امیر
خلبان محمدعلی احمدآبادی مدیرعامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران
(پنها) با اشاره به طراحی و تولید بالگردهای ایرانی اظهار داشت: شرکت پنها
براساس اساسنامهاش علاوه بر اورهال همه بالگردها، 3 نوع بالگرد در 3 کلاس
مختلف برای تامین نیازهای آتی کشور را طراحی کرده است.
به گزارش فارس، وی افزود:
یکی از این بالگردها را یک بالگرد پیستونی برای جایگزینی بالگردهای آموزشی
جت عنوان کرد و گفت: به لحاظ ارزان بودن این نوع بالگردها، در دنیا هم از
این رویکرد استفاده میشود.
احمدآبادی افزود: بالگرد دیگر، بالگرد 8
نفره با نام «صبا» است که با 2 موتور خواهد توانست نیازهای دریایی و امداد
و نجات و ترابری را رفع کند.
ماکت بالگرد صبا در نمایشگاه صنایع هوایی
وی
بالگرد سوم را بالگرد ملی نیمه سنگین «هما» معرفی کرد و اظهار داشت: این
بالگرد 14 نفره، قابلیت رادارگریز شدن و تسلیح را هم دارد.
ماکت بالگرد هما در نمایشگاه صنایع هوایی
مدیر
عامل شرکت پنها در ادامه تصریح کرد: بالگردهای ملی «صبا» و «هما» پرواز
کردهاند، اما آنچه که برای بالگرد مهم است، گرفتن مجوزها و استانداردهاست
که این روند معمولا 2 الی 3 سال طول میکشد.
وی افزود: به عنوان
مثال یک بالگرد ساخته شده را از فاصله 100 متری به صورت خاموش رها میکنیم و
یا ملخ را به قدری بالا میکشیم که بشکند و یا اسکیت را آنقدر به زمین
میزنیم تا بشکند، اینها فرایند بسیار سختی است که برای دریافت استاندارد
انجام میشود.
احمدآبادی گفت: این بالگردها مجوز پرواز را گرفتهاند
اما یک بالگرد برای اینکه در چرخه تولید انبوه قرار گیرد نیاز به مجوزهای
دیگری دارد و حدود 2 سال و نیم برای دریافت مجوز این 3 بالگرد زمان نیاز
است.
مدیر عامل پنها خاطرنشان کرد: زمانی که آمریکاییها بالگرد 212
را به 412 تبدیل کردند، 13 سال طول کشید تا توانستند این مجوزها را
بگیرند.