کد خبر: ۲۵۹۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۱

خط لوله گاز عربستان در حمله مهاجمان ناشناس آتش گرفت

مقام های امنیتی و نفتی سعودی اعلام کردند که یک خط لوله گاز در استان ˈالقطیفˈ در شرق عربستان روز سه شنبه در پی حمله مهاجمان ناشناس به یک گشت امنیتی آتش گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش خبرگزاری رویترز از دو مبدا دوبی و ریاض، مقام های یادشده گفتند که این خط لوله پس از آتش سوزی، بازسازی شد و تاثیری بر تولید نفت و گاز در عربستان نداشت، اما این حادثه، نخستین حمله تایید شده به زیربنای انرژی در بزرگترین صادر کننده نفت دنیا از سال 2006 تاکنون را به نمایش می گذارد. 

به گفته یک مقام امنیتی سعودی، آتش سوزی پس از اصابت یک گلوله به این خط لوله در پی تیراندازی مهاجمان به نیروهای امنیتی که در حال گشت زنی در استان شرقی نفت خیز عربستان بودند، آغاز شد.

یکی از ساکنان استان القطیف در شرق عربستان گفت که حادثه در نزدیکی یک ایست بازرسی در نزدیکی روستای ˈعوامیهˈ روی داد.

روستای عوامیه در استان القطیف شاهد اعتراض مخالفان حکومت سعودی بوده است. اعتراضات مردمی در سال 2011 تا سال گذشته در عربستان ادامه داشت و با تیراندازی و حملات با بمب های آتش زا به مقر پلیس تدوام یافت. 

براساس این گزارش، معترضان در دو استان القطیف و ˈالاحساˈ معتقدند که به رغم نزدیک بودن به بزرگترین میادین انرژی در کشور سعودی، از سرمایه گذاری های دولتی کمتری در مقایسه با دیگر نقاط این کشور برخوردارند. 

عربستان سعودی که از ناآرامی های منطقه ای و به هم خوردن ثبات در خاورمیانه به وحشت افتاده، بر شدت سرکوب مخالفان داخلی افزوده است.

تشدید سرکوب مخالفان، نگرانی ها در مورد تهدید فضای بازتر برای تجمعات عمومی را افزایش می دهد. اسلامگرایان سنی، شیعیان، اصلاح طلبان لیبرال و مدافعان حقوق بشر جملگی هدف یک سری بازداشت ها و محدودیت ها قرار گرفته اند.

از زمان آغاز قیام های عربی در سال 2011، عربستان موضع سخت تری را علیه اشکال مختلف مخالفت ها اتخاذ کرده و اصلاح طلبان لیبرال و منتقدان مذهبی را به اتهامات متعددی به زندان انداخته است.

به گزارش ایرنا، احزاب سیاسی و معترضان در پادشاهی عربستان مغضوب و اتحادیه های کارگری غیرقانونی هستند، ضمن اینکه مطبوعات به شدت کنترل می شوند و انتقاد از خاندان سلطنتی ممکن است مجازات زندان را به همراه داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین