کد خبر: ۲۶۰۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹

مسافران خانه خدا بخوانند

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای رفاه زائران و انجام هر چه بهتر مناسک تمتع توصیه هایی دارند که توجه به آنها مقدمه سفری خوب و حجی مقبول خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به زودی و با حرکت نخستین کاروان، اعزام 64هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی برای انجام مناسک حج تمتع آغاز می شود.

برخلاف عمره که ممکن است برای عده ای دومین یا حتی چندمین تجربه باشد، بیشتر مسافران حج تمتع نخستین و شاید آخرین سفرشان باشد. در سفری که نخستین تجربه است، حتما توصیه هایی را باید مورد توجه داشت.

بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای رفاه زائران و انجام هر چه بهتر مناسک تمتع توصیه هایی دارند که توجه به آنها مقدمه سفری خوب و حجی مقبول خواهد بود.



*حضور در فرودگاه

زائران باید تا 4-3ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر شوند. امسال زائران استان های تهران، البرز، قم، قزوین، لرستان و سمنان از فرودگاه بین المللی امام خمینی به عربستان اعزام می شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت دراین باره می گوید: برای جلوگیری از ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به فرودگاه و ظرفیت سالن حجاج فرودگاه امام بهتر است بدرقه زائران در حسینیه ها و مساجد انجام شود و بدرقه کنندگان از همراهی زائران تا فرودگاه جداً خودداری کنند.

سعید اوحدی با اشاره به اینکه بازرسی دقیق بار زائر از سوی ارگان های ذی ربط با دقت تمام انجام می شود، تأکید می کند: کشف مواد مخدر به هر میزان در مبادی خروجی کشور و فرودگاه ها قطعاً مانع سفر زائران می شود و هیچ گونه چشم پوشی دراین باره نداریم.

همچنین براساس مقررات عربستان کشف مواد مخدر از زائران بازداشت های طولانی مدت و مجازات های سخت به دنبال دارد. او از زائران می خواهد تا در فرودگاه ها از دریافت بار دیگران به دلیل اینکه ممکن است اشیای ممنوعه یا مواد مخدر در آن جاسازی شده باشد جداً خودداری کنند چون درصورت کشف این موارد، فردی که بار همراه دارد مقصر است.

زائران نباید گذرنامه، اشیای قیمتی، مدارک و پول خود را در چمدان های تحویلی به بار قرار دهند و توجه داشته باشند شرکت های هواپیمایی در قبال مفقود شدن آنها مسئولیتی ندارند.

زائران علاوه بر گذرنامه و بلیت، لازم است کارت مربوط به تزریق واکسن و بررسی وضعیت جسمانی و سلامتی شان را همراه داشته باشند. فراموش نکنید همراه داشتن کارت شناسایی در طول سفر حج الزامی است.



*ورود به عربستان

باعنایت به قوانین و مقررات امنیتی عربستان، هنگام ورود در فرودگاه های عربستان (جده یا مدینه منوره) انگشت نگاری و تصویربرداری از چهره مسافران کاری معمول و رایج است. رئیس سازمان حج و زیارت از زائران می خواهد تا نسبت به این مسئله هیچ گونه حساسیتی نشان ندهند.

اوحدی به زائران یادآور می شود که هنگام سوار شدن به اتوبوس در فرودگاه جده یا مدینه، شماره اتوبوس شان را به یاد داشته باشند و درصورت گم شدن یا بروز هرگونه تأخیر، در فرودگاه به دفتر ستاد حج مستقر در فرودگاه جده یا مدینه مراجعه کنند. قرار ندادن پول و اشیای قیمتی خود را در ساک، محافظت از پول و گذرنامه مخصوصا در مکان های شلوغ مانند میقات ها، هتل ها، مشاعر، خیابان ها و هنگام طواف؛ عبور از محل های خط کشی و پرهیز از تماشای نزاع های خیابانی دیگر توصیه های رئیس سازمان حج و زیارت به زائران است.



*توصیه های مهم در شهرهای مقدسه

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز به زائران توصیه می کند از توزیع هرگونه کتاب، نشریه، دعا و امثال آنها در حرمین شریفین، نگاه غضبناک، بحث و مشاجره با مأمورین سعودی، خواندن نماز فرادا در هنگام برگزاری نماز جماعت در حرمین شریفین در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه پرهیز کنند.

حجت الاسلام حمید احمدی، از زائران می خواهد تا درباره برخی احکام خاص نمازهای جماعت اهل سنت اطلاعات لازم را کسب کرده و هنگام اقامه نماز یا اوقات نزدیک به وقت نماز از خروج از مسجد النبی (ص)، یا مسجد الحرام جداً خودداری کنند. پرهیز از عکسبرداری و فیلمبرداری به هنگام اقامه نماز، سجده بر مهر، گذاشتن قرآن روی زمین، بریدن یا کشیدن نخ پرده کعبه و مکالمه با تلفن همراه هنگام برگزاری نماز جماعت و پرهیز از بوسیدن و تبرک جستن به در و دیوار و آستان مقدس حرم شریف نبوی (ص) و مرقدهای مطهر ائمه مظلوم بقیع (ع)، هم دیگر توصیه های او به زائران است.

احمدی به حجاج ایرانی توصیه می کند از توزیع نذورات (حتی دادن یک شکلات به کودکان)، ورود غیرمجاز به طبقات برج ساعت که در کنار مسجدالحرام واقع شده خوداری کرده و هنگام مناسک زائران از برداشتن پول، گوشی یا هر شیء متعلق به دیگران از روی زمین به ویژه هنگام طواف جدا خودداری کنند. تلصیق از مواردی است که مأموران سعودی با آن به شدت برخورد می کنند، زائران مرد باید در هنگام طواف مراقب باشند تا حتی المقدور بدن آنان با بانوانی که جلوی آنان قرار می گیرند تماس پیدا نکند. معمولا دستگیری به این اتهام در کنار حجرالاسود که از شلوغی خاصی برخوردار است اتفاق می افتد و اثبات اینکه شما محرم خود را برای استلام حجرالاسود همراهی کرده اید، امری دشوار است.



*پرهیز از بحث های بیهوده

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت با اشاره به تبلیغات گسترده وهابیت در حرمین شریفین به ویژه در اطراف بقیع و ایجاد شبهه برای زائرین، از حجاج ایرانی خواست تا با مامورانی که در بقیع هستند وارد بحث و مجادله نشوند.

به گزارش همشهری، حجت الاسلام حمیدی به زائران توصیه کرد از انداختن عریضه، برداشتن خاک، بستن نخ به پنجره های بقیع، سخن گفتن با صدای بلند، بلند خواندن زیارتنامه، گرفتن کتاب ها و ادعیه که از طرف مبلغان سعودی توزیع می شود، جدّاً خودداری کنند تا ضمن حفظ آرامش خود، موجب تحریک مأموران سعودی نشوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین