیه برومند هنرمند با سابقه تئاتر مسئولیت دبیری  پانزدهمین جشنواره بین المللی  تاتر عروسکی را بر عهده گرفته است.با وجود رضایت جامعه تئاتر عروسکی از انتخاب صورت گرفته در حالی که چند روزی بیشتر به برگزاری جشنواره کودک باقی نمانده است، برومند از  این سمت کناره‌گیری کرد. 

به گزارش آفتاب، استعفای جنجالی که با انتقادهای تندی به مدیر کل اداره هنرهای نمایشی حسین طاهری همراه شد حالا بحث‌آفرین شده است. در ابتدا انتخاب مرضیه برومند به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی با استقبال معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شده بود. 

علی مردادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  به شایستگی انتخاب برومند پرداخته وگفته بود: «خوشبختانه با وجود خانم برومند که سابقه خوبی در حوزه نمایش عروسکی دارند و تیم حرفه‌ای که در بخش‌های مختلف انتخاب کرده‌اند، همه امور به خوبی پیش خواهد رفت و مطمئنم این دوره، شاهد برگزاری جشنواره‌ای درخور و شایسته در عرصه نمایش عروسکی خواهیم بود.» 

اما این روابط حسنه و گمانه‌زنی‌های خوشایند آنگونه که باید پیش نرفت و برومند بعد از کش و قوس‌های فراوان با اداره کل هنرهای نمایشی از این سمت استعفا کرد.

استعفایی که مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز آن را نپذیرفته است، حالا خبر ساز شده است. مرضیه برومند  در تازه ترین اظهارات درباره این استعفا به «آفتاب» می‌گوید: «جشنواره نمی‌تواند با ساختارهای کهنه اداری هماهنگ شود. یک جشنواره موفق برای برگزار شدن به  تغییرات سریع و ضربتی نیاز دارد  و این در بروکراسی کند اداره کل هنرهای نمایشی نمی‌تواند محقق شود. در ضمن نگاه من با آقای طاهری، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی متفاوت است زیرا من توقع دارم استقلال من در تصمیم گیرها حفظ شود و وی به این موضوع توجهی نکرده است و دائما در کار من سنگ اندازی کرده است. با این شرایط من هم استعفا را بهترین کار ممکن دیدم.»

 برومند پیش تر به مصداق این سنگ اندازی ها اشاره کرده وگفته بود:« توافقنامه من حدود دو ماه دست آقای طاهری بود اما بدون اینکه کوچکترین حرفی بزند، آن را امضا نمی‌کرد و هیچ دلیلی هم برای این ممانعت و تاخیر در امضا، مطرح نمی‌کرد.» با این وجود مرضیه برومند که بسیاری آن را مجموعه تلوزیونی قصه های تا به تا می شناسیم،  به نکته های  مثبتی هم برای رفع مشکل پیش آمده  اشاره کرد و به آفتاب گفت :«آقای مرادخانی همیشه احترام من را حفظ کرده‌اند و مشکلات را درک کرده‌اند  من به تاتر عروسکی  علاقه خاصی دارم .امیدوارم  بتوانیم این مشکل را حل کنیم و در روزهای اندکی به جشنواره باقی مانده است »
 
 مشکلات جشنواره تاتر عروسکی
 
این پانزدهمین جشنواره ای است که با عنوان تاتر عروسکی برگزار می‌شود. جشنواره که مخاطبان آن کودکان هستند بنا به گفته هنرمندان این عرصه از مشکلات مشترکی رنج می‌برد. مشکلاتی که هر کدام از آن ها سبب شده تاتر عروسکی به نتواند آنچنان که باید به نیاز مخاطبان خود پاسخ دهد. مرضیه برومند به بخشی از این مشکلات تلنبار شده و به «آفتاب» می‌گوید: «جشنواره تاتر عروسکی همیشه از مشکل کمبود بودجه رنج می‌برد. این بودجه اندک حتی در دوره‌هایی نصف شده است. واضح است که چنین وضعی سبب می‌شود تاتر کودک افسرده و بدون تحول و هیجان فقط برگزار شود. گاهی شاهد هستیم حتی امکانات اولیه در سالن‌های تاتر مانند نظافت و زیبایی رعایت نمی شود.»

 بودجه ناچیز تاتر عروسکی تنها نظر برومند نیست. چندی پیش  افسانه زمانی هنرمند تاتر به کمبود بودجه تاتر عروسکی اشاره  کرده و گفته بود: «هزمان که با معضل کمبود بودجه تئا‌تر روبرو می‌شویم، از بودجه عروسکی کم می‌شود. مجموعه این شرایط، باعث دلسردی بچه‌های عروسکی می‌شود آن‌ها به ناچار سراغ شاخه‌های دیگر می‌روند زیرا اموراتشان از راه تئا‌تر عروسکی نمی‌گذرد.» هنرمندان  علاوه بر این انتقاد مشکلات دیگری نیز بر بدنه تاتر عروسکی سنگینی می کند. برخی از اهالی تاتر عروسکی می گویند جدا کردن تاتر عروسکی کشور از بدنه تاتر کشور و تاخیر در عمومی شدن اجراهای تاتر و همچنین نبود نگاه تخصص به تاتر کودک همواره سبب نارضایتی هنرمندان این عرصه واقع می‌شده است. برخی از هنرمندان تاتر کودک  از جدا کردن تاتر عروسکی از بدنه کلی تاتر راضی نیستند ومی گویند با شرایط و اوضاع فعلی نمی‌توان توقع  داشت  با  اختصاص یک یا چند سالن به جشنواره تاتر عروسکی مشکلات تاتر را حل شود زیرا این رویکردها معمولا تدارم نداشته و تاتر عروسکی را منزوی‌تر می‌کند.»
 
هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است
 
مشکلات ریشه دار تاتر عروسکی در سال‌های متمادی دوام داشته است شاید نماد بروز این مشکلات ریشه دار در جشنواره تاتر عروسکی امسال خودش را بیشتر نشان داده است. مرضیه برومند که از  مجموعه عملکرد حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی راضی نیست. دعوت کردن برومند به  برنامه تلوزیونی  که به گفته وی غیرتخصصی بوده است، موجب ناراحتی  بیشتر برومند از نحوه مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی  شده است.

هنرمند با سابقه تاتر درباره طاهری گفته است: «مایه تاسف و تعجب است در شرایطی که از سوی شخص دوم رسانه ملی این امکان را برای دبیر جشنواره تئاتر عروسکی فراهم می‌کند و رسانه ملی را در خدمت جشنواره قرار می‌دهد، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی مرا وادار می‌کنند در چنین برنامه نامناسبی شرکت کنم.»  با این وجود انتقادات برومند  مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی در خصوص واکنش و پاسخ حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی نسبت به استعفای مرضیه برومند از دبیری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران  گفته است «نامه خانم برومند خطاب به معاون هنری وزیر ارشاد است و طبیعی است که بعد از بازگشت آقای علی مرادخانی از سفری کاری، در جوی دوستانه و در آرامش به این موضوع رسیدگی شود، ضمن اینکه تئاتر و تئاتر عروسکی نیازمند آرامش است.»

باید منتظر ماند و دید چالش برومند با مدیر کل ادره کل هنرهای نمایشی در روزهای باقی مانده به جشنواره تاتر عروسکی؛ چگونه حل می شود یا اداره کل هنرهای نمایشی در روزهای کم باقی مانده باید دبیر دیگری برای جشنواره تاتر عروسکی پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین