کد خبر: ۲۶۰۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵

اظهارات تند اوباما درباره روسیه، شبه‌جزیره کریمه و امنیت اروپا

باراک اوباما گفت هدف ما اروپایی متحد، آزاد و در صلح کامل است، با این حال اکنون که ما در اینجا گردهم آمده ایم، این هدف با تجاوز روسیه به اوکراین تهدید شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: باراک اوباما در سخنرانی خود در تالین پایتخت استونی گفت امسال ما دهمین سال پیوستن کشورهای منطقه بالتیک به ناتو را جشن می گیریم. یک دهه پیش افراد مخالف پیوستن کشورهای حوزه بالیتیک به ناتو این سئوال را مطرح می کردند که آیا این کشورها آماده اجرای وظایف خود در ناتو هستند یا خیر و امروز آنها تنها باید به تمرین های آموزشی ما نگاه کنند که نیروهای ما شانه به شانه یکدیگر در حال همکاری با یکدیگر هستند اگر به افغانستان نگاهی بیندازید نیروهای ما ظرف سه ماه اخیر تلاش گسترده ای برای تامین امنیت ما صورت دادند. بزرگترین عملیات در تاریخ ناتو طبق برنامه ریزی صورت گرفته به زودی پایان خواهد یافت. هیچ تردیدی وجود ندارد که کشورهای حوزه بالتیک ائتلاف ناتو را قدرتمند تر کرده اند و این پیشرفت منعکس کننده یک واقعیت بزرگتر است. به خاطر تلاشی که تلاش های مختلف صورت دادند به خاطر همکاری که ما در این ائتلاف صورت دادیم. به این خاطر که مردم این قاره اتحادیه اروپا را با هدف همکاری و صلح تشکیل دادند، پیشرفت هایی تاریخی در جهت دستیابی به اهداف مشترکمان حاصل شد. هدف ما اروپایی متحد، آزاد و در صلح کامل است، با این حال اکنون که ما در اینجا گردهم آمده ایم، این هدف با تجاوز روسیه به اوکراین تهدید شده است. حمله ای جسورانه و بی شرمانه به تمامیت ارضی اوکراین شده است که کشوری مستقل در اروپا به شمار می رود. این اقدام اصول اولیه نظام بین المللی را به چالش می کشد و به زور اسلحه نمی توان مرزها را دوباره ترسیم کرد. ملت ها حق دارند که خود آینده شان را ترسیم کنند. این اقدام نظم بین المللی را تضعیف می کند، حقوق مردم و ملت ها را نمی توان به سادگی با زور از بین برد. اکنون حقوق مردم در اوکراین در معرض خطر است درست به همین دلیل است که ما امروز در کنار مردم اوکراین ایستاده ایم.

اکنون باید برای همیشه تحریف ها و افکار کهنه را که این بحران را ایجاد کرده است کنار بگذاریم. ائتلاف ناتو برضد هیچ کشور خاصی نیست ما ائتلاف دموکراسی ها هستیم که به ائتلاف جمعی خود پایبندیم. کشورهایی نظیر استونی ، لتونی و لیتوانی سرزمین های شوروی سابق نیستند آنها کشورهایی مستقل هستند که حق دارند خودشان تصمیم بگیرند. اعتراضات در میدان آزادی اوکراین تحت رهبری نئو نازی ها یا فاشیست ها نبود بلکه مردم عادی اوکراین شرکت کنندگان اصلی آن بودند. مرد و زن، پیر و جوان از رژیم فاسد قبلی خسته شده بودند و خواستار تجربه پیشرفت و رونق اقتصادی بودند که در غرب اروپا مشاهده می کردند و هیچ اقدامی برای تصاحب مسلحانه قدرت صورت ندادند. پس از دستیابی به توافق برای اصلاح قانون اساسی رییس جمهور قبلی کناره گیری کرد و پارلمان یک نخست وزیر جدید انتخاب کرد و شرایط به گونه ای پیشرفت که در حال حاضر اوکراین رییس جمهوری دارد که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است. من چشم انتظار دیدار با پترو پوروشنکو رییس جمهور اوکراین در کاخ سفید طی ماه کنونی میلادی هستم. وی توسط مردم اوکراین انتخاب شده است. آنها افرادی نیستند که شرق اوکراین را بی ثبات کرده اند بلکه جدایی طلبان طرفدار اوکراین هستند که مورد حمایت مالی و آموزشی ، نظامی روسیه و نیز تحریک های این کشور قرار دارند. نیروهای روسیه که اکنون در خاک اوکراین به سر می برند برای ماموریت های بشردوستانه و صلحبانی در این کشور به سر نمی برند آنها نیروهای نظامی روس با تسلیحات ساخت روسیه هستند و در تانک های ساخت روسیه مستقر هستند. این ها واقعیت هایی هستند که قابل اثبات هستند به هیچ وجه هیچ مناقشه و تردیدی درباره آنها وجود ندارد. در نتیجه تبلیغات دولتی بسیاری از مردم روسیه متقاعد شده اند که اقداماتی که توسط دولت هایشان صورت گرفته موجب تقویت این کشور شده است با این حال آنها در حال بازگشت به عقب هستند و تلاش دارند که سرزمین هایی که در قرن نوزدهم از دست دادند دوباره بگیرند. این راه درستی برای حفظ بزرگی و جلال روسیه در قرن بیست و یک نیست. این تنها نشان دهنده احساسات مهار نشده ملی گرایانه و اخرین بهانه افرادی است که نمی توانند برای مردم کشورشان فرصت هایی برای پیشرفت ایجاد کنند. اجازه بدهید با صراحت اعلام کنم اکنون در چه شرایطی هستیم. از آنجایی با اینکه ما طی یک سده اخیر دایما در تلاش برای جلوگیری از تسلط و نفوذ کشورهای بزرگتر بر همسایگان کوچکترشان بوده ایم. اکنون هر گونه سخن از روحیه اعمال نفوذ را ردمی کنیم.

 ناتو به هيچ عنوان اشغال و انضمام کريمه را نمي پذيرد

رییس جمهوری آمریکا گفت، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) به هیچ عنوان اشغال و انضمام کریمه را نمی پذیرد.

باراک اوباما در سخنرانی خود در تالین گفت: درست مانند اینکه ما اشغال و انضمام کشورهای بالتیک را نپذیرفتیم همچنین اشغال و انضمام غیرقانونی کریمه یا هر بخش دیگری از اوکراین را نمی پذیریم.

ما به عنوان افرادی آزاد و به عنوان یک ائتلاف، برای عبور از آزمون کنونی مستحکم و متحد ایستاده ایم. ما نخست از متحدان خود در ناتو دفاع خواهیم کرد و اصلا مهم نیست که این متحد چه کشوری باشد. در این ائتلاف هیچ عضو قدیمی و جدید عضو بلندپایه یا پایین رده وجود ندارد. ما از تمامیت ارضی همه متحدان خود را دفاع خواهیم کرد. امروز هواپیماهای بیشتری از ناتو بر فراز بالتیک پرواز می کند و شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی برای آموزش همه ارتش های کشورهای بالتیک به طور گردشی در منطقه مستقر شده اند. شمار بیشتری از کشتی های آمریکایی در دریای سیاه در حال گشت زنی هستند. امشب برای شرکت در نشست سران ناتو در ولز عازم خواهم شد و بر این باورم که تا زمانی که لازم است باید این تدابیر را تمدید کنیم. زیرا ما براین باوریم که دفاع از ویلنیوس، تالین و ریگا به اندازه دفاع از برلین پاریس و لندن اهمیت دارد.

به گزارش واحدمرکزی خبر، اوباما افزود: در طول دوره اشغال منطقه توسط شوروی سابق مردم استونی از جهان درخواست کمک کردند. درست در همین شهر، درست در چنین وقتی از سال و اکنون من به مردم استونی می گویم که به واسطه ائتلافی که امضا کردیم در کنار هم هستیم، ما در برابر یکدیگر وظایف بزرگی داریم. بند پنج پیمان نامه ناتو کاملا آشکار است، حمله به یک کشور حمله به همه است. بنابراین اگر دوباره این سئوال را بپرسید که چه کسی برای کمک می آید؟ پاسخ را همه می دانید: ائتلاف ناتو، شامل نیروهای مسلح آمریکا همین حالا و درست همین جا. ما برای استونی و برای لتونی و لیتوانی در اینجا خواهیم بود. شما یکبار بدون ناتو استقلال خود را از دست داده اید اما دیگر این استقلال را از دست نخواهید داد. مسئله دیگر اینکه علاوه بر اقداماتی که پیش از این صورت گرفت آمریکا در تلاش برای تقویت امنیت متحدان خود در ناتو و نیز افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه است. براساس ابتکار جدیدی که من بهار امسال در ورشو ارائه کردم و اکنون در همکاری با کنگره برای تصویب آن هستیم این ابتکار در بالتیک به معنی استقرار تجهیزات بیشتر ارتش آمریکا در صورت لزوم است و آموزش بیشتر و افزایش تمرین های نظامی ارتش دو کشور. این ابتکار همچنین به معنی افزایش نیروهای آمریکایی از جمله اعزام گردشی نیروهای زمینی ارتش آمریکا به استونی، لیتوانی و لتونی خواهد بود. سوم نیروهای ناتو نیازمند برخورداری از توان اعزام سریعتر در زمان بروز بحران هستند. سران ناتو در نشست آتی باید آماده توافق برای افزایش آمادگیمان باشند. این مسئله به معنی تقویت برنامه های دفاعیمان است تا در برابر هر گونه تهدیدی که پیش روی هر یک از متحدان ما قرار گیرد آماده باشیم. این مسئله همچنین به معنی نیازما به زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی برای تسهیل اعزام های سریعتر از جمله در منطقه بالتیک است. ما باید واکنش سریع ناتو را تقویت کنیم تا بتواند با سرعت بیشتر نیروهای خود را اعزام کند نه اینکه تنها به واکنش بلکه برای جلوگیری از تحقق تهدید ها نیز آماده باشد و همزمان با اینکه باید آماده مقابله با تهدید های متعارف باشیم باید آماده برخورد با چالش های دیگر نیز باشیم و این شامل کمپین های تبلیغاتی در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت است.

باراک اوباما در ادامه سخنان خود تاکید کرد:« ما این ایده را قبول نداریم که مردم بخاطر پیشینه های متفاوت و زبان مختلف نمی توانند در کنار هم زندگی کنند. نه فقط در حوزه بالتیک بلکه در همه نقاط اروپا ما باید به وجود ارزش و شان و حقوق هر شخص اذعان داشته باشیم. چون دموکراسی تا زمانیکه نگرش ما مغرضانه و همراه با تبعیض باشد موفق نمی شود. ما باید از آزادی بیان حمایت کنیم. ما باید از جامعه آزاد استقبال کنیم چون وقتی ما استعدادهای همه مردم از جمله اقلیت ها را پذیرا شویم کشور ما موفق تر می شود.

چهارم اینکه همانطور که ما کشور را قوی نگه می داریم باید متحدانمان را هم قوی نگه داریم. سرمایه گذاری در توانمندیها مثل مسائل اطلاعاتی، عملیات تجسس و شناسایی و دفاع موشکی امری مهم است. در اروپا کشورها باید برای حفظ این اتحاد برای رشد و پیشرفت بیشتر تلاش کنند. استونی در مشارکت در امر دفاع از متحدان از نظر مالی نقش خودش را ایفا کرده و لتونی و لیتوانی هم قول داده اند در این امر مشارکت داشته باشند. اجلاس این هفته ناتو فرصتی برای همه کشورهای عضو است تا بتوانند به انجام وظایف خود متعهد شوند همانطور که استونی این کار را کرده است دیگر اعضا هم باید این کار را انجام دهند. پنجم اینکه ما باید در مقابل تجاوزگری روسیه به اوکراین با هم متحد باشیم. آقای پوتین بارها فرصت بوجود آمده برای حل دیپلماتیک بحران در اوکراین را نادیده گرفت. آمریکا، اتحادیه اروپا و شرکای ما در سراسر دنیا گفته اند که راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهند. اما چون روسیه نمی خواهد از این فرصت استفاده کند ما دور هم جمع شده ایم تا تحریم های مهمی را علیه روسیه به دلیل اقداماتش اعمال کنیم. روسیه هزینه این کار را می پردازد. سرمایه گذاری خارجی در روسیه به دلیل رفتارهای این کشور کاهش داشته است.

اقتصاد روسیه در مسیر رکود قرار گرفته است. انتظار می رود تولید انرژی در این کشور که موتور محرک برای اقتصاد روسیه است کاهش پیدا کند و رتبه اعتباری آن پائین آمده است. اقدامات روسیه در اوکراین موجب تضعیف این کشور شده است و به مردم روسیه هم صدمه می زند. ما نمی خواهیم روسیه را تضعیف کنیم . این کشور تاریخ غنی و پربار و مردم بسیار خوبی دارد. ما به دنبال رویارویی با این کشور هم نیستیم. در دو دهه گذشته آمریکا تلاش های زیادی را برای استقبال و پذیرش روسیه و تشویق آن برای موفقیتهای اقتصادی انجام داده است. ما از روسیه ای که قوی و رو به رشد باشد و در امنیت و صلح بین المللی مشارکت داشته باشد استقبال می کنیم. روسیه ای که بخواهد مناقشات را بصورت مسالمت آمیز و از راه دیپلماسی حل و فصل کند. استفاده از این راه هنوز برای روسیه امکان پذیر است. این راه به پیشرفت مردم روسیه می انجامد.

اما راهی است که با تغییر مسیر روسیه و ترک اوکراین آغاز می شود تا اوکراینی ها بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند. من شکی ندارم که آنها می خواهند با اروپا و روسیه روابط خوبی داشته باشند. ما می خواهیم اوکراینی ها مستقل و قوی باشند و بتوانند بدون ترس برای کشورشان تصمیم بگیرند. چون هر چه تعداد کشورهایی که آزاد و قوی هستند بیشتر باشد امنیت بیشتر است. بنابراین آمریکا به کمکهایش به اوکراین برای ایجاد اصلاحات ادامه می دهد تا بتواند از فساد نجات پیدا کند و نهادهای دموکراتیک ایجاد کند و اقتصاد را رونق دهد. هیچ کشوری نباید از مسئله انرژی به عنوان سلاح استفاده کند. ما به کمکهایمان برای آموزش ارتش اوکراین و تقویت آنها برای دفاع از کشورشان ادامه می دهیم. نهایتا با توجه به اینکه هیچ راه حل نظامی برای این بحران وجود ندارد ما به حمایتمان از تلاش های پروشنکو برای رسیدن به صلح ادامه می دهیم.

چون مثل هر کشور مستقل دیگر اوکراین باید برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت و آینده کشورش آزاد باشد. در این هفته ناتو باید حمایتش از اوکراین را اعلام کند. متحدان ما بیش از بیست سال است که با اوکراین مشارکت دارند. بنابراین در اجلاس ناتو در ولز ما به عنوان متحد با پروشنکو نشان می دهیم که همه با هم متحد هستیم و از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین حمایت می کنیم. ناتو باید برای کمک به اوکراین جهت به روز شدن و تقویت نیروهای امنیتی تعهداتی بدهد. ما باید به دیگر شرکای خود در ناتو از جمله گرجستان و مالدوی کمک کنیم. ما باید بر اصول خود تاکید کنیم. کشوری که بتواند استانداردهای ما را رعایت کند و مشارکت خوبی در امور امنیتی داشته باشد همیشه راه برایش به منظور ملحق شدن به ناتو باز است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین