کد خبر: ۲۶۰۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
سخنگوی دولت اعلام کرد؛

دستور رییس جمهوری برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب

نوبخت گفت: در جلسه امروز هیات وزیران رئیس‌جمهور از معاون اول خواستند موضوع پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری را مورد نظر قرار دهند و گزارش اجرایی شدن آن را به هیات وزیران و دفتر مقام معظم رهبری منعکس کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در این جلسه گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور توسط آقای رحمانی فضلی ارائه شد گفت: با توجه به ضرورت توازن بخشی بین مناطق مختلف کشور پیشنهادات خوب و اثربخشی در این زمینه مطرح شد و قرار شد در برنامه ششم نیز در جهت ایجاد توازن مناطق کشور فعالیت‌های لازم انجام شود.

نوبخت با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به توسعه صادرات به‌ویژه کشورهای منطقه تاکید شده است، خاطرنشان کرد: در جلسه امروز هیات وزیران در مورد توسعه روابط با کشورهای همسایه و تسهیلات صادرات به این کشورها موضوعاتی مطرح شد.

سخنگوی دولت در ادامه گله‌ای را از برخی رسانه‌ها به دلیل انتشار اخبار بی‌پایه و کذب مطرح کرد و گفت: در هفته گذشته حرف بی‌اساس و سراسر دروغی در خصوص نرخ ارز در آینده در برخی رسانه‌ها منتشر شد که ضمن تکذیب قوی این حرف بی‌پایه می‌گویم دولت بر ثبات بازار ارز و نرخ فعلی تاکید می‌کند و تلاش داریم به تدریج سیاست‌ یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرا کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: نرخ ارز در بازار آزاد باید به نرخ مبادله‌ای در بانک مرکزی منطبق شود و به هیچ‌وجه بانک مرکزی در راستا یکسان‌سازی نرخ ارز به دنبال رساندن نرخ مبادله‌ای به بازار آزاد نیست یعنی حرکت ما منفعلانه نیست و بازار باید خود را با واقعیت نظام ارزی منطبق کند.

به گزارش ایسنا، نوبخت در ادامه در جواب سؤالی در مورد موضوع تشویق صادرکنندگان در لایحه خروج از رکود گفت: در بحث تشویق صادرکنندگان و تولیدکنندگان اصلاحاتی در این بودجه مدنظر بوده است که انجام خواهد شد.

وی همچنین در مورد طرح مهرآفرین و استخدام‌های انجام شده گفت: این میراثی است که از گذشته به ما رسیده است و مجبوریم در آینده آن را ساماندهی کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در مورد معرفی وزیر علوم و زمان آن گفت: الان وزارت علوم با سرپرست اداره می‌شود که آقای نجفی از افراد باسابقه در وزارت علوم هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد بنابراین دولت طی مدت قانونی تعیین شده در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

طرح نام آقای فرهادی برای وزارت علوم، گمانه‌زنی رسانه‌هاست

وی همچنین در رابطه با معرفی آقای فرهادی برای وزارت علوم گفت: اینها گمانه‌زنی‌هایی است که از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود و در مورد وزارت علوم به موقع اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهیم.

وی در مورد سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک نیز گفت: هنوز باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام بدهیم اما اینکه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک تاثیری در مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت باید بگویم که تیم هسته‌ای وظیفه‌ مذاکرات را بر عهده دارند که رئیس‌جمهور سیاست‌های لازم را به آن‌ها ابلاغ کرده‌اند بنابراین انجام شدن یا نشدن سفر رئیس‌جمهور مشکلی در مذاکرات به‌وجود نخواهد آورد.

وی همچنین در جواب سؤال دیگری در رابطه با عبور از شرایط پیش آمده برای روسیه گفت: ما در راه توسعه روابط با همسایگان را در اولویت داریم و در حال حاضر اتفاقی که برای تحریم روسیه پیش آمده است زمینه‌ای را فراهم می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در این راستا هر نوع مساعدتی را نسبت به روسیه داشته باشد.

نوبخت در رابطه با تاثیر اجرای طرح خروج از رکود در بیکاری گفت: نام دیگر خروج از رکود افزایش اشتغال است چون وقتی تولید گسترش یابد فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی همچنین دررابطه با حضور هیات‌های تجاری خارجی در ایران گفت: این امر نشان می‌دهد که چه زمینه‌هایی در جمهوری اسلامی ایران برای روابط اقتصادی با دیگر کشورها وجود دارد که برای عملیاتی شدن آن باید مقدمات لازم انجام شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد رسیدگی به بورسیه تحصیلی دکترای برخی افراد گفت: ما نیز استقبال می‌کنیم که این موضوع مورد تحقیق قرار بگیرد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اصل 113 قانون اساسی و وظیفه رئیس‌جمهور گفت: بر اساس اصل 113 قانون اساسی رئیس‌جمهوری وظیفه تصدی قوه مجریه و اجرای قانون اساسی را بعد از رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی کشور برعهده دارد که برای ایفای آن از همه ابزار استفاده خواهد کرد چون دولت معتقد است برخی کاستِی‌های موجود به دلیل عدم اجرای کامل قانون اساسی است.

همچنین در جواب سؤالی در رابطه با یارانه شیر گفت: سال گذشته بیش از 300 میلیارد تومان یارانه شیر پرداخت کردیم و امسال از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه 4800 میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت در نظر گرفتیم و 5200 میلیارد تومان را برای کمک به تولید اختصاص دادیم البته به دنبال توزیع یارانه نقدی به واحدهای تولیدی نیستیم بلکه می‌خواهیم مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات گران‌قیمت و ارزان‌قیمت را به آن‌ها بدهیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در دولت گذشته آقای احمدی‌نژاد 74 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را از اجرای نرخ جدید تسعیر به بانک مرکزی پرداخت کرد که کاری غیر قانونی بود اما دولت فعلی هم در لایحه حمایت از دولت 40 هزار میلیارد تومان را از همین طریق پرداخت کرده است، توضیح شما چیست؟ گفت: آن زمان قانون حاکم بند ب ماده 26 قانون پولی بانکی بود آنچه اتفاق افتاد مخالف قانون بود چرا که قانون می‌گفت منابع ناشی از نرخ تسعیر باید صرف بازپرداخت بدهی دولت به بانک مرکزی شود و بقیه آن به خزانه برگردد.

وی افزود: اتفاقی که در دولت گذشته افتاد مغایر این قانون بود بنابراین دستگاه‌های نظارتی بر این کار ایراد گرفتند که بعداً مجلس آن را اصلا کرد.

وی ادامه داد: دولت هر کاری را بخواهد انجام بدهد در راستای سیاست‌های مهار تورم، خروج از رکود و انضباط اقتصادی می‌دانیم و این را حتماً با اجازه مجلس انجام خواهیم داد.

نوبخت: اقدامی که در دولت گذشته انجام شد فراتر از قانون بود اما هر دولت می‌تواند سیاست‌هایی را که دارد اگر در چارچوب قانون مصرح نباشد پیشنهاد اصلاح را مطرح کند که دولت محترم قبلی این کار را انجام نداد و فراتر از قانون عمل کرد بنابراین از سوی مراجع قانونی و نظارتی مورد انتقاد قرار گرفت.

نوبخت ادامه داد: در آن زمان دولت می‌توانست طی لایحه‌ای پیشنهادی را به مجلس بدهد و آنچه را که می‌خواهد انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید در صورتی که قانون ظرفیتم لازم برای اجرای سیاست‌های ما را نداشته باشد از مجلس اجازه می‌گیریم گفت: لایحه‌ای که برای خروج از رکود به مجلس دادیم نشان می‌دهد که ما به اختیارات مجلس احترام می‌گذاریم و آنجا که لازم می‌دانیم اجازه خواهیم گرفت.

نوبخت همچنین با اشاره به اهمیت توجه دولت به حوزه فرهنگ گفت: طبیعی است باید برای مصوباتمان پیوست فرهنگی ایجاد کنیم و برای برنامه ششم که آغازی بر فعالیت‌های مختلف دولت در پنج سال 1395 تا 1399 در نظر دارد، پیوست فرهنگی مناسب با همکاری همه اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب‌نظر انجام خواهیم داد.

نوبخت همچنین در مورد معرفی سفیر در سازمان ملل گفت: درست است که ما در سازمان ملل سفیر نداریم اما نماینده داریم و به صورت موقت وظایفشان را انجام می‌دهند پس ما همچنان بر حقوقمان پافشاری می‌کنیم و هر وقت ضرورت دیده شود تصمیم مقتضی با توجه به منافع ملی‌مان اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با بودجه 1394 گفت: بودجه 94 انضباطی تعیین خواهد شد که این بودجه عملیاتی خواهد بود و بدون تبصره‌های تکراری.

وی اضافه کرد: تلاش ما در بودجه 94 این است که رقم‌ها واقع‌بینانه باشد. همان‌طور که سال گذشته رقم را از 210 هزار میلیارد تومان به سقف 150 هزار میلیارد تومان رساندیم که البته مجلس آن را به 170 رساند و پایان سال 92 پیش‌بینی ما درست از آب درآمد. همچنین در مورد لایحه دولت ما 211 هزار میلیارد تومان را به مجلس پیشنهاد نکرده بودم و در حد 194 هزار میلیارد تومان را مطرح کرده بودیم و این افزایش طی فرایندی در مجلس محترم انجام شد.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با سؤالی مبنی بر رسیدگی به تخلفات دولت گذشته خاطرنشان کرد: همه آن‌ها مستندسازی شده البته ما به دنبال تشویش اذهان عمومی نیستیم بلکه وظیفه و کار قانونی خودمان را انجام می‌دهیم اما درست نمی‌دانیم از تریبون‌هایی که در اختیار داریم علیه کسانی که تریبون ندارند استفاده کنیم اما اگر ضرورتی باشد مستندات را در مراجع قانونی علنی خواهیم کرد.

نوبخت در رابطه با اموال بلوکه شده در امارات گفت: این موضوع تنها مربوط به امارات نیست و برای استفاده از آن بخش از دارایی‌های ارزی‌مان که از بلوکه خارج شده است چند کشور مطرح هستند و طبیعی است که مذاکره‌ای بین ما و بانک‌های مطرح وجود دارد و از زمانی که اموال از بلوکه خارج شود همه بانک‌ها می‌توانند مورد معامله ما باشند البته ما همه بانک‌ها را قبول نمی‌کنیم بلکه با بانکی کار خواهیم کرد که بتواند سازگار با سیاست‌های مورد نظر ما باشد بنابراین وقفه‌ای که حاصل شد برای استفاده به نحو شایسته و مورد نظر ما از اموال آزاد شده بود.

نوبخت همچنین در مورد نحوه استخدام‌ها در دولت جدید گفت: ما هم منابع مالی و هم منابع انسانی را بررسی می‌کنیم و متناسب با نیازهایمان عمل خواهیم کرد البته الان دستگاه اجرایی متورم از نیروهای انسانی است.

نوبخت همچنین در مورد پیشنهاد پروتکل الحاقی برای ادامه روند مذاکرات گفت: اگر لازم باشد مراحل قانونی را طی خواهیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین