کد خبر: ۲۶۰۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶

مصطفی آل احمد: در حوزه فرهنگ، عقب افتاديم

«نمی‌توان منکر اتفاقات مثبت بود، مدیرانی که میلیاردها تومان از بودجه فرهنگی کشور را به باد دادند با افراد فعلی قابل مقایسه نیستند. اما مدیریتی که از عملکرد خود راضی باشد، مدیریت کوچکی است، یک مدیر فرهنگی بلند نظر همیشه باید از خود و مدیران مجموعه زیر نظرش انتظارات بسیار بزرگ داشته باشد، جامعه ما نیازمند نقد است و مدیران فرهنگی همواره باید از نقد سازنده استقبال کنند.»
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: «در عرصه فرهنگی ما بسیار عقب افتادیم و بدفرهنگی‌هایی وارد جامعه شده که به این زودی ها نمی توان آن ها را از چهره جامعه زدود اما بی گمان یک حرکت بی وقفه و با یک بینش علمی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.» این را «مصطفی آل احمد» کارگردان جوان سینما در گفت و گو با «آفتاب» بیان کرد.

آل احمد که فعالیت سینمایی خود را از دهه هفتاد و با طراحی صحنه در سینما و تلویزیون آغاز کرد، بعد از ساخت چندین فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن و حضور در بسیاری از جشنواره های معتبر وقتی در اواخر دهه هشتاد اولین ساخته بلند سینمایی‌اش «پوسته» را کارگردانی کرد به شدت در کانون توجه منتقدان قرار گرفت با این حال بعد از گذشت 5 سال از تولید فیلم سینمایی پوسته، این فیلم هنوز رنگ پرده به خود ندیده است. علاوه بر این او مستند پرتره «نویسنده بودن» درباره جلال آل احمد را ساخته که در ششمین جشنواره سینما حقیقت (آبان 1391) به نمایش درآمد.

او فضای فرهنگ و هنر کشور در یک سال گذشته دولت تدبیر و امید را مثبت اما کُند ارزیابی کرد و تصریح داشت: «اگر همان تلاش شبانه روزی که در وزارت خارجه طی یک سال اخیر اتفاق افتاد در وزارت ارشاد صورت می گرفت و مدیریت فرهنگی کشور صدای آژیر قرمز را با تمام وجود احساس می کرد با اطمینان امروز شاهد اتفاقات بهتر بودیم. البته در عرصه فرهنگی ما بسیار عقب افتادیم و بد فرهنگی هایی وارد جامعه شده که به این زودی ها نمی توان آن ها را از چهره جامعه زدود اما بی گمان یک حرکت بی وقفه و با یک بینش علمی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. به نظرم مدیران فرهنگی خیلی آهسته حرکت می کنند و احساس می کنند زمان زیاد در اختیار دارند. البته باید ترس از از دست دادن میز مدیریت را کنار گذاشت و آنچه را می پندارند صحیح است انجام دهند.»

آل احمد در پاسخ به این پرسش که «شما هم از ممیزی های بی حد و حصر هشت سال اخیر متضرر شدید و فیلم سینمایی شما (پوسته) بعد از شش سال هنوز امکان نمایش پیدا نکرده است. آیا به نظرتان در این یک سال اوضاع فرقی کرده است؟ چرا گروهی می گویند اوضاع خیلی بهتر شده اما عده ای دیگر بر این باورند که هنوز اتفاق مهمی در عرصه فرهنگی نیفتاده است»، اظهار داشت: «خب نمی‌توان منکر اتفاقات مثبت بود، مدیرانی که میلیاردها تومان از بودجه فرهنگی کشور را به باد دادند با افراد فعلی قابل مقایسه نیستند. اما مدیریتی که از عملکرد خود راضی باشد، مدیریت کوچکی است، یک مدیر فرهنگی بلند نظر همیشه باید از خود و مدیران مجموعه زیر نظرش انتظارات بسیار بزرگ داشته باشد، جامعه ما نیازمند نقد است و مدیران فرهنگی همواره باید از نقد سازنده استقبال کنند.»

آل احمد البته در خصوص بازگرداندن اعتماد به میان مردم در عرصه فرهنگ را مستلزم گذر زمان دانست و افزود: «امروز مدیران ارشد باید بدانند این کشور تنها در پرتو مدیریت علمی و دور از سیاسی بازی خواهد توانست حتی در امور سیاسی موفق ظاهر شود. متاسفانه متظاهران تسبیح به دستی که به هیچ یک از ارزش ها هم اعتقاد ندارند برای بزرگ کردن جیب هایشان از شعارهای دینی و انقلابی سوء استفاده می کنند. در سینما هم همین ها از تولید تا اکران را از آن خود می دانند و همین ها هستند که به مدیران زور می گویند. ممیزی فقط در عرصه فرهنگ و شامل فیلم و کتاب و مطبوعات نیست که همه این ها در دراز مدت در جامعه بی اعتمادی ایجاد می کند، البته مشکل اساسی باز هم در فرهنگ سازی است. می توان با آموزش و پرورش فرهنگ زشت سانسور کردن خود و دیگران را از چهره جامعه پاک کرد، اما یادمان باشد، آزادی که همه فرهنگ ها آن را ستایش می کنند در پرتو احترام به حقوق انسانی و طبیعی است و آزادی را به هر ملتی نمی دهند. آزادی نیازمند ظرفیت ها و آموزش هایی است که گام اول آن سخت گرفتن بر خود به خاطر دیگران است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین